سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۷ب.ظ
::آخرین مطلب 45 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 20

تخفیف ۵۰ درصدی پروانه و استفاده از تراکم ۷۰ درصدی برای ساخت ‌و ساز در بافت تاریخی شهر لار

مدیر سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری لار با بیان اینکه مردم از بسیاری هزینه‌ها و کارهای شهرداری لار مطلع نیستند، گفت: تخفیف ۵۰ درصدی پروانه و استفاده از تراکم ۷۰…

مدیر سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری لار با بیان اینکه مردم از بسیاری هزینه‌ها و کارهای شهرداری لار مطلع نیستند، گفت: تخفیف ۵۰ درصدی پروانه و استفاده از تراکم ۷۰ درصدی برای ساخت ‌و ساز در بافت تاریخی شهر لار در نظر گرفته شده است.

بی‌توجهی به بافت تاریخی شهر لار و کم‌کاری شهرداری لار در این موضوع همواره در ذهن و زبان و در شبکه‌های اجتماعی این شهر مطرح می‌شود. به راستی چرا این بافت تاریخی ارزشمند تاکنون بطور شایسته و بایسته مورد توجه نبوده و چقدر از انتقادات مطرح شده درست است؟!

برای پاسخ به این پرسش‌ها روابط عمومی شهرداری لار گفت‌وگویی با مهندس «محمد رضایی» مدیر سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری لار انجام داده که در زیر می خوانیم:

 

لطفاً قدری در باره سازمان بازآفرینی و وظایف آن، با ما گفتگو کنید.

سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری لار، در محدوده ی مصوب ۱۲۲ هکتاری بافت تاریخی، وظایف عمران و شهرسازی، نظیر صدور پروانه ی ساختمانی را برعهده دارد و می­توان از این سازمان بعنوان نطفه­ی اولیه شکل­گیری شهرداری بافت تاریخی در سال­های آتی یاد کرد. یعنی اگر قرار باشد در سال­های آینده، موجودیتی بنام شهرداری در بافت تاریخی سر برآورد، سازمان بازآفرینیِ فعلی، نسخه­ی محدود و کوچکتری از این شهرداری است.

اگر وظیفه سازمان بازآفرینی به بافت تاریخی لار و شهرقدیم محدود است پس می­شود گفت نقدهای زیادی به مجموعه­ تحت مدیریت شما وارد است، رک و بی پرده بگویم، به عقیده بسیاری از مردم، شهرداری هیچ کاری در بافت تاریخی انجام نداده است! نظر شما در این رابطه چیست.

بله، بنده هم این شکل بیانات را شنیده ام، اما نگاه منصفانه­تر، چنین برداشت­هایی را نفی می­کند. بسیاری از کارهایی که از سوی شهرداری در لار انجام می­شود، و بسیاری از هزینه­هایی که شهرداری در شهر انجام می­دهد را مردم متوجه نیستند. برای نمونه کسی از هزینه­های شهرداری در خصوص آسفالت معابر، انجام خدماتی نظیر هرس درختان و گلکاری بولوارها و آبیاریشان، جمع آوری زباله و تنظیف معابر، صدور پروانه های ساختمانی و… اطلاعی ندارد. هنگامی که با هزینه ی بالا، قلعه ی اژدهاپیکر نورپردازی می شود، کمتر کسانی از این اقدام شایسته تشکر می­کنند و هنگامی که عده ای ناآگاه، اقدام به تخریب این وسایل می­کنند، همه بجای نقد این رفتار نابجا، باز شهرداری را زیر تیغ نقد خود قرار می دهند.

خودِ من منتقد شهرداری هستم اما باید تفاوت نقد سازنده و نقد مخرب را دانست. برای نمونه، ما در ایجاد فضاهای شهری، ضعیف عمل کرده­ایم، اما موانعی نظیر بعضی اختلافات با میراث فرهنگی (که با تغییرات اخیر صورت گرفته در مدیریت این مجموعه، امیدواریم همکاری ها توسعه یابد)، حجم بالای کار در سازمان بازآفرینی و کم بود نیرو، توجه اندک به فضاهای شهری را موجب شده است. ما طرح های زیادی را از آغازِ کار این سازمان، در بافت تاریخی تهیه و تصویب کرده ایم و امروز و با رفع موانع گفته شده، آماده­ی اجرای آن هستیم.

اگر ممکن است خلاصه ای از اقدامات عمرانی و یا طرح هایی را که از سوی سازمان تهیه شده است را برای خوانندگان­مان بازگو کنید.

این سازمان از آغاز فعالیت خود در سال ۱۳۹۶ طرح های گوناگونی را تهیه کرده است. طرح میدان مسجد جامع لار(میدان بار قدیم)، طرح جداره سازی کوهپایه قلعه اژدهاپیکر(خیابان فاطمیه) طرح گذر تاریخی نظرگاه، جداره سازی خیابان سیدعلی اصغر، طرح مرمت کاروانسرای نو، طرح تعریض ورودی محله دم گاله و… از جمله طرح هایی بوده اند که اکنون در حافظه ی من است؛ بعضی از این طرح ها اجرائی شده و بعضی دیگر، به دلایل متعدد حقوقی، مالی و.. از اجرایی شدن بازمانده اند.

برای نمونه، تعریض خیابان سرداران(محله نو) و فاطمیه(امامزاده)، که نیازمند تملک اراضی و بناهای شخصی بود، بطور کامل از سوی شهرداری به انجام رسید. مرمت ساباط معتمد در کوی گاله نیز با هزینه ی شهرداری انجام شد. خانه ی تاریخی نجیب زاده تملک شد. پیاده رو خیابان شهید طاهری، بهسازی گردید، مرمت کاروانسرای نو نیز با هزینه شهرداری در حال انجام است.

جداره سازی خیابان سیدعلی اصغر(محله نو)، مطابق با طرحی که از سوی سازمان تهیه شده بود، در مواردی که مالکان همکاری لازم را به عمل آوردند، انجام گردید. پروژه هایی نظیر گذرتاریخی نظرگاه که مکررا از سوی شهردار محترم لار نیز مورد تاکید بوده اند نیز، در مرحله تامین مالی بوده و به زودی اجرائی خواهند شد.

 

لابلای صحبت های شما متوجه شدیم که نیروی انسانی در این سازمان، علاوه بر اختلاف با میراث فرهنگی از موانع رسیدن به فضاهای شهری بوده.. پرسشی که پیش می آید این است که مگر تعداد نیروی انسانی تحت امر شما در این سازمان چند نفر است که از کمبود نیرو حرف میزنید؟

سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری لار، اگرچه نام پرطمطراقی دارد اما به لحاظ نیروی انسانی، دچار فقر شدیدی است. البته این امری طبیعی است و این سازمان، برای توسعه ی نیروی انسانی خود، باید قابلیت های خود را به مدیران شهری اثبات کند. به نظر می رسد حجم فعالیت های این سازمان با وجود این فقر نیرو در سال گذشته، نظر شهردار محترم لار را نسبت به کارایی آن مطمئن ساخته است و در سال پیش رو، این سازمان توسعه خواهد یافت.

 

در حوزه ی تعمیر بناهای تاریخی، آیا سازمان بازآفرینی شهرداری لار، دست به اقدام خاصی زده است؟ چرا که مکررا شنیده ایم که خانه تاریخی محمودی تحت تملک شهرداری است.

این ادعا صحیح است و علاوه بر این خانه، خانه تاریخی نجیب­زاده نیز، تحت تملک شهرداری است. سازمان بازآفرینی در طول زمان، همه ساله بودجه­ی مختصری را به مرمت مستمر این خانه اختصاص داده است. در این راستا جا دارد از فعالان اجتماعی و دلسوزان شهر، آقایان صمد کامجو و حاج صادق کامجو، تشکر لازم را به­عمل آورم، ایشان همیشه در کنار شهرداری بوده­اند و با دقت و حساسیت و در هماهنگی با اداره ی محترم میراث فرهنگی، مرمت مستمر این بنا را ادامه داده­اند. برای نمونه تنها در سال گذشته، مبلغی در حدود هشتاد میلیون تومان در این بنا هزینه شده است و اکنون عملیات مرمت در حال انجام بوده و بودجه­ی بیشتری نیز با پیشرفت عملیات مرمت، به این امر اختصاص خواهد یافت.

با آنهمه مرمت کامل این خانه، از توان مالی شهرداری خارج است و ما، نیازمند ورود سرمایه گذاران هستیم. این گفتگو فرصت خوبی است که از سرمایه گذاران و دلسوزان دعوت به عمل آورم تا با مراجعه به شهرداری لار، از بسته های سرمایه گذاری در این بنای تاریخی، آگاهی کسب کنند. امیدواریم خیرین شهر نیز، به این حوزه عنایت ویژه ای داشته باشند و علاوه بر کار خیر، به مرمت بناهای تاریخی بعنوان فرصتی برای سرمایه گذاری نگاه داشته باشند.

امروزه در شهرداری باور ما برآن است که با حضور چند سرمایه گذار، اختصاص هر یک از بخش های بنا به یک فعالیت مشخص را رقم بزنیم و به این ترتیب، این بنای تاریخی را برای فعالیت های مختلف و در ساعات گوناگون شبانه-روز، به روی شهروندان بازکنیم.

 

این یعنی در یک خانه، چند فعالیت مختلف در جریان باشد؟

استفاده ی مجدد از بناها با کاربری و فعالیت جدید(و البته همساز)، یک رویکرد تازه در همه ی شهرهای جهان است. علاوه بر اقامتگاه های بومگردی و کافه ها که نظیر آن را در دیگر شهرها دیده اید، کتاب­خانه، فرهنگسرا، رستوران و هر کاربری دیگری که با روحیه و هویت بافت تاریخی و کالبد بنا همساز و هماهنگ باشند، می توانند در یک ساختمان و در کنار یکدیگر استقرار یابند. یکی از برنامه های سازمان آن است که در صورت امکان، در یکی از بخش های خانه ی تاریخی محمودی استقرار یابد. یعنی کاربری اداری را در کنار دیگر کاربری های تجاری و فرهنگی و گردشگری داشته باشیم.

 

چه فعالیت هایی برای سرمایه گذاران، در خانه ی محمودی قابل انجام است، به بیان دیگر، در صورتی که مطابق گفته شما، سرمایه گذاران در مرمت هر یک از قسمت های خانه ی محمودی سرمایه گذاری کنند، می توانند از آن بخش ها تحت چه عنوانی استفاده کنند؟

فعالیت های قابل استقرار در این بنای تاریخی بنا بر تصمیم سرمایه­گذاران می تواند موارد متعددی نظیر رستوران سنتی و اقامتگاه بومگردی، کافه و کافه کتاب، گالری های هنری و هرفعالیت دیگر با تایید شهرداری و میراث را شامل شود.

 

بگذارید از بحث بناهای تاریخی خارج شویم و از دیگر ساختمان هایی که در بافت تاریخی قرار گرفته اند سوال بپرسیم. قیمت زمین در شهر قدیم کم است، رونق ساخت و ساز هم در این بخش از شهر تعریفی ندارد و به باور عده ی زیادی، یکی از دلایل اصلی پایین بودن قیمت، محدودیت هایی است که از نظر اداری وجود دارد، به کلام دیگر، دردسرهای زیادی برای گرفتن پروانه  ساختمانی در شهر قدیم وجود دارد و هزینه ی آن هم تفاوتی با دیگر بخش های شهر ندارد، می شود قدری در این باره توضیح بدهید؟

این باور رایج و البته غلطی است. یکی از تلاش هایی که سازمان بازآفرینی در دو سال گذشته انجام داده است، رفع موانع گوناگون اداری و تعریف سیاست های تشویقی، جهت رونق بخشی به ساخت و ساز مطابق با هویت بافت تاریخی بوده است و با تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی که سازمان بازآفرینی نقش عمده و همکارانه ای در تدوین آن داشت، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

مطابق طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی، در صورتی که یک مالک بخواهد در ساخت خانه ی خود از الگوهای تاریخی پیروی کند، مطابق با طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی، می تواند از سطح اشغال حداکثری تا ۷۰درصد، بهره­مند شود. علاوه بر این، در محدوده مصوب بافت تاریخی، افراد از تخفیف حداقل ۵۰درصدی در صدور پروانه مسکونی بهره­مند خواهند شد. در صورت مشارکت مالکان واحدهای مسکونی، در بهبود کیفیت فضاهای پیرامون خود(شامل سنگفرش گذرها، ایجاد ساباط و…) این تخفیف افزایش بیشتری نیز خواهد یافت. برای کسانی که پروانه ساختمانی شان صادر می­شود؛ تسهیلاتی نیز از سوی دولت(بانک مسکن)، پرداخت می­شود.

همه­ی این سیاست های تشویقی، به باور من، نه تنها ساخت­وساز مسکونی در این بخش را رونق می­بخشد که کمک خوبی را به مالکان بناها در این بخش از شهر خواهد نمود.

 

سوال دیگری که از حرف های شما معلوم می شود آن است که شما بین شهر قدیم و بافت تاریخی تفاوت قائل می شوید، تفاوت این دو را برای خوانندگان شرح دهید و روشن کنید مواردی که فرمودید، مربوط به بافت تاریخی است یا شهر قدیم؟

بافت تاریخی شهر لار، محدوده ای مصوب است که از سوی میراث فرهنگی تعیین گردیده است. این محدوده، ۱۲۲هکتار از شهر تاریخی لار را شامل می شود. باعث افتخار است که شهر لار، بعنوان یکی از ۱۶۸ شهر کشور، به دلیل ارزشمندی های معماری وشهرسازی بخش تاریخی خود، دارای محدوده ی مصوب بافت تاریخی است. حوزه ی مسئولیت سازمان بازآفرینی نیز، همین محدوده ی مصوب بافت تاریخی است.

در ذهن و زبان مردم اما، شهر قدیم چنانکه می دانیم، همه ی بخش های شهر لار بغیر از شهرجدید، حتی شهرک هایی تازه ساخت نظیر شهرک محمدرسول الله، بعثت و بوستان را نیز شامل می شود. پس باید بین این موارد تفاوت قائل شد. تخفیف های گفته شده و سیاست های تشویقی نیز، صرفا برای محدوده مصوب بافت تاریخی است.

 

ضمن تشکر مجدد از زمانی که به گفتگو با خوانندگان ما اختصاص دادید، در آخر اگر صحبتی با خوانندگان دارید، خوشحال می شویم که با ما در میان بگذارید.

من نیز از زمانی که به بنده اختصاص دادید تشکر می­کنم. به باور من، بافت تاریخی لار، با اقدامات عمرانی یک سازمان کم بضاعت نظیر شهرداری به جایگاه اصلی خود نخواهد رسید. ما به سوی انجمن­های مردم نهاد، دست یاری دراز می­کنیم تا ارزش­های این بافت تاریخی و اهمیت حفاظت از آن را برای مردم بازگو کنند، چرا که مهمترین امر در حفاظت از بناهای تاریخی، فرهنگسازی است. ما از خیرین محترم تقاضا می­کنیم تا در حوزه ی مرمت بافت­های تاریخی نیز همچون دیگر حوزه ها همت کنند و در آخر از سرمایه گذاران نیز تقاضا داریم ظرفیت های سرمایه گذاری در بناهای تاریخی را دست کم نگیرند. بافت تاریخی، هویت همه­ی ماست و اگر این بافت تاریخی نابود گردد، همه­ی آنچه داشته ایم از میان خواهد رفت.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین