پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۱ب.ظ
::آخرین مطلب 23 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

عکس کمتر دیده شده و زیر خاکی از لارِ قدیم

یکی از مخاطبان میلاد لارستان یک قطعه عکس را برای ما ارسال کرده که بسیار دیدنی و جذاب است. به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان، در این تصویر حقایقی…

یکی از مخاطبان میلاد لارستان یک قطعه عکس را برای ما ارسال کرده که بسیار دیدنی و جذاب است.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان، در این تصویر حقایقی زیبا از لارِقدیم مشاهده می‌شود که از چشم هر بیننده‌ای مغفول نمی‌ماند.

در این عکس که به نظر می‌رسد از دامنه بخش انتهایی قلعه‌اژدهاپیکر شکار شده است، قسمت‌هایی از محله تاریخی و باستانی پاقلعه را نشان می‌دهد.

در این تصویر جلوه‌هایی زیبا از بافت اصیل و تاریخی مشاهده می‌شود که نشانه بارز آن جنس مصالح بکار رفته در ابنیه‌هاست که اغلب از خشت و گِل هستند.

تقریبا بر پشت بام هر یک از خانه‌ها، سازه زیبای بادگیر دیده می‌شود که شوربختانه در حال حاضر هیچ‌یک از این بادگیرها وجود خارجی ندارد.

براساس حدس و گمان می‌توان عکس را مربوط به سالیان بسیار دور تخمین زد چرا که به احتمال زیاد پس از زلزله که محله پاقلعه یکی از نقاط آسیب‌دیده بوده، بخش زیادی از بناها تخریب شده است.

نکته حائز اهمیت و جالب توجه، گنبد و بارگاه و همچنین برکه امامزاده میرعلی ‌بن‌الحسین(ع) است که در این عکس بنای قدیمی آن را به نمایش می‌گذارد. در حال حاضر بنا حرم کاملا تخریب و بازسازی شده و اکنون برکه نیز در زیر خاک مدفون است.

قسمت جالب ماجرا، وجود پرتعداد درختان نخل در اطراف بازار قیصریه و همچنین خانه‌هاست که متأسفانه در حال حاضر اثر بسیار اندکی از آن باقی است.

در جوار بازار قیصریه برکه مسگری نیز مشاهده می‌شود که متأسفانه این برکه نیز در حال حاضر وجود ندارد.

در این عکس، اثری از وجود خیابان‌های مدرس و فاطمیه نیست اما برخلاف عصر حاضر، اکنون این خانه‌ها دیگر نیستند و جای خود را به خیابان‌ها داده‌اند.

به طور قطع، بازنشر این تصویر خاطرات زیادی را در اذهان زنده می‌کند. میلاد لارستان آماده دریافت و انتشار خاطرات شما مخاطبان از حال و هوای کوچه‌های قدیم لار است.

 

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “عکس کمتر دیده شده و زیر خاکی از لارِ قدیم”

  1. ناشناس گفت:

    ممنون از این عکسهای زیر خاکیتون اگه میشه از،ساباتهای محله پاقلعه هم بذارید واز خانهای که بر اثر زلزله خراب شده در محله پاقلعه ،از مشهد مزاحنتون میشم

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین