سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۶ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 39

اضافه شدن ۲ رشته کارشناسی‌ارشد به دانشگاه آزاد لارستان/آماده میزبانی از نخبگان بومی مهاجرت‌کننده هستیم

رییس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان گفت: در جلسات مختلفی در شوراهای زیرمجموعه شورای اداری لارستان این موضوع مورد مطالبه دانشگاه آزاد اسلامی لارستان از ادارات و نهادهای اجرایی بوده تا…

رییس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان گفت: در جلسات مختلفی در شوراهای زیرمجموعه شورای اداری لارستان این موضوع مورد مطالبه دانشگاه آزاد اسلامی لارستان از ادارات و نهادهای اجرایی بوده تا اگر اداره‌ای به پژوهش های علمی و تحقیقاتی خاصی نیازمند باشند ، به بانک اطلاعاتی و پژوهشی ما دسترسی پیدا کنند و از آن در راستای پیشرفت لارستان بزرگ بهره ببرند.

به گزارش میلاد لارستان، در پی انتشار مقاله‌ای در پایگاه خبری، روزنامه و کانال‌های خبری میلاد لارستان با تیتر «رکود نسبی رشد کمی و کیفی دانشگاه‌های لارستان»، طرح این موضوع موجب واکنش برخی از روسای دانشگاه‌های مستقر در لارستان شد که به همین سبب منجر به ترتیب دادن مصاحبه‌ای از سوی خبرنگار میلاد لارستان با این مدیران دانشگاهی شد. در دومین بخش  مصاحبه با مهدی زارع رییس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان برای مخاطبان منتشر می‌گردد.

میلاد لارستان این آمادگی را دارد تا در راستای تنویر افکار عمومی متناسب با موضوع ذکر شده، مصاحبه‌ای با همه روسای دانشگاههای مستقر در لارستان تا بدینگونه بتوان گامی در زمینه موانع پیش‌روی این مراکز مهم علمی و نخبه‌پروری در لارستان برداشت.

میلاد لارستان: لطفا یک معرفی اجمالی از دانشگاه آزاد لارستان ارائه فرمایید: (زمان شروع فعالیت، محل استقرار، تعداد رشته‌های موجود به اضافه مقاطع آن، تعداد اساتید، تعداد اعضای هیات علمی و…)

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان، یکی از واحدهای برتر دانشگاه آزاد اسلامی و واحد سطح یک کشور است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در هیجدهم بهمن سال ۱۳۶۶ تأسیس و هم‌اکنون دارای بیشتر از ۲۵۰۰ دانشجو و با احتساب مراکز گراش، خنج، اوز ، بیرم و جویم حدود ۴ هزار دانشجو می باشد .

اکنون ۱۰۰ بیش از رشته در مقاطع کارشناسی و کاردانی و کارشناسی ارشد و دکتری و بیشتر از ۲۰۰ استاد حق التدریس و هیات علمی با ما همکاری دارند که فعالیت آنها در مجتمع کوثر دانشگاه آزاد اسلامی با ۲۱ هکتار و مراکز تابعه در جریان است که از این میان هفتاد نفر از این بزرگواران از اعضای هیات علمی سازمانی می باشند .

این دانشگاه از واحدهای فعال و توانمند مجری رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به‌شمار می‌رود و سالیانه دهها دانش آموخته فاخر گرانقدر در رشته های پرستاری و مامایی به نظام بهداشت و سلامت شهرستان و استان هدیه می دهد .

دانشگاه آزاد اسلامی لارستان از دانشگاههای پویا و فعال و موفق استان فارس در حوزه های اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی است و طی سالیان اخیر به طور مکرر درخصوص فعالیت‌های فرهنگی در بین دانشگاههای برتر استان فارس قرار داشته است. در بُعد آموزشی و پژوهشی نیز دانشگاه لارستان در زمره مراکز منظم و قانونمند مورد تقدیر نهادهای بالادستی بوده است این دانشگاه ،هزاران مدیر موفق استانی و شهرستانی از جمله مدیران کل، معاونین استاندار و فرمانداران موفق و صدها دانش آموخته در رده های بالای کشوری و لشکری،قضایی ، سیاسی و دیپلماتیک و مشاوران روسای قوای کشور تحویل جامعه علمی و اجرایی کشور داده است.

در دورانی که گفته می‌شود دوران رخوت آموزش عالی در کشور است و تعداد متقاضیان و دانشجویان بسیار کاهش یافته و صندلی‌های خالی در دانشگاهها روند افزایشی داشته، اما خوشبختانه طی سالیان اخیر آمار ثبت‌نام دانشجویان در دانشگاه آزاد لارستان و متقاضیان تحصیل در این مجموعه برزگ علمی سیرصعودی داشته و این دانشگاه پذیرای جمع زیادی از دانشجویان از سراسر نقاط استان فارس و کشور بوده‌ است که نشان از همت و تلاش همکاران علمی و اداری در دانشگاه لارستان بوده است.

میلاد لارستان: به لحاظ فضای فیزیکی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان چه وضعیتی دارد؟(مساحت زمین، مقدار فضای ساختمانی اعم از آموزشی-خوابگاهی و رفاهی، امکانات موجود در دانشگاه، برنامه‌های توسعه فیزیکی در آینده و…)

دانشگاه آزاد اسلامی لارستان فضاهای فیزیکی متعددی را در اختیار دارد که از جمله آن مجتمع دانشگاهی کوثر با ۲۱ هکتار وسعت ، سالن ورزشی آیت‌الله آیت‌اللهی(ره)، خوابگاه مرکزی، مدارس سما و ساختمان‌های متعدد در سطح شهر در اختیار بخش آموزش و سیستم خدمات رفاهی دانشگاه قرار دارد.

خوابگاه دانشجویی دختران در مجتمع کوثر و خوابگاه دانشجویان پسر نیز در خوابگاه مرکزی در شهرجدید واقع شده است.

سیاست دانشگاه آزاد کشور در دهه اخیر در سطح کشور عدم توسعه فیزیکی بدون طی مراحل نیاز سنجی استوار است ، چراکه بسیاری از اماکن دانشگاهی کشور بدلیل عدم نیازسنجی در سطح کلان در دوره های گذشته، امروزه بدون استفاده باقی مانده و هزینه حفظ و نگهداری آن با توجه به تورم سنگین و هزینه های سر سام آور امروزی از هزینه ساخت آن در آن در سالهای گذشته به مراتب بیشتر است، لهذا امروز هدف اصلی ما ، بروزرسانی ساختمان‌های موجود با جذب اعتبار در قالب هایی چون اجاره است که در بسیاری از موارد این اقدام در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان صورت گرفته است.

به عنوان مثال اماکن و ساختمان های مازاد این دانشگاه در قالب اجاره نامه در اختیار نهاد های مختلف قرار گرفته است به گونه ای که امروزه این دانشگاه سالانه بیشتر از دو میلیارد تومان درآمد غیر شهریه ای تحصیل نموده است که این خود حکایت از مدیریت خوب اماکن و اموال این مجموعه دانشگاهی توسط همکاران توانمند بنده دارد.

میلاد لارستان: برنامه‌ها برای افزایش رشته‌ها در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری چیست؟

در مقطع کارشناسی ارشد، ۲ رشته تحت عنوان فیزیولوژی ورزشی و مدیریت سازمان ها و باشگاههای ورزشی افزوده شده است.

در مقطع دکتری با سیاست وزارت علوم مبنی بر عدم گسترش رشته‌های این مقطع است و تأکید و تلاش ما برای ارتقاء سطح علمی اساتید دانشگاه آزاد لارستان است که به درجه استاد تمامی و دانشیاری برسند تا امکان تأسیس رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری در لارستان فراهم شود. چراکه برخلاف گذشته که تصویب افزایش و تخصیص رشته‌ها کار ساده‌ای بود، امروز این مهم براساس ضوابط خاصی نظیر ارتقا سطح علمی اساتید به ویژه ارتقا به دانشیاری و استادتمامی صورت می‌گیرد.

در سطح کاردانی و کارشناسی نیز خوشبختانه افزایش چشمگیر رشته‌ها را داشتیم که طی ۲ سال گذشته نزدیک ۲۰ رشته در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان بخصوص با موضوع مهارتی اضافه شده و مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.

رشته های مهندسی شهرسازی و رشته های تربيت معلم آموزش علوم تجربي، تربیت مربی پیش دبستانی، کاردانی حرفه ای آرایش زنانه، تربیت مربی مهد کودک، كارداني حرفه اي سلامت ياري، مددكاري اجتماعي– مددكاري خانواده، مددكاري اجتماعي– مددكاري کودک، کاردانی حرفه ای مراقبت زیبایی پوست و مو،  معماري داخلي، مکانيک خودرو، تاسيسات مكانيكي، مربی بهداشت مدارس، الکترونيک عمومي، الکتروتکنيک، جوشکاري، نقاشي، فيلم سازي- کمک کارگرداني از جمله رشته هایی است که در دو سال اخیر به مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی لارستان افزوده شده است.

میلاد لارستان: دانشگاه آزاد اسلامی لارستان به لحاظ بودجه‌ای طی امسال و سال گذشته چه میزان بودجه را به خود اختصاص داده است؟ 

برخلاف تصورات رایج ، دانشگاه آزاد همچون سایر مراکز علمی، بودجه خاصی از جانب دولت و درآمد های نفتی و …. به آن اختصاص پیدا نمی‌کند بلکه هرساله بودجه مالی دانشگاه براساس درآمدهای شهریه‌ای و غیرشهریه‌ای تدوین می‌شود و متکی به توانمند های و بر اساس برای افزایش درآمد نیاز به جذب بیشتراستوار دانشجو است.

نکته جالبتر محل تامل اینکه ماهیانه بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان از جانب دانشگاه به دولت در قالب بیمه تامین اجتماعی و مالیات پرداخت می شود و دولت ها به جای اینکه کمک و یاور دانشگاه آزاد اسلامی باشند به گونه ای وامدار و مدیون این مجموعه بزرگ علمی می باشند.

طی سالیان اخیر تعداد بیش از ۵۰ نفر شاغلین دانشگاه آزاد اسلامی لارستان اعم از اساتید و کارکنان بازنشسته و بازخرید شده‌اند که نیازمند پرداخت سنوات آن عزیزان و هزینه‌های چند ده میلیارد تومانی بوده است که خوشبختانه با رایزنی های انجام شده با استان و سازمان و تامین نقدینگی لازم ، اکثر مطالبات آن عزیزان پرداخت شده و یا در حال پرداخت است .

میلاد لارستان: از دیدگاه شما دانشگاه چه نقشی در توسعه و پیشرفت لارستان دارد؟

قطعا موتور محرک هر منطقه‌ای دانشگاه های آن خطه هستند و هرچه مراکز علمی یک شهر پویاتر باشند، به طور قطع پیشرفت بیشتری محقق خواهد شد البته به شرط آنکه با ایده ها و راهکارهای نخبگان اجتماعی و سیاسی توسط دستگاه‌های اجرایی مورد استفاده قرار گرفته و از ظرفیت آنها بهره کافی برده شود.

دانشگاه آزاد اسلامی لارستان دارای رشته‌های دانشگاهی متعددی است که می تواند با توسعه منطقه لارستان کمک شایانی نماید . البته این موضوع بسیار جائز اهمیت است که تا زمانی که دستگاه‌های دولتی و اجرایی درخواست استفاده از رویکردها و تحقیقات علمی اساتید را نداشته باشند، خود دانشگاه نمی‌توان در این عرصه کارخاصی را انجام دهد. بنابراین مراکز علمی و دانشگاه، حلقه اتصال پیشرفت دستگاههای اجرایی هستند و اگر مدیران این دستگاهها خواهان استفاده عملی این پژوهش‌ها در راستای رفع مشکلات باشند، بسیار از مسائل به شکل علمی و منطقی حل خواهد شد .

البته در اینجا یک گلایه مندی نیز وجود دارد با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی لارستان پیشانی آموزشی ، فرهنگی و پژوهشی منطقه لارستان بزرگ است اما خیرین بزرگوار در زمینه کمک به این واحد دانشگاهی اقدام و ورود خاصی نداشته اند که شاید تصور اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نهادی ثروتمند است نیازی به کمک خیرین منطقه ندارد که در کمال احترام باید گفت این نگرش نیاز به اصلاح دارد ، لذا انتظار می رود با توجه به نقش آفرینی این دانشگاه در تحولات فرهنگی اجتماعی منطقه ، خیرین دور اندیش و جامه نگر،جهت توسعه و پیشرفت این نهاد علمی همچون نقش آفرینی شان در حوزه بهداشت و علوم پزشکی ، آموزش و پرورش و دانشگاه دولتی همکاری و نقش آفرینی خود را به منصه ظهورر برسانند تا این دانشگاه به قله های تعالی و توسعه دست یابد .

میلاد لارستان: درخواست شما به نخبگان دانشگاهی که از لارستان مهاجرت داشته‌اند یا مسوولین لارستانی در شهرهای دیگر برای کمک به رشد لارستان به ویژه دانشگاههای این خطه چیست؟

از نخبگان توانمندی که به سایر شهرهای ایران یا خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، تقاضا می‌کنم در عرصه های علمی اعم از رهنمودهای فکری ، مشاوره‌ای، راهنمایی و داوری پایان‌نامه‌ها، رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین طرح ایده در راستای پیشرفت دانشگاه یا شرکت در سمینارها و همایش‌های متعددی که در سطح دانشگاه برگزار می‌شود به شکل مدعو شرکت کنند تا افراد علاقمند به شنیدن نقطه نظرات آنها از ظرفیت این دانشمندان نخبه بومی بهره بگیرند .

از طرف دیگر اگر به کمک نخبگان مهاجرت کننده اساتید لارستانی مثل افرادی که در سطح استادتمامی یا دانشیاری قرار دارند، جهت تأسیس رشته‌های جدید و با هر گونه رهنمود دیگر به ما یاری رسانده شود به طور قطع حاضر به همکاری با آنان هستیم و دست‌ نیاز به سوی نخبگان دراز می‌کنیم تا زمینه‌ای برای ارائه خدمات بهتر و پیشرفت لارستان برای نخبگان فراهم شده و چشم‌انداز روشنی به روی مخاطبان گشوده شود.

مرکز رشد و باشگاه پژوهشگران این دانشگاه نیز، محفل خوبی برای استفاده از نظریات عالمانه نخبگان فرزانه لارستانی است که ما دست یاری به سوی آن بزرگان دراز می کینم .

میلاد لارستان: آیا امکان استفاده از مقالات و پایان‌نامه‌های دانش‌پژوهان با موضوع لارستان در راستای برنامه‌ریزی و ارائه طرح در اختیار ادارات یا اصحاب رسانه وجود دارد؟

بله، در جلسات مختلفی در شوراهای زیرمجموعه شورای اداری لارستان این موضوع مورد مطالبه دانشگاه آزاد اسلامی لارستان از ادارات و نهادهای اجرایی بوده تا اگر اداره‌ای به پژوهش های علمی و تحقیقاتی خاصی نیازمند باشند ، به بانک اطلاعاتی و پژوهشی ما دسترسی پیدا کنند و از آن در راستای پیشرفت لارستان بزرگ بهره ببرند و اگر در این زمینه احساس می‌شود که پژوهش‌های صورت گرفته می‌تواند گره‌گشای مشکلات باشد، ما آمادگی هر نوع همکاری را داریم و معتقد هستیم حلقه اتصال توسعه، ارتباط دانشگاه با دستگاههای اجرایی است چرا که نخبگان دانشگاهی فعالیت های خود را در قالب پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، کتب یا طرح‌های پژوهشی ارائه می‌کنند اما کسانی که می‌بایست از این مطالب خلق شده توسط محققان فکری استفاده کنند، نخبگان عملیاتی و اجرایی هستند که بتوانند نهایت استفاده را از این ایده ها ، تئوری پردازی ها و طرح‌های پژوهشی داشته باشند.

حقیر که با حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی ، عضو دو شورای بسیار مهم هیات بررسی صلاحدید عمومی اعضای هیات علمی و هیات اجرایی جذب دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس هستم در طول تصدی مسئولیت خود در این دانشگاه ، تمام سعی و تلاش خود را جهت حفظ جایگاه دانشگاه و کرامت اساتید آن مبذول کرده ام و امید وارم با کمک همکاران ارزشمندم بتوانیم با جذب اساتید فاضل و تاسیس رشته های مناسب طبق آمایش سرزمینی آینده روشن تری را برای بزرگترین مجموعه علمی و دانشگاهی جنوب استان فارس ترسیم نماییم .

در پایان، بایسته است ضمن طلب رحمت و مغفرت برای روح بلند مرحوم نخبه الفقهایی از زحمات دیگر تلاشگران و بانیان متقدم تاسیس این بنای استوار بر تقوی و علم همچون استاد زاهدی،دکتر مروج و مهندس محبی تشکر نمایم که در تمام کارهای خیر مابعد خود در این مجموعه شریف،شریک و سهیم هستند.

ف ۱۱۰

 

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین