پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۶ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

قابلیت جهانی شدن صنعت غذایی لارستان

با بیان اینکه استان فارس از شهرستان‌هایی با قابلیت جهانی شدن در صنعت غذایی بهره می‌برد، افزود: می‌توان به جرأت گفت شهرستان‌هایی مانند لار و ارسنجان که از وسعت و…

با بیان اینکه استان فارس از شهرستان‌هایی با قابلیت جهانی شدن در صنعت غذایی بهره می‌برد، افزود: می‌توان به جرأت گفت شهرستان‌هایی مانند لار و ارسنجان که از وسعت و جمعیت قابل توجهی نسبت به شهرها و کشورهای دیگر برخوردار نیستند از غذاهای ویژه‌ای بهره می‌برند که قابلیت ثبت جهانی دارند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، چند سالی است که ثبت غذاها به‌عنوان یک میراث معنوی مورد توجه قرار گرفته و استان فارس به عنوان یک استان گردشگرپذیر از این امر مستثنی نبوده است.

صنعت گردشگری صنعت خدمات و میهمان‌نوازی است و گردشگری غذا بر مبنای درگیر کردن حواس پنجگانه گردشگر و خاطره‌سازی شکل می‌گیرد. برای برندسازی گردشگری غذا نیاز مبرمی به توسعه و دیپلماسی خوراک و ثبت غذاهای استان فارس در فهرست آثار ناملموس کشور داریم.

روح الله روانشاد مسئول هماهنگی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس هم معتقد است استان فارس در حوزه گردشگری غذا در سطح کشور از پتانسیل و جاذبه‌ بسیاری برخوردار است.

او در گفت‌وگو با ایرنا در این باره افزود: تنوع بیش از ۳۰۰ نوع خوراک و غذاهای سنتی و اصیل ایرانی در استان فارس یکی از مهمترین عواملی است که موجب جذب گردشگران به شیراز و استان فارس می‌شود.

روانشاد اضافه کرد: این غذاها هم جنبه درمانی دارند و هم از لحاظ آیینی و فرهنگی توانسته‌اند مورد توجه گردشگران قرار بگیرند. بسیاری از این خوراکی‌ها که به ذائقه گردشگران مختلف همخوانی دارند، در یک مکان و زمان خاص و برای انجام یک رسم و رسوم پخته یا تهیه می‌شوند.

وی به ثبت ۲۵ غذای محلی فارس در فهرست آثار ناملموس کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۵ نوع از غذاها، دسرها و پیش غذاهای بومی محلی استان فارس تحت عنوان آثار ناملموس در سطح ملی به ثبت رسیده است. این خوراکی‌ها شامل انواع حلواها، آش‌ها، شیرینی‌ها و غذاها می‌شوند که از شهرهایی مانند لار، اقلید، ارسنجان و شیراز در فهرست آثار ناملموس کشور قرار گرفته‌اند.

روانشاد با بیان اینکه استان فارس از شهرستان‌هایی با قابلیت جهانی شدن در صنعت غذایی بهره می‌برد، افزود: می‌توان به جرأت گفت شهرستان‌هایی مانند لار و ارسنجان که از وسعت و جمعیت قابل توجهی نسبت به شهرها و کشورهای دیگر برخوردار نیستند از غذاهای ویژه‌ای بهره می‌برند که قابلیت ثبت جهانی دارند.

روانشاد عنوان کرد: فالوده شیرازی، حلوای ارده زرقان، نان تابه‌ای داراب، آش ماش و رب انار ارسنجان به ثبت ملی رسیده‌اند و شیربرنج، ماشک نرگسی، حلیم بادمجان، کوفته هلو، قنبرپلو و کلم پلو از شهرستان‌های لارستان، لامرد، ارسنجان، ایزدخواست و آباده و شیراز در دست اقدام برای ثبت ملی قرار دارند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۸ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین