جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۰ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

هم‌کلامی با هنرمند «سده‌ای»؛ حکاکی قرآن روی آلومینیوم+تصاویر

سیف الله محمد پور، هنرمند خوش‌ذوق اهل «سده» شهرستان خنج، چهار بار کل «قرآن کریم» را بر ورقه‌های آلومینیوم حکاکی کرده است. به گزارش میلاد لارستان، در ماه رمضان امسال…

سیف الله محمد پور، هنرمند خوش‌ذوق اهل «سده» شهرستان خنج، چهار بار کل «قرآن کریم» را بر ورقه‌های آلومینیوم حکاکی کرده است.

به گزارش میلاد لارستان، در ماه رمضان امسال این فرصت دست داد تا همراه با «محمد جعفر رزاقیان» برای انجام چند مصاحبه راهی روستای سده خنج» شدیم. روستایی که آوازه اصالت آن و آدم های خاصی که دارد را بارها شنیده بودیم.
حدود ساعت دوازده و ده دقیقه از لار حرکت کردیم تا هم روزه خود را حفظ کرده باشیم و هم بتوانیم هرچه سریع تر تا پیش از افطار برسیم و ضبط های خود را انجام دهیم.
روستای سده فاصله ای چندانی با خنج ندارد و تقریبا در شمال غربی آن واقع می شود.
سده یا سدِ هم به آثار تاریخی شهرت دارد و هم به اهالی اش. این روستای کوچک مردمانی بزرگ و با هوشی دارد. تا دلتان بخواهد در جمعیت دو هزار و سیصد نفری آن می توانید سرمایه های انسانی پیدا کنید که در رشته های مختلف علمی، هنری و فرهنگی سرآمد هستند.

حدود ساعت ۲:۳۰ بود که به سده رسیدیم و با استقبال «عارف و سیف الله محمد پور» به منزل ایشان جهت ضبط مصاحبه رفتیم.چیزی از حضور ما نگذشته بود که با حضور «رسول پایدار» ، «دکتر یونس صادقی» و آقای زارعی از هنرمندان خوب سدِه هم مواجه شدیم که قرار گذاشته بودیم با هر کدام از این عزیزان مصاحبه ای داشته باشیم.

سیف الله محمد پور عنوان بزرگی را با خود به همراه دارد. عنوانی که در کشورهای حوزه خلیج فارس توجهات خاصی را بخود جلب کرده است. تنها هنرمندی است که چهار بار کل «قرآن کریم» را بر ورقه های آلومینیوم حکاکی کرده است.

آقای محمد پور به عنوان سوال اول بفرمایید از کجا شروع کردید و اصلا چطور شد که تصمیم گرفتید به این کار ورود داشته باشید ؟

اصل کار و درآمد بنده از حکاکی بر روی وسایل مختلف مخصوصا مدالها و قاب های ورزشی بود که در کشور قطر این کار را انجام می دادم. حتی با بسیاری از شرکت های معتبر در این خصوص همکاری داشته ام.
تا اینکه یک روز فردی هندی تکه ای آلومینیوم برای سفارش کار آورد و بر روی تکه های اضافه آن سوره فاتحه (حمد) را حکاکی کردم. بعد از این اتفاق به فکر افتادم که با خرید آلومینیوم شروع به حکاکی سوره های دیگر قرآن کریم کنم. طولی نکشید که این فکر را عملی کردم ؛ و این کار را تا حدود ده جز ادامه داده بودم که روزنامه نگاری عراقی کار من را دید و از آن گزارش تهیه کرد. پس از انتشار گزارش کار من رایزنی فرهنگی سفارت ایران در قطر هم از من تقدیر کرد.
اولین کار حکاکی قرآن من ، تقریبا دو سال زمان برد. و تمام این دو سال هر روز هشت ساعت کار می کردم. در حال حاضر چهار قرآن حکاکی شده موجود است که دو عدد از آنها در قطر و دو عدد دیگر در شیراز قرار دارد.

چرا قرآن را برای این کار انتخاب کردید ؟ دلیل خاصی داشت؟
من آدم چندان مذهبی نیستم اما همیشه قرآن را دوست داشتم. علاقه عجیبی به قرآن در قلب من هست و به همین خاطر حکاکی آیات قرآن را انتخاب کردم.

دستگاهی که شما با آن کار می کنید چه دستگاهی است و چه تفاوتی با دستگاه برش لیزر دارد ؟

دستگاه من یک دستگاه فرانسوی است و تفاوت آن با دستگاه برش لیزر در این است که کار با این دستگاه با دخالت دست انجام می شود و دستان من باید بتوانند در طراحی و ظرافت و اعراب گذاری حکاکی نقش ایفا کنند. اما برش لیزری اینگونه نیست و با دستورالعملی که شما به دستگاه می دهید ، دستگاه کار خود را انجام می دهد.
البته دستی بودن باعث می شود میزان وقت مورد نیاز حکاکی بیشتر شود اما برای اعراب گذاری قرآن فرم دستی می تواند بهتر باشد.
راستش را بخواهید از اولین حکاکی قرآن خود بصورت کامل راضی نبودم و حس کردم برخی موارد بدرستی رعایت نشده به همین دلیل با خرید پلیت آلومینیومی در ابعاد ۱۲۰ در ۶۰ سانتی متر مجددا حکاکی قرآن کریم را شروع کردم.
حساسیت کار من به این است که اولا با قرآن روبرو هستم و که کتابی آسمانی ما مسلمانان است و دوم اینکه اگر یک نقطه را اشتباه کار کردم، کل صفحه کار شده را باید کنار بگذارم و از نو شروع کنم.

فرمودید تا کنون چهار بار کل قرآن را حکاکی کرده اید. هر چهار بار در قطر انجام شده ؟
اولین قرآن حکاکی شده من در قطر صورت گرفت اما بقیه موارد در شیراز صحافی گردید.

آیا آثار خود را در جایی ثبت کرده اید و تصمیم دارید به جایی ارایه بدهید ؟

بله هم در قطر و هم در ایران آثار من ثبت ملی شده است.
در داخل کشور کارهای من در نمایشگاه شیراز و خنج به نمایش عموم در آمده است. در قطر به من پیشنهاد شد که قرآن های حکاکی شده را به موزه ملی قطر اهدا کنم اما راستش نتوانستم قبول کنم.
چرا ؟
ببینید من برای این کار خیلی زحمت کشیدم و سالها زمان گذاشته ام. می خواهم به جایی ارایه بدهم که ارزش آن را بدانند و نیت کرده ام اگر هدیه ای برای آن تعلق بگیرد، بخش مهمی از آن را صرف امور خیریه کنم.

پیشنهاد خودتان برای ارایه این آثار چیست ؟
من پیشنهاد کردم که حاضر هستم از شیراز تا لار بصورت پیاده این مسیر را طی کرده و در طی مسیر در جاهای مخصوصی قرآن حکاکی شده خود را به نمایش عموم گذاشته و افراد با خرید بلیط یا کمک های خود برای انجام کار خیر قدم بردارند. در هر صورت من سالهای زیادی برای این کار زحمت کشیده ایم و بخش مهمی از عمرم را برای آن صرف کرده ام. دوست دارم این آثار مورد استفاده معنوی مردم قرار بگیرد.

 


با تشکر از مدیر رسانه دیدار

مصاحبه : علی یگانه لاری

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین