سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۶ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 26

فیلم| بنای تاریخی مسجد پیرغیب با معماری دوره سلجوقی در لار+تصاویر

  مسجد پیرغیب یکی از مساجد قدیمی و زیبای لار محسوب می شود که طاق های آن به طاق های دوره سلجوقی شبیه است. این مسجد با معماری قدیم، ستون‌های…

 

مسجد پیرغیب یکی از مساجد قدیمی و زیبای لار محسوب می شود که طاق های آن به طاق های دوره سلجوقی شبیه است.

این مسجد با معماری قدیم، ستون‌های متعدد، محراب زیبا و سقف چوبی در وسط محله پیرغیب شهر لار واقع شده است.

این مسجد در خیابان حاج غفوری شهرقدیم مجاور برکه پیرغیب با همت خیرین و فعالان اجتماعی این محله مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

طبق سنگ نوشته بالای محراب آخرین بازسازی آن به سال ۱۲۱۲ هجری قمری برمی گردد.

در زیرزمین حیاط مسجد پیرغیب مقبره فردی زاهد قرار دارد که به «زاد پیرغیب» مشهور است. این مقبره موقع داشته که در آن سالیان سال پوشیده بود و با همت مردم نیک اندیش و فعالین محله پیرغیب در حال بازسازی است.

سنگ نوشته اصلی بنا مفقود شده اما در این بنا یک سنگ نوشته با چنین مضمون وجود دارد؛ «معمار این بقعه شریف، فخرالدین ابی بکر بن ابراهیم فرگی در تاریخ فی سلخ ماه شعبان سنه خمس و اربعین و سبعمایه غفرالله (۷۴۵ هجری قمری)

با این حساب، زاد پیرغیب از این تاریخ بسیار قدیمی‌تر می زیسته است.

در اواخر دوره حکومت میلادی آن به وسیله صفویان تصرف می‌شود این مکان حالت شبستان داشته و در دوره صفویه به زاویه عرفا و درویشان تبدیل می شود.

چون زاد پیرغیب مکان مقدسی بوده تعدادی از اندیشمندان و دانشمندان از جمله «زین الدین لاری» فرزند علی موسوم به زینا علیا ریاضیدان و منجم در جوار زاد پیرغیب دفن شده است.

نکته حائز اهمیت اینکه مسجد پیرغیب از بناهای تاریخی شهر لار محسوب می‌شود که دارای معماری اصیل ایرانی و اسلامی اما متأسفانه از زمان ساخت آن اطلاع دقیقی در دست نیست‌. مطابق اطلاعاتی که سنگ نوشته های تاریخی این مسجد به ما می‌دهد تا پیش از مرمت اخیر دوبار مورد مرمت قرار گرفته است.

قدیمی ترین تاریخ مرمت به ۷۳۰ سال پیش برمیگردد و مرمت دیگران مربوط به ۲۳۰ سال پیش است و در این سالها با همت بلند اهالی محله پیرغیب بار دیگر در مورد مرمت و احیا با استانداردهای علمی قرار گرفته است.

بنا به گفته محمد حق پناه که از دست اندرکاران احیای اخیر مسجد و عضو هیئت امنا آن است؛ مرمت مسجد پیرغیب از سال ۱۳۹۶ آغاز و در سال ۱۳۹۹ به اتمام رسید.

در زیر قطعه فیلم و تصاویری از مسجد تاریخی پیرغیب شهر لار را می‌بینیم:

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۳:۱۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین