سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۱ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

تحقیق و تفحص از نحوه اجرای «قانون تقسیمات کشوری» کلید خورد

در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری مورد بررسی قرار…

در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۵۶ رای موافق به تصویب رسید. به گزارش میلادلارستان به نقل از ایرنا این تقضای تحقیق و تفحص از طرف محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز، بافق ،ابرکوه ،خاتم و بهاباد و احسان ارکانی نماینده نیشابور، فیروزه و زبرخان به کمیسیون امورداخلی و شوراها ارائه شده بود، کمیسیون امورداخلی نیز این تقضا را به تصویب رسانده بود.

محورهای این تحقیق و تفحص عبارتند از:

۱- رسیدگی به نحوه اجرا وعملکرد وزارت کشور در رعایت شاخصه های الزام آور قانون تعاریف وضوابط تقسیمات کشوری و آیین نامه اجرایی مربوطه

۲- ملاک دقیق میزان جمعیت برای ارتقای یک بخش به شهرستان، یک روستا به شهر و تعیین مرکزیت یک شهرستان ارتقا یافته از بخش در حوزه تقسیمات کشوری وزارت کشور چیست؟

احسان ارکانی یکی از تقاضا کنندگان این تحقیق و تفحص گفت:تقسیمات کشوری دغدغه همه نمایندگان است و سال ها از این حوزه مهم، هیچ تحقیق و تفحصی به عمل نیامده است تصمیمات مبهمی در این زمینه گرفته شده است که باید بررسی شود. وزرات کشور اعلام می کند که بخش های زیر ۲۰ هزار نفر قابلیت ارتقا به شهرستان را ندارند اما برخی بخش ها با جمعیت‌ ۱۷ هزار نفر به شهرستان ارتقا پیدا کردند و خود وزرات کشور و کمیسیون امنیتی و سیاسی دولت هم نمی‌تواند پاسخگویی این تصمیمات باشد.

محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی گفت: در موضوع تعداد نمایندگان در حوزه انتخابیه، عدالت رعایت نشده است، همچنین به برخی استان ها، استانداری ویژه اعطا شده، حال آنکه در استان دیگری با همان خصوصیات این اتفاق نیفتاده است یا شهرستانی با جمعیت پایین و با وجود اینکه از نظر جغرافیایی معیارهای لازم را ندارد، فرمانداری شده، اما در حوزه انتخابیه بنده شهر درچه با ۵۰ هزار نفر جمعیت حتی بخشداری هم ندارد، حال آنکه شهر دیگری با ۲۴ هزار نفر جمعیت شهرستان شده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم افزود: حوزه انتخابیه با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت ۲ نماینده در مجلس حضور دارند، اما حوزه انتخابیه بنده با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت تنها یک نماینده در مجلس حضور دارد.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “تحقیق و تفحص از نحوه اجرای «قانون تقسیمات کشوری» کلید خورد”

  1. حکایت تقسیمات کشوری درلارستان گفت:

    در کلیه موارد این کشور رابطه جای ضابطه را گرفته قدرت ولابی گری افراد با نفوذ برای ارتقا مناطق در تقسیمات کشوری زیاد دیده میشود نمونه آن نفوذ آقای محمود علوی لامردی برای شهرستان شدن جویم است که نماینده مجلس علما آنرا بیان میکنند درجاهای دیگر هم وضع به همین منوال است فکر نمیکنم که این قانون جدید هم بتواند جلوی این نابسامانی را بگیرد وگرنه شهرستان زیر ۲۰ هزار نفر اصلا برای دولت هم مقرون به صرفه نیست درحالیکه نماینده مجلس میگوید امیدوارست بخش ۱۳ هزارنفری بیرم را هم ارتقا دهند این هم از آن کارهاست ؟!

  2. دلسوز لارستان بزرگ گفت:

    قانون جالب وخوبی است البته اگر اجرا شود علاوه بر مسولین لارستان. باید مردم ونخبگان هم آنرا مطالعه واگاه باشند تا بیش ازین لارستان را کوچک نکنند واز قدرت تحقیق و تفحص مجلس. استفاده شود تا کسی پارتی بازی نکند

  3. باقری. از لارستان گفت:

    ازین پس به جای مخالفت وتجمع مردم برعلیه ارتقای مناطق. باید از قانون تحقیق و تفحص مجلس. استفاده کرد اتفاقا قانونی درست اینکه میشود جلوی بسیاری از این تقسیمات کشوری. را گرفت و مانع کوچک شدن لارستان گردید

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین