جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۴ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

۷۰۰۰ نفر در لارستان واجد شرایط اولیه طرح نهضت ملی مسکن شناخته شده اند

  معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان با بیان اینکه تاکنون هفت هزار و ۲۵۲ نفر واجد شرایط اولیه در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر لار شناخته…

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان با بیان اینکه تاکنون هفت هزار و ۲۵۲ نفر واجد شرایط اولیه در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر لار شناخته شده اند که البته هنوز تایید نهایی نشده اند، گفت: به نظر می رسد تاکنون در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان لارستان و شهر لار هم پیش بینی ها به درستی انجام نشده است.

به گزارش میلاد لارستان، با حضور حمیدرضا سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، داریوش دهقان فرماندار ویژه لارستان، مدیر کل بنیاد مسکن استان و روسای بنیاد مسکن شهرستان های جنوب استان فارس، جلسه بررسی مسائل و مشکلات مسکن شهری شهرستان های جنوب استان فارس در لارستان برگزار شد.

در این نشست حمیدرضا سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در سخنانی با بیان اینکه نزدیک به ۴۳ هزار واحد مسکن ملی کشوری در مرحله فونداسیون قرار دارد و به نوعی به خوبی پیش رفته است، اظهار داشت: در استان فارس ۴ هزار واحد شروع بکار شده و در حال ساخت است.‌

وی با اشاره به اینکه در شهرستان لارستان حدود ۴۰۰ واحد عملیاتی و متقاضیان آن مشخص شده است، افزود: پروژه شهر لار بخوبی در حال پیشرفت است و درخواست کرده‌ایم تسریع در کار صورت بگیرد.

این مسوول با اذعان به اینکه حدود ۷۰۰ واحد در شهر لار در مرحله شناسایی زمین صورت گرفته و ادامه مراحل در حال صورت گرفتن است، تصریح کرد: این شهرستان جزو شهرستان های پیشتاز در حوزه مسکن به حساب می آید.

سهرابی با ابراز خرسندی نسبت به اینکه خوشبختانه مسئولین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دغدغه مردم را دارند و بدنبال حل مشکل آنها هستند، خاطر نشان کرد: مسئولین بنیاد مسکن در فکر این هستند که به چه صورت موجب تسهیل پرداخت وام مردم شوند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان ها مردم برای آورده های خود دچار مشکل شده بودند که با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هماهنگ نمودیم تا مقداری از هزینه ها را کمک نمایند، ادامه داد: پیشنهاد می کنیم در شهرستان لارستان از ظرفیت خیرین نیز بهره برداری شود تا مشکلات مردم در حوزه مسکن نیز حل شود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه اگر بتوانیم در یک شهرستان کوچک از ظرفیت خیرین نیز بهره برداری شود خواهیم توانست سر پناهی برای مردم نیازمند ایجاد کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر ۴۰۰ واحد مسکن ملی در شهر لار در حال ساخت است که قاعدتا زمانی آورده متقاضیان با مشکل روبرو خواهد شد و در این موقع است می توان از ظرفیت خیرین بهره برداری کرد زیرا برای این کار از آبروی نظام استفاده شده و اگر بخوبی عمل شود آبروی نظام جمهوری اسلامی حفظ خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث سیاست گذاری و ضوابط شهرسازی بنیاد مسکن سیاست گذار نیست و اختیارات زیادی ندارد و وزارت راه و شهرسازی متولی آن است، گفت: در حالیکه بنیاد مسکن بعنوان یک عضو در جلسات شورای عالی شهرسازی شرکت می نماید ولی در بحث مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نقش اول را دارد.

سهرابی با اذعان به اینکه در خصوص اختصاص زمین و گرفتن هزینه بابت ورود یک زمین به محدوده بافت روستایی بحثی پیش آمده بود که موارد حل شده است، بیان کرد: اگر پولی از روستاییان بابت قرارگیری در محدوده گرفته می شود بابت آباد کردن آن روستا و به نفع خود افراد است.

وی با بیان اینکه در واقع وقتی کسی زمینی دارد و جزو بافت به حساب بیاید ارزش آن زمین بسیار بالا خواهد رفت، تاکید کرد: پس باید بخشی از این سود بابت خدمات رسانی به متولیان پرداخت گردد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه با جلسات مختلفی که در سطح کشور برگزار شد، کارگروهی تشکیل و جمع بندی صورت پذیرفت و امیدواریم بزودی تفاهم نامه ای همه جانبه برای صدور پروانه، تفکیک زمین، الحاق زمین و هر آنچه برای مسکن روستایی است در آن به تایید و امضا برسد، یادآور شد: با یک هم افزایی بین وزارت کشور و بنیاد مسکن منتظر اتفاقات خوبی برای حوزه مسکن مردم هستیم و با عزم جذبی که وجود دارد خوشبینیم که بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن صاحب مسکن خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه یک اتفاق مثبت دیگری که در حال رخ دادن است طی یک تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) قرار است با مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روی دهد تا برای ایجاد مسکن محرومین یک حمایت ویژه رخ دهد، افزود: در حوزه روستایی شهرستان لارستان تلاش خواهیم کرد تا حداکثر اعتبارات را بتوانیم به شهرستان جهت ایجاد مسکن روستایی تخصیص دهیم.

معاون بنیاد مسکن کشور هم قول داد که برای مجموع هفت شهرستان جنوبی فارس تعداد ۱۱۰ واحد مسکن محرومان ساخته می شود که سهم ۶ شهرستان اوز، گراش، مُهر، لامرد، خنج و جویم هر کدام ۱۵ واحد و سهم لارستان با جمعیت ۲۳۰ هزار نفری و گستره جغرافیایی بیشتر نیز ۲۰ واحد تعیین شد.

سهرابی اضافه کرد: قطعا البته برای رسیدن به اهداف نیازمند همت مسئولین شهرستان ها هستیم تا شرمنده اعتماد مردم نشویم. به زعم ما یک دست صدا ندارد و باید از ظرفیت دولت و خیرین بهره برداری کرد.

همچنین در این جلسه فرماندار ویژه لارستان در سخنانی گفت: لازم است که سیاست گذاران و متولیان امر در حوزه مسکن و در سطح ملی چاره ای برای افزایش خیره کننده و روزافزون مسکن و زمین و همچنین کاهش فشار به قشرهای ضعیف جامعه بیندیشند.

داریوش دهقان افزود: هیچ مکانیسم و یا شاخص و یا حتی پشتوانه قانونی برای کنترل و ساماندهی موضوع قیمت مسکن و زمین در سطح ملی وجود ندارد، اگر چه دلالان و سایر عوامل دیگر هم در این زمینه نقش دارند.

وی به موضوع تامین زمین مورد نیاز در شهر لار برای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: این خود یک نمونه در افزایش قیمت زمین و مسکن هست؛ چرا که ما زمین دولتی آنچنان نداریم و مجبور هستیم که از بخش خصوصی و مالکان حقیقی زمین تحویل بگیریم.

او ادامه داد: بر اساس قانون از میزان ۱۰۰ هکتار زمین خریداری شده از مالکان خصوصی میزان زمین دریافتی مالکان برای این ۱۰۰ هکتار حدود ۱۸ هکتار آن هم بدون تامین هیچ گونه زیرساختی است که این موضوع بیش از آنکه به سود مردم باشد به نفع دولت است و همین امر خود قیمت زمین را چندین برابر افزایش می دهد و می بینیم که نقش اصلی را در این زمینه دولت بازی کرده است.

وی افزود: تاکنون هفت هزار و ۲۵۲ نفر واجد شرایط اولیه در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر لار شناخته شده اند که البته هنوز تایید نهایی نشده اند.

دهقان ابراز داشت: به نظر می رسد تاکنون در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان لارستان و شهر لار هم پیش بینی ها به درستی انجام نشده است.

وی ادامه داد: به گفته مسئولان بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی لارستان تاکنون در برخی مکان های شهر لار زمین تامین شده، اما با توجه به اینکه توافقات اولیه و تفاهم نامه ها هم انجام شده اما هم اینک و در مرحله اجرا با معارضان دولتی و افراد حقیقی مواجه شده است.

فرماندار ویژه لارستان افزود: ۹ هزار و ۸۷۴ نفر متقاضی خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن در شهر لار بودند که با پایش اولیه تعداد ۲ هزار و ۶۲۲ نفر آنها رد درخواست شده اند و فاقد شرایط لازم در این طرح شناخته شدند.

بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه شهرسازی یک هزارو ۴۱۹ نفر تاکنون برای خانه دار شدن در قالب اجرای این طرح افتتاح حساب یا واریز وجه داشته اند که برای ۳۹۳ نفر از این افرد زمین تامین شده است.

فرماندار ویژه لارستان گفت: یکی از چالش های اساسی در این طرح ، آن افراد و متقضیانی هستند که افتتاح حساب کرده اند و مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال اولیه را هم واریز وجه کرده اند که براساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعدادشان ۲۱۱ است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱:۲۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین