شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۱ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

نکات مهمی که در خصوص فضای مجازی و حریم شخصی در همایش “سواد رسانه ای” جویم مطرح شد

به گزارش خبرنگار میلادلارستان همایش سواد رسانه ای و فضای مجازی با هدف آگاهی از معایب و مزایای استفاده از فضای مجازی با هماهنگی حوزه های مقاومت بسیج امام سجاد(ع)…

به گزارش خبرنگار میلادلارستان همایش سواد رسانه ای و فضای مجازی با هدف آگاهی از معایب و مزایای استفاده از فضای مجازی با هماهنگی حوزه های مقاومت بسیج امام سجاد(ع) و حضرت معصومه(س) و معاونت پرورشی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش جویم با عنوان “کلیات سواد رسانه ای و امنیت در فضای مجازی” با حضور جمعی از مسئولین،خانواده ها، بسیجیان و سخنرانی”محسن باقری” مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی در سالن اجتماعات شهرداری جویم برگزار شد.

در این همایش باقری میهمان برنامه به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره نموده و بیان داشت:  به گفته رهبر معظم انقلاب، اهمیت فضای مجازی و انقلاب اسلامی با هم برابر است و به همین جهت دشمن تمام تجهیزات خود را بکار گرفته تا از طریق فضای مجازی و تحلیل اطلاعات منطقه ای به اختلاف افکنی به ویژه در بافت مذهبی مردم بپردازد.

 

وی گفت: فعالیت در فضای مجازی به شرط درست استفاده کردن، مناسب و خوب است، اما وقتی آگاهی استفاده از آن را نداشته باشیم باعث مشکلات فراوانی خواهد شد.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه بسیاری افراد، از طریق فضای مجازی به ویژه اینستاگرام کسب درآمد دارند اما عده زیادی نیز فقط به جذابیت تصاویر و فیلم های منتشر شده در این برنامه روی می آورند افزود: همین موارد فریب دهنده است و باعث می شود مخاطب تحت تاثیر قرار گیرد.

باقری افزود: استفاده از ظرفیت های فرهنگی-اجتماعی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به آگاهی و دانش فرد می انجامد، اما چند ساعت درگیر موضوعات بیهوده شدن در این فضا مضر است.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود در خصوص فضای مجازی اظهار داشت: بالا بردن سواد رسانه ای از اهمیت زیادی برخوردار است و رسانه یعنی هرچیزی که پیامی را به ما منتقل می کند از فیلم و متن گرفته تا هر وسیله ای که اطراف ما وجود دارد بطور مثال اگر صفحه اینستاگرام را باز کنیم وانواع و اقسام غذا و پوشاک را مشاهده کنیم با زندگی خود درگیر می شویم و حسرت می خوریم و این باعث افسردگی خواهد شد.

هوش اخلاقی یکی دیگر از نکات مهمی بود که توسط وی مورد اشاره قرار گرفت. باقری در این خصوص بیان داشت:  نمونه آن اینکه در مکانی حادثه ای رخ می دهد و مردم به جای کمک کردن، از صحنه عکس و فیلم می گیرند و در فضای مجازی منتشر می کنند.

این پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه هوش هیجانی از دیگر آسیب های فضای مجازی است که بایستی عواطف را کنترل کرد و اگر صحنه زیبا و جذابی دیدیم سریع جذب نشویم افزود: بسیاری از تصاویر و کلیپ ها تدوین شده و گول زننده است و چه بسا در فضای مجازی بیان شود فلان جنس قرار است گران شود و مردم نیز ناخواسته فورا برای خرید هجوم می آورند و این خود باعث گرانی بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم فرصت های فضای مجازی را یاد بگیریم باید سواد رسانه ای بالایی داشته باشیم افزود:تنبلی و کم تحرکی از دیگر آسیب های فضای مجازی است و کسی که ساعتها مشغول شبکه های اجتماعی است حتی به کارهای شخصی منزل خود نیز رسیدگی نخواهد کرد.

باقری با بیان اینکه نوجوانان و جوانان می توانند برنامه سازان و بازی سازان خوبی باشند اما بسیاری از آنان در فضای مجازی فقط بازی می کنند و به یادگیری نمی پردازند افزود: خیلی از پست های بیهوده که در اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی توسط دیگران تایید می شود یعنی بها دادن به آنها که باعث می شود مدیران این صفحات از همین طریق کار ضد فرهنگی انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به  استفاده مناسب از تلفن های هوشمند نیز اشاره نموده و افزود: اکثر افراد اینگونه تلفن ها را حریم و آلبوم شخصی خود می دانند و بسیاری از اطلاعات خصوصی و تصاویر خانوادگی را در آن قرار می دهند در حالی که اگر گوشی شخص به سرقت رود، سارقین خیلی راحت به اطلاعات دسترسی پیدا می کنند.

این فعال رسانه در بخش پایانی خود با بیان اینکه عکس های خانوادگی و شخصی را در اینستاگرام،پروفایل و دیگر برنامه ها قرار ندهید که حتی اگر توسط خود شخص هم پاک شود اما در سرورهای اینگونه برنامه ها پاک نخواهد شد و همیشه باقی می ماند اظهار داشت: هر لینکی که از طریق پیام رسان ها ارسال می شود را نباید باز کنیم چرا که باعث هک شدن اطلاعات می گردد و نکته مهم دیگر این است که اولین اقدام در حوزه امنیت فضای مجازی مراجعه و تماس با پلیس فتا می باشد.

در پایان حاضرین به پرسش و پاسخ با سخنران همایش پرداختند.

 گردآوری: آرزو جهان پیما

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۶:۰۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین