شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

انتخاب شهردار، مهمترین تصمیم شورای شهر لار

انتخاب شهردار، شاید مهمترین تصمیم شورای شهر لار در طی دوره ۴ ساله خدمت منتخبان باشد. به گزارش میلاد لارستان، عملکرد شهردار تحت شرايط مختلف، بسيار متفاوت است. يکي از…

انتخاب شهردار، شاید مهمترین تصمیم شورای شهر لار در طی دوره ۴ ساله خدمت منتخبان باشد.

به گزارش میلاد لارستان، عملکرد شهردار تحت شرايط مختلف، بسيار متفاوت است. يکي از اين عوامل که مي تواند نقش به سزايي در عملکرد شهردار داشته باشد، نحوه انتخاب او است. به طور کلي، دو روش عمده در کشورهاي مختلف جهان براي انتخاب شهردار به کار مي رود. مدل کنوني مديريت شهري در ايران انتخاب غيرمستقيم شهردار توسط شورا است. اين مدل اداره ي شهرها در ايران را با مشکلاتي مواجه ساخته است.

شهرداری بهعنوان مهمترین و تاثیرگذارترین نهاد شهری، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم یک شهر دارد. سمت شهردار یک شهر به دلیل اهمیت بالای آن نیازمند دقت نظر در انتخاب فردی است که قرار است سکان هدایت یک شهر را طی ۴ سال در اختیار گرفته و آینده آن را رقم بزند.

شهردار می بایست تخصص های مختلفی در حوزه های مدیریت شهری و سایر حوزه های مرتبط داشته باشد که در صورت غفلت در این انتخاب زیان غیر قابل جبرانی را بر پیکره یک شهر وارد خواهد کرد.

در نتیجه اهمیت انتخاب شهردار مطلوب یک شهر توسط منتخبین شورا ضرورتی اجتناب ناپذیر است و به نظر می رسدبهتر است با در نظر گرفتن شاخص های کلیدی و معیارهای اصولی و با نظر به شرایط اختصاصی هر شهر باشد.

بر این اساس ارایه و بکارگیری شاخص های انتخاب شهردار جهت رسیدن به انتخابی آگاهانه میتواند بسیار حایز اهمیت باشد که علاوه بر آگاهی بخشی عمومی ، بعنوان ابزارهای راهبردی موثر برای منتخبین شورای شهر جهت انتخاب شهردار شایسته و لایق خواهد بود.

شهر لار به عنوان یکی از شهرهای بزرگ، تاریخی، مهم، تأثیرگذار و برجسته در سطح استان پهناور فارس، می‌بایست دارای ساختاری به مراتب بهتر از وضع کنونی داشته باشد.

هر چند به جهت وقایع و حوادث گذشته، شهر لار به دو قسمت تشکیل شده و موجب می‌شود تا افرادی که برای نخستین بار به این شهر سفر می‌کنند، به جهت تفاوت‌های بارز شهرهای جدید و قدیم لار، جلوه‌هایی عجیب را نظاره می‌کنند که این مهم می‌تواند از نقاط قوت این خطه باشد، اما با برنامه‌ریزی بهتر می‌توان از این ظرفیت استفاده‌های بهتری برد.

در نخستین جلسه ششمین شورای اسلامی شهر لار که به تازگی‌های بر مَسند قدرت تکیه زده‌اند، شهردار کنونی به طور موقت بر صندلی خود نشست اما به احتمال تغییر در این پُست مهم وجود دارد.

در انتخاب شهردار جدید لار نیاز به در نظر گرفتن شاخصه‌های مختلف است که در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

در نخستین گام، به نظر می‌رسد که شورای اسلامی شهر لار از گزینه‌های پیشنهادی یا داوطلب تقاضای ارائه برنامه و ایده‌ کنند. سبک و سنگین کردن برنامه‌ها مبتنی بر واقعیت نه براساس تخیل و بلندپروازی شخص مورد نظر را برگزینند.

شهر لار به جهت بافت تاریخی، موقعیت جغرافیایی استراتژیک، پراکندگی مراکز شهری و مسکونی و غیره، برای توسعه و پیشرفت بیش‌ازپیش نیازمند برنامه‌ریزی منطقی و زمان‌بندی‌شده است.

شهردار آینده باید قادر باشد طی مدت زمان مشخص، بتواند با تعریف صحیح از پروژه‌ها، به شکل فاز‌بندی‌شده، در اسرع وقت و براساس اولویت، طرح‌ها را عملیاتی کند.

به نظر می‌رسد توجه به بافت تاریخی، مشارکت در مرمت ابنیه‌های تاریخی و انسجام‌بخشی به نهادهای مرتبط با این آن یکی از برجسته‌ترین موضوعات در شهر لار باشد.

یکی از مواردی که با مسئله مطرح شده مرتبط است، توجه به ورودی‌های شهر لار از سمت بندرعباس و شیراز است. این مسئله سال‌هاست که ذهن مردم را درگیر خود کرده است. شهر لار به واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد، به طور مرتب پذیرای مسافران زیادی است که شوربختانه گذر اغلب آنها به این بخش از شهر می‌افتد. ورودی شهر که به نوعی پیشانی و ویترین شهر محسوب، فجیع‌ترین ظاهر را دارد که این مسئله موجب پشیمان شدن از ورود مسافران به شهر می‌شود.

داستان احداث ساختمان تجمیعی ترمینال مسافربری که خود سری دراز دارد. سالهاست که وعده احداث آن به مردم داده شده و همچنان اندر خم یک کوچه باقی مانده است. شهردار آینده می‌بایست به این داستان بی‌سروته پایان دهد.

از زمان شروع احداث ساختمان شهرداری لار در جوار میدان حضرت امام(ره) سالها می‌گذرد. با توجه به وضعیت نامطلوب ساختمان کنونی شهرداری لار، انتظار می‌رود اتمام ساختمان جدید شهرداری در زمره برنامه‌های اولیه شهردار آتی باشد.

یکی از مشکلات شهرها به ویژه شهرهای دور از مرکز استان، عدم درآمد پایدار شهرداری‌هاست که در برهه هایی در سالیان اخیر، مدیران شهری را با مشکل روبه‌رو کرده است. شورای اسلامی شهر لار و شهرداری، می‌بایست با طرح ایده‌های مناسب در پی استقلال مالی شهرداری باشند.

فضای سبز شهری، از نیازهای جدی شهر لار محسوب می‌شود. هر چند در سالیان اخیر اقدامات تقریباَ مناسبی در این زمینه رخ داده است اما به جهت عقب‌ماندگی‌های سالیان گذشته، نیازمند ورود جهادی و قدرتمندانه در توجه جدی به توسعه درختکاری و فضای سبز است.

پارک شهر لار به عنوان یک مرکز تفریحی، به دلیل موقعیت قرارگیری مناسب، فضای فیزیکی وسیع، کوهستانی بودن محوطه انتهایی آن، می‌تواند نقش یک محل سرگرمی در جنوب استان فارس باشد. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تجهیز این پارک و ایجاد طرح‌های نوین و ایده‌های جذاب، علاوه بر کسب درآمد برای شهرداری، محیطی دل‌انگیز برای شهروندان باشد.

نگارنده: حسن فراست

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین