جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۵ب.ظ
::آخرین مطلب 14 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

ما و فوتبال

در گذشته های دور، کسانی بودند که با دلقک بازی و سیرک و نمایش، سعی می کردند که طبقه غنی و ثروتمند شهر را سرگرم کنند و اندک نان و…

در گذشته های دور، کسانی بودند که با دلقک بازی و سیرک و نمایش، سعی می کردند که طبقه غنی و ثروتمند شهر را سرگرم کنند و اندک نان و جایگاهی بیابند، ولی معمولا همیشه در فقر و سختی بودند. رفته رفته، حرکات ژانگولر و نمایش از جذابیت افتاد و اربابان و ملاکان، به دنبال هیجان بیشتر ، پول بیشتری خرج می کردند و توقع داشتند که شاهد حرکات واقعی باشند . لذا مبارزات انسان با حیوانات درنده و جنگ گلادیاتورها، رونق گرفت.

برده ها و اسیران جنگی، برای جنگ های واقعی تربیت می شدند و در ازای حکم آزادی و پولی ناچیز، تا سرحد مرگ می جنگیدند و اغنیا هم برای تماشا و هیجان مسابقات پول خرج می کردند. برای اغنیا و ثروتمندان، ریخته شدن خون واقعی و قطع شدن دست و پا و کور شدن چشم اسیران و بردگان بی پول جذابیت داشت.

ولی در دنیای مدرن، فوتبال را چه کسانی بازی می کنند؟ در مسابقات فوتبال، چه کسانی عرق می ریزند و در زمین می جنگند؟

«طبقه پولدار جامعه»

چه کسانی تماشاچی فوتبال هستند؟

«طبقه کارگر و فقیر»

صنعت فوتبال، نبرد گلادیاتورهای بی پول برای تماشای اغنیا را برعکس کرده و یک نوجوان، از کار خودش مرخصی میگیرد و دانشجو به کلاس درس حاضر نمی شود تا مسابقه فوتبالی ببیند که پولدارترین طبقه جامعه، در زمین تلاش می کنند و به درآمد و قرارداد حرفه ای خودشان، می افزایند. چرا فوتبال ثروتمندان، برای فقیران جذابیت دارد؟ چطور یک دانش آموز فقیر، حاضر است که پول خرید کتاب درسی خودش را برای خرید بلیط مسابقه فوتبال خرج کند؟ و یا مغازه دار ، ابزار شغلی خودش را نمی تواند بخرد ولی تلویزیون می خرد و در مغازه اش نگهداری می کند که مسابقه فوتبال ببیند؟

خوشبختی، لزوما به معنای داشته ها نیست، بلکه بهره مندی از داشته ها، خوشبختی می آورد.  کسی که میلیاردها پول دارد ولی به علت مرضی ، نمی تواند خوب بخورد و راحت بخوابد خوشبخت نیست. ولی اگر کسی با نان خشک و آب شور هم دلخوش به بُرد تیم محبوب خودش باشد و با دوستان خودش، لحظاتی هیجان فوتبال را بچشد، حس خوشبختی دارد.

ما میتوانیم از فوتبال و مسابقات ورزشی، نشاط اجتماعی بخواهیم و با برنامه ریزی هدفمند ، درآمد پایدار ورزشی ایجاد کنیم. چونکه جوانها متوجه شده اند که فوتبالیست های بسیار ثروتمند جامعه، روزگاری فقیر بوده اند و از طبقه بسیار محروم، ولی با تلاش و تلاش و تلاش، خود را بالا کشیده اند و به موفقیت رسیده اند. ورزش، جایی است که فرقی ندارد فارس باشی و یا ترک و بلوچ، فرقی ندارد ارمنی باشی یا مسلمان، باسواد باشی یا معمولی، فرصت رشد و تعالی در فوتبال برای همه وجود داشته و انگیزه ایجاد کرده که همه میتوانند از این ورزش، خود را به پول و شهرت و افتخار برسانند.

 

ابوذر حق پناه

کارشناس اقتصادی

 

 

س-۲۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین