چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۵ب.ظ
::آخرین مطلب 45 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

لزوم ثبت معنوی فرآیند تولید شیره خرما(دوشاب) لارستان

یکی از حرفه هایی که پس از برداشت خرما در لارستان رونق خاصی داشته و قدمت حدود ۲۰۰ ساله نیز دارد کارگاه های تولید شیره خرما(دوشاب لاری) می باشد. در…

یکی از حرفه هایی که پس از برداشت خرما در لارستان رونق خاصی داشته و قدمت حدود ۲۰۰ ساله نیز دارد کارگاه های تولید شیره خرما(دوشاب لاری) می باشد. در این میان نحوه تولید شیره خرما(دوشاب لاری) با شیره خرما تولیدی در استان خوزستان و برخی دیگر از مناطق کشور تفاوت هایی داشته و عملا می توان گفت شیره خرما تولیدی لارستان در نوع خود منحصر به فرد به می باشد. در برخی دیگر از مراکز کشور نظیر خوزستان فرآیند تولید شیره خرما با قرار دادن خرما در سطوح شیب دار و خروج شیره از آن بوده و شیره خرما به آن محصول عنوان می گردد؛ اما در لارستان و برخی شهرهای جنوبی کشور نظیر بشاگرد و بستک شیره خرما  پس از حرارت خرما در ظروف بزرگ و با فرآوری لازمه تولید می گردد.

با اتمام فصل برداشت خرما بلافاصله موسوم شیره‌پزی با تفکیک خرماهای درجه ۳ آغاز می‌شود. پخت شیره خرما از اواسط شهریورماه اغاز می‌شود و تا اواخر اسفندماه ادامه دارد. شیره خرمای لارستان علاوه بر اینکه می تواند روی خرما ریخته شده و طراوت و تازگی خرما را حفظ نموده و  از گزند آفات انباری مصون مانده و تازگی خود را حفظ کند می تواند به عنوان یک وعده غذایی همراه با ارده تولیدی لارستان ترکیب شده و ارده شیره مقوی را حاصل نماید.

به گزارش میلاد لارستان روزانه ۱۵۰۰ کیلوگرم شیره خرما در ۶ کارگاه سنتی لارستان تولید شده و محصول تولیدی علاوه بر مصرف داخل شهرستان و استان به دیگر استان‌های کشور نیز ارسال می‌شود.

لازم به ذکر است تولید دوشاب در مراکز دیگر فارس و یا کشور نظیر ممسنی و تاکستان که دارای انگور می باشند نیز مدنظر قرار گرفته و البته در آن مکان ها شیره انگور به عنوان دوشاب نامیده می شود. در مراکز دیگری نظیر بستک و بشاگرد نیز البته با روش لارستان تولید شیره خرما صورت گرفته ولی به نظر می رسد تاکنون به ثبت نرسیده است.

بر این اساس و با عنایت به موارد فوق پیشنهاد می شود  فرآیند ثبت معنوی تولید شیره خرما(دوشاب لاری) توسط مسئولان ذیربط نظیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری، اداره صمت، فرمانداری ویژه لارستان و صنف های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و به مسئولان استانی و کشوری ارائه شود.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۸:۱۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین