مدیر سابق مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی خواستار پیگیری جلوگیری از تضییع حقوق دانشآموزان لارستانی در سفر وزیر آموزش و پرورش به لارستان شد و گفت: قرار داشتن نام لارستان در…
مدیر سابق مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی خواستار پیگیری جلوگیری از تضییع حقوق دانشآموزان لارستانی در سفر وزیر آموزش و پرورش به لارستان شد و گفت: قرار داشتن نام لارستان در منطقه ۲ کنکورسراسری موجب کاهش قبولی دانشآموزان لاری در دانشگاههای معتبر و رشتههای مهم شده است.
خسرو عبدالهپور در گفتوگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه تا سال ۱۳۸۸ اکثر شهرستانهای استان فارس اعم از؛ جهرم، فیروزآباد، لارستان و غیره در منطقهبندی کنکور سراسری در منطقه ۲ قرار داشتند و معدود شهرهایی نظیر؛ خنج، اوز، جویم که محرومتر بودند، در منطقه ۳ قرار میگرفتند، اظهار داشت: تا زمانی که رقابت دانشآموزان این شهرها اینگونه بود، دانشآموزان لارستانی به واسطه معلمان و مدارس خوب و ذکاوت دانشآموزان، همیشه رتبه لاریها از سایر شهرها سرآمدتر بودند و پس از شیراز رتبه دوم متعلق به لارستان بود.
وی با اشاره به اینکه به لحاظ رتبههای برتر المپیادها و همچنین بیشترین قبولی در دانشگاههای معتبر ایران در رشتههای پزشکی و مهندسی مثل صنعتی شریف متعلق به دانشآموزان لارستانی بود، افزود: این رتبهها در سالهایی رقم میخورد که اوج شلوغی و آمار بالای متقاضیان در کنکور سراسری وجود داشت.
این معلم بازنشسته با اذعان به اینکه به دلیل کسب موفقیتهای چشمگیر در کسب رتبه کنکور و قبولی در رشتههای مهم، از سایر شهرها مثل؛ قیر، داراب، فیروزآباد و جهرم و غیره با بازدید از مدارس لارستان، دلیل این موفقیتها را جویا میشدند، تصریح کرد: در آن زمان به واسطه پیگیری نمایندگان مجلس شهرهای دیگر فارس، این شهرها در رتبهبندی، شهرهای خود را در زمره منطقه ۳ قرار دادند.
این کارشناس با بیان اینکه مرودشت که فاصله کوتاهی با مرکز استان دارد یا جهرم به واسطه برخورداری از امکانات آموزشی مناسب در منطقه ۳ کنکور سراسری قرار دارند اما شهری مانند لار با امکانات بسیار کمتر و محرومیتهای بیشتر در منطقه ۲ قرار دارد، خاطر نشان کرد: از ۵۹ آموزش و پرورش در استان فارس، ۵۶ آموزشوپرورش در منطقهبندی ۳ قرار دارند و فقط شهرهای لار، لامرد و اقلید در منطقه ۲ قرار دارند.
وی از برگزاری چندین جلسه کارشناسی با مسئولان مختلف در راستای معایب قرارداشتن نام لارستان در منطقه ۲ کنکور سراسری، ادامه داد: در حال حاضر بدلیل آنکه لارستان در منطقهبندی کنکور در منطقه ۲ قرار دارد، آمار پذیرفته شدگان دانشآموزان لاری در دانشگاههای معتبر و رشتههای مهم، به نسبت سایر شهرستانهای استان فارس که در منطقه ۳ قرار دارند، به شدت کاهش یافته است.
عبدالهپور با بیان اینکه با این رویه، آمار قبولی دانشآموزان شهرهایی که سمپاد یا مدارس نمونه و تیزهوشان ندارند، از لارستان بهتر است، عنوان کرد: دانشآموزان شهرهایی که در منطقه ۳ قرار دارند در بهترین رشتههای دانشگاههای دولتی نظیر؛ پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مهندسی قبول میشوند و این مهم موجب تضییع حقوق دانشآموزان با استعداد لارستان شده است.
وی از انجام نامهنگاریهای متعدد با آموزشوپرورش، فرمانداری، سازمان سنجش و غیره اشاره کرد و افزود: در پیگیری مسئولان حتی تا پایتخت، این وعده نیز مطرح شد که لارستان نیز در منطقه ۳ قرار گرفته، اما تاکنون این مهم محقق نشده است.
مدیر سابق مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی با تأکید بر اینکه هیچیک از شهرستانهای دیگر استان فارس راضی به قرار گرفتن در منطقه ۲ نیستند، یادآور شد: دلیل مخالفت آنها این است که دانشآموزان آنها در منطقه ۳ حائز بهترین رشتهها میشوند.
عبداللهپور با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی با آقای حسینزاده نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با وجود آنکه این مسئول تضییع حق دانشآموزان را پذیرفت و قول پیگیری داد، متأسفانه نتیجه مثبتی در پی نداشت.
وی ملاک منطقهبندیها را محرومیت، کمبود امکانات و نیروی انسانی، برخورداری از مؤسسات و همچنین دوری از مرکز استان برشمرد: در حال حاضر دانشآموزان لارستانی بجای رقابت با سایر شهرستانهای فارس، با دانشآموزان مراکز استان مثل؛ یزد، بروجرد، کرج و غیره رقابت دارند و به عبارتی رتبه دانشآموزان استان فارس با شهرستانهای همسطح خودشان مقایسه میشود و به همین دلیل در رشتهها و دانشگاههای بهتر قبول میشوند اما دانشآموزان لارستانی کار سختتری دارند.
این معلم تنها دلیل کاهش محسوس قبولی دانشآموزان لارستانی در دانشگاههای معتبر و رشتههای مهم را قرار داشتن این خطه در منطقه ۲ کنکور سراسری دانست و اضافه کرد: بنده مدت ۸ سال بر تغییر منطقه بندی لارستان از ۲ به ۳ را با پافشاری پیگیری و نامهنگاریهای متعددی کردهام ولی متأسفانه مسئولی نیست که به طور جد پیگیر این کار باشند.
وی ابراز امیدواری کرد: در سفر وزیر آموزشوپرورش به لارستان طی روزهای آتی، بتوان این موضوع مهم و اساسی را پیگیری کرد و در صورت نیاز حاضر است بشکل یک کارگروه و در قالب یک جلسه کارشناسانه و متقن از حق دانشآموزان لارستان دفاع کرد.
ف ۱۱۰