پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۳ق.ظ
::آخرین مطلب 33 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 7

مسجد تاریخی بازسازی‌شده محله «پیرغیب» شهر لار گشایش یافت+تصاویر

مسجد پیرغیب از تاریخی ترین مساجد شهر لار که مقبره ملا زین الدین منجم لاری نیز در آن قرار دارد، پس از بازسازی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به گزارش گروه…

مسجد پیرغیب از تاریخی ترین مساجد شهر لار که مقبره ملا زین الدین منجم لاری نیز در آن قرار دارد، پس از بازسازی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان، مصادف با پانزده شعبان و میلاد مسعود حضرت بقیه الله، آیین بازگشایی «مسجد تاریخی پیرغیب» با حضور «سید حسن آقا آیت اللهی»، جمعی از اهالی «محله پیرغیب» و« نواز الله شریفی» شهردار لار انجام شد.

نکته حایز اهمیت و توجه اینکه مسجد پیرغیب از مساجد تاریخی لار و با معماری اصیل ایرانی/ اسلامی است که از تاریخ ساخت آن اطلاع دقیقی در دست نیست اما مطابق اطلاعاتی که سنگ نوشته های تاریخی این مسجد به ما می دهد تا پیش از مرمت اخیر، دو بار مورد مرمت قرار گرفته است. قدیمی ترین تاریخ مرمت به هفتصد و سی سال پیش بر می گردد و مرمت دیگر آن مربوط به دویست و سی سال پیش است و در این سالها با همت بلند اهالی محله پیرغیب بار دیگر مورد مرمت و احیا با استانداردهای علمی قرار گرفته است.

نکته حایز اهمیت دیگر مسجد پیرغیب که در اینجا مقبره یکی از بزرگ ترین دانشمندان نجوم تاریخ ایران وجود دارد.

مطابق شواهدی که از سنگ قبر وجود دارد دکتر وثوقی و مهندس عابدی راد و همینطور با استناد به تاریخ شفاهی مردم محله ، مقبره موجود در مسجد به «ملا زین الدین منجم لاری» تعلق دارد که نزد مردم به پیر غیب یا «زاد پیر غیب» شهرت داشته و محله و مسجد پیرغیب نیز به نام ایشان بر می گردد.

پیرامون این شخصیت باید در یک مجال دیگری و متخصصین امر به تفضیل صحبت کنند، اما به این موضوع اشاره می کنم که «دکتر وثوقی» و «مهندس عابدی راد» پژوهش و جستارهایی پیرامون ایشان داشته و آثاری از ایشان را گرد آوری کرده اند.

مطابق با پژوهش های آنها ملا زین الدین یکی از بزرگ ترین دانشمندان نجوم در زمان و جهان خود بوده است.

مهندس عابدی راد اخیرا یادداشت هایی در «صحبت نو» پیرامون جایگاه ایشان داشتند. در بخشی از این یادداشت می خوانیم:

« تئوري تكوين عالم وجود ملا زين الدين منجم لاري (٩٧٠–١٠٥٠هجري قمري) از جمله حضور فني دانشمندان سرزمين لارستان در تحولات معلومات نجومي است با اقامت شش ماهه دانشمند و سياح نامي پيترو دلاواله در سال ١٦٢٢ ميلادي(حدود چهارصد سال قبل) در شهر لار و درك درجه علمي ملازين الدين منجم لاري و طرح دوستي و مراودات بعدي با اين دانشمند ايراني و نيز دريافت و انتقال نظريات علمي این دانشمند به اروپاي در حال رنسانس شايد يكي از مهمترين اقدام در انتقال علوم شرق به غرب محقق گرديد.»

پس اهمیت مسجد پیرغیب علاوه بر ویژگی های تاریخی و معماری به دلیل وجود مقبره ای در آن است که ضرورت دارد هر چه بیشتر به آن پرداخت.

 

چه کسانی به مرمت این مسجد همت کردند؟

بی تعارف اگر احساس تعلق اهالی محله پیرغیب و سالها پیگیری آنها نبود، هرگز مرمت این مسجد شروع نمی شد. در این میان آنچه من متوجه شدم. آقایان «رضوانیان »، «عبدالحسین صنعتی» و «محمد حق پناه» در این زمینه همت تمامی داشتند. اما استاد کاران این پروژه نیز از افراد برجسته لار بودند.

به گفته «محمد حق پناه » که از دست اندرکاران احیای این مسجد و عضو هیت امنای آن است:

مرمت این مسجد از سال ۱۳۹۶ آغاز شد. اما از سال ۱۳۹۹ این کار با همت و پیگیری اهالی محله پیرغیب شتاب بیشتری گرفت. در کلیه مراحل مرمت و احیای این مسجد «مهندس مهدی کریمی» حضور داشته است و حاضر به قبول هیچ هزینه ای هم برای فعالیت های خودشان نشدند.

ورودی این مسجد اثر زیبایی از مرحوم «حاج حبیب کامجو» بوده است و توسط «استاد رضا شکوری» مرمت شده است.

و کلیه کار مربوط محراب، نیم ستون ها ، مقرنس کاری ها کار بندی ها، طاق های داخل مسجد توسط استاد میثم شکوری انجام گرفته است.»

جا دارد اینجا به این مساله هم اشاره داشته باشم که «میثم شکوری» علارغم سن و سال جوانی که دارند در حال حاضر یکی از میراث داران معماری ایرانی در لارستان محسوب می شوند که نبوغ بسیاری در این زمینه دارند.

خبرنگار: محمد جعفر رزاقیان

عکاسان: مهدی حق‌پناه، پوریا باقریان

 

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸:۰۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “مسجد تاریخی بازسازی‌شده محله «پیرغیب» شهر لار گشایش یافت+تصاویر”

  1. ناشناس گفت:

    لارستان دارند تیکه تیکه میکنند،ما داریم مسجد پیرغیب بازسازی میکنیم. درود بر شما

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین