پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰ب.ظ
::آخرین مطلب 23 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

پاسخ شورای شهر لار به خبرنگاران؛ از انتخاب شهردار تا ثبت جهانی بازار قیصریه+تصاویر

  به گزارش میلاد لارستان، نشست خبری اعضای شورای اسلامی شهر لار با اصحاب رسانه با حضور ۶ نفر از ۷ عضو این شورا برگزار و پیرامون مسائل مختلفی اعم…

 

به گزارش میلاد لارستان، نشست خبری اعضای شورای اسلامی شهر لار با اصحاب رسانه با حضور ۶ نفر از ۷ عضو این شورا برگزار و پیرامون مسائل مختلفی اعم از تأخیر در انتخاب شهردار لار، آخرین وضعیت تعیین تکلیف زمین نهضت ملی مسکن، نحوه بودجه بندی و سایر موضوعات مطالب مهمی مطرح شده که در این نشست خلیل نامدار بعنوان رئیس شورای شهر لار پس از ذکر نکات مقدماتی، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنان خلیل نامدار رییس شورای شهر لار در این نشست بشرح ذیل است:

ماموریت شوراها بالغ بر ۲۸ تا ۳۰ ماموریت است که بیشتر در قالب انتخاب شهردار، عمرانی و خدماتی به چشم می آید اما ماموریت شورا بجز موارد امنیتی بقیه حوزه های شهری را در بر می گیرد.

شورا به دنبال این است که پل ارتباطی بین مردم و دولت باشد و در جهت رفاه حال مردم و خدمت رسانی قدم بردارد. البته می توان گفت وظیفه اصلی شوراها انتخاب شهردار است.

 

پیش‌بینی بودجه ۱۵۳ میلیاردی برای شهر لار در سال ۱۴۰۲

در خصوص بودجه شهری در سال ۱۴۰۱ بودجه ای معادل ۱۲۱ میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان مصوب شد که حدود ۶۷ درصد آن تا الان محقق شده اما با توجه به اینکه سال مال شهرداری پایان اردیبهشت ماه است و برخی درآمدها جمع بندی نشده این میزان تا پایان سال مالی افزایش خواهد داشت.

بودجه مصوب ما برای سال ۱۴۰۲ میزان ۱۵۳ میلیارد و ۳۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تدوین شده که در صورت تحقق بودجه و بنا بر برنامه ها و پروژه هایی که شهرداری به شورا ابلاغ می کند و بر اساس نظر شورا به میزان ۶۰ درصد جاری و ۴۰ درصد عمرانی هزینه خواهد شد.

در سال ۱۴۰۱ برنامه ها و پروژه های مختلفی در شهر صورت گرفته که برخی از آنها بصورت مشارکتی با خیرین بوده است.

 

احداث ۳ پل در شهر لار با مشارکت خیرین

در بحث عمرانی از جمله پروژه های مشارکتی احداث سه پل شامل پل ورودی از سمت شیراز، پل محله کوی گاله و پل مجتمع مسکونی کوثر( باغ انجیر) با کمک ۶ میلیارد تومانی بنیاد خیریه هاشمی زاده بوده است. همچنین مجموعه تنیس خاکی به تعداد ۴ زمین با مشارکت بخش خصوصی در مجاورت مجتمع عطایی و احداث زورخانه با مشارکت بنیاد خیریه هاشمی زاده لار اشاره کرد.

از دیگر پروژه های عمرانی که شهرداری و شورای شهر لار در سال ۱۴۰۱ صورت داده یا در حال انجام است، ادامه روند ساخت پارک سرداران در ورودی از سمت لطیفی، آسفالت چهل متری اول شهرجدید و نورپرداری دو بلوار سطح شهر بوده است.

در موضوع فرهنگی نیز شورا و شهرداری لار فعال بوده و در برگزاری برنامه های مختلفی از جمله جشنواره فرهنگی مسقطی در ایام نوروز وبرگزاری هفته تجلی همدلی و وحدت مشارکت داشته است.

 

اداره کل راه و شهرسازی لارستان متولی تامین زمین طرح مسکن ملی است

یکی دیگر از موضوعاتی که مردم از شورا توقع داشته اند بحث پیگیری مسکن ملی اقشار کم درآمد بوده است. در شورای پنجم و شورای ششم پیگیری های مختلف صورت داده شده که بحث مسکن ملی در ورودی شهر لار از سمت شیراز اجرایی شود تا از این طریق به اداره کل راه و شهرسازی لارستان بعنوان متولی تامین زمین کمک شود.

با ساخت و ساز مسکن ملی در ورودی شهر باعث می شود که ورودی شهر لار سروسامان یافته و منظره خوبی پیدا کند. از طرفی جوانان ما دارای خانه در مکان خوبی از شهر خواهند شد و از طرفی از پراکندگی شهری در جهت خدمت رسانی بهتر نیز جلوگیری خواهد شد.

باید عنوان شود که وظیفه تامین زمین و مسکن وظیفه شورا نیست اما از ابتدا ما بدنبال آن بودیم که با اداره کل راه و شهرسازی لارستان همکاری کنیم و امیدوار هستیم با همکاری بیشتر اداره کل راه و شهرسازی این مهم هر چه سریع تر به نتیجه برسد.

 

دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در اجرای طرح‌ها در شهر لار 

از دیگر برنامه های شورا همکاری با بسیج پزشکان در خصوص خدمات دهی به قشر آسیب پذیر جامعه، برگزاری جلسات مختلف با سرمایه گذاران در جهت مشارکت در پروژه های شهری، پیگیری ایجاد پروژه ۳۸ هکتاری ورودی شهر لار، پیگیری ایجاد مرکز فرهنگی و اجتماعی در باغ معروف به استوار متعلق به شهرداری، پیگیری ادامه روند ساخت ترمینال لار با مشارکت سرمایه گذاران، پیگیری روند تکمیل ساختمان شهرداری لار، پیگیری اخذ تفاهم نامه واگذاری پارک جنگلی به مدت ۱۵ سال به شهرداری و واگذاری آن به سرمایه گذار در جهت آبادانی پارک جنگلی و… بوده است.

 

دلیل تاخیر در انتخاب شهردار

در بحث انتخاب شهردار باید گفت با توجه به روندی که برای انتخاب شهردار تعریف شده، وجود تاخیر اجتناب ناپذیر است. در انتخاب شهردار توسط شورا گزینه ها توسط اعضای شورا معرفی می شود و افراد ارائه گزارش خواهند داد و باید صلاحیت آنها توسط ادارات ناظر تایید شود.

در حال حاضر قوانین مختلفی برای احراز شرایط شهردار تعریف شده است که باید شهردار حتما جزو نیروهای استخدامی دولتی بوده و امتیازات تجربه مدیریت و … داشته باشد.

زمانی که کاندیداها مشخص شده و ارائه نظر دهند اعضای شورا باید پس از بحث و بررسی به آنها رای دهند. پس از رای گیری فرد منتخب به استانداری معرفی شده و در دستگاه های نظارتی صلاحیت وی بررسی شود. حال در صورتی که فردی عدم احراز شود قانون اجازه می دهد که شورا اصرار بر مصوبه خود کند تا مجدد صلاحیت وی توسط شورای حل اختلاف بررسی شود.

با توجه به مواردی که گفته شد طی روند این مراحل در صورتی که مخصوصا فرد منتخب رد صلاحیت اولیه شود طولانی خواهد بود. البته در زمان انتخاب شهردار در هر صورت سرپرست شهرداری کارهای شهردار را صورت خواهد داد که شهر با مشکلی روبرو نشود.

در حال حاضر شهردار جدید آقای فرودی که معرفی شده اند نیز باید در استانداری و مراجع نظارتی تایید شوند و امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد تا موضوع انتخاب شهردار لار مرتفع شود.

ناگفته نماند نامه استانداری فارس و دادن اولتیماتوم به اعضای شورا در جهت انتخاب هر چه سریعتر شهردار و در صورت عدم این اتفاق انحلال شورای شهر لار بر تسریع امر انتخاب شهردار در شورای شهر نیز بی تاثیر نبوده است.

 

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن

همانگونه که بیان شد متولی اصلی تامین زمین نهضت ملی مسکن بر عهده اداره کل راه و شهرسازی لارستان است اما شورای شهر لار در جهت همکاری با اداره کل قدم پیش گذاشته است تا مشکلی را حل کند.

کارگروهی با عنوان قرارگاه مسکن در لارستان به ریاست فرماندار و دبیری اداره کل راه و شهرسازی وجود دارد که جلسات را بصورت هفتگی هماهنگی می‌کند.

در ابتدا پیشنهاد شده بود در زمینی نامرغوب و در ۱۰ کیلومتری لار نهضت ملی مسکن اجرایی شود اما شورای شهر لار پیشنهاد داد این پروژه در ورودی شهر لار صورت گیرد.

متاسفانه اراده جدی در اداره کل راه و شهرسازی لارستان بعنوان متولی اصلی در جهت توافق با مالکین زمین های نهضت ملی مسکن پیشنهادی شورای شهر دیده نمی شود وگرنه باید این موضوع زودتر به نتیجه می رسید.

شورای شهر به عنوان تسهیل گر به این موضوع ورود کرده و بسیاری از هماهنگی ها را بین مالکین و ادارات صورت داده است. بیشتر اداره کل بدنبال ایجاد نهضت ملی مسکن در زمین های دولتی خود است‌.

 

همکاری در جهت ثبت جهانی بازار قیصریه

شهرداری و شورای شهر همیشه در بحث مکان های تاریخی همکاری داشته و هیچ کجا کوتاهی نکرده و حتی بودجه سالانه نیز در نظر گرفته است.

در حال حاضر نیز پروژه فضاسازی گذرگاه حضرت عباس (ع) به سمت حسینیه حاج تقی با مشارکت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی لارستان صورت خواهد گرفت.

الان هم به اداره میراث فرهنگی اعلام کرده‌ایم هر کجا که نیازمند اطلاعات یا پیگیری یا همکاری باشد شورای شهر پای کار خواهد بود.

در بحث ثبت جهانی بازار قیصریه شهر لار نیازمند مستنداتی است که اداره میراث فرهنگی باید آن ها را بررسی و فراهم کند اما اگر نیازمند همکاری از طرف شورای شهر باشد این آمادگی را اعلام می‌کنبم.

در شهر دارای ستاد بازآفرینی هستیم که ارگان های مختلفی در آن عضو هستند و بودجه ای در آن برای نقاط بافت تاریخی در نظر گرفته و برنامه ها اجرایی می شود‌.

 

دلیل نقش کمرنگ بانک ها جهت سرمایه گذاری در پروژه های لارستان

در ابتدای کار شورا، با تعدادی از مدیران بانک های لارستان جلساتی برگزار شد و از آنها در خصوص شرایط سرمایه گذاری و مشارکت پرسش هایی صورت گرفت. متاسفانه هر یک از بانک ها دلایلی برای عدم همکاری و ورود به سرمایه گذاری مطرح کردند و فقط عنوان کردند که می توان تسهیلاتی جهت اجرای پروژه های خاص بر اساس قوانین در نظر گرفت اما استقبالی جهت استفاده از سپرده و سرمایه گذاری در شهر نداشتند.

 

نحوه نقش نظارتی شورای شهر جهت جلوگیری از تخلفات

برخی نظارت ها بر روی شهرداری توسط نهادهای نظارتی کشوری مانند سازمان بازرسی صورت خواهد گرفت اما در مواقعی به شورای شهر نیز اجازه داده شده که کارهای نظارتی نیز صورت دهد تا از تخلفات جلوگیری کند. همچنین شورای شهر بر روی اجرایی شدن مصوبات خود توسط شهرداری نظارت دارد.

 

احیای خانه های تاریخی شهر لار

ما با چند سرمایه گذار در جهت احیای خانه های تاریخی صحبت های داشته ایم. برای خانه تاریخی محمودی دو قطعه زمین در نظر گرفته ایم که با فروش آن بودجه تکمیل احیای خانه محمودی تامین شود.

همچنین جهت خانه شهید نجیب زاده که به شهرداری واگذار شده ملکی به خانواده شهید واگذار شد که آنها نیز ملک را جهت ایجاد یک درمانگاه اهدا کردند.

سرمایه گذاری برای خانه نجیب زاده ورود کرده بود اما توافقات به نتیجه نرسید.

بنا بر مصوبات شورای شهر اگر خیرین در جهت پروژه های سرمایه گذاری شهری و شهرسازی مشارکت کنند به تناسب آن می توانند خود یا خانواده شان از تخفیفات مربوط به پروانه ساختمانی بهره مند شوند.

 

ایجاد سامانه شفافیت شهرداری و دیدارهای مردمی

سامانه ای جهت شفافیت کار شهرداری و شورای شهر ساخته و بارگزاری شده اما با توجه به اینکه شورای شهر مدت زیادی درگیر انتخاب شهردار بود موارد مربوط به تکمیل اطلاعات اعضا در سامانه هنوز صورت نگرفته است که امیدواریم با نهایی شدن انتخاب شهردار بحث راه اندازی سامانه شفافیت به نتیجه کامل برسد.

در شورای شهر سعی کرده ایم نسبت به مردم پاسخگو باشیم اما شورای شهر مستقیما با مردم رودررو نیست بلکه پرونده ها و درخواست ها از شهرداری به شورای شهر ارجاع داده می شود و در شورای شهر برای آن تصمیم گیری می شود و حتی اگر در شورا نتوان برای آن پرونده نتیجه ای حاصل کرد در مراجع بالاتر و شورای حل اختلاف پرونده جریان خواهد یافت.

در بحث دیدارهای مردمی ما طبق مصوبات شورا در سال دیدارهای مردمی در برخی مساجد داشته ایم اما با توجه به فشار انتخاب شهردار، فکر و ذهن ما درگیر این موضوع بوده است.

موضوع عدم حضور برخی اعضای شورا در مسجد جامع که مورد گله برخی شده بود بدلیل این مورد بوده که روند دعوت از اعضای شورای شهر از رویه شورای شهر صورت نگرفته بود.

در واقع باید در ابتدا به شورا برای برگزاری یک جلسه درخواست داده شود تا اعضای شورا نیز اطلاعات کافی جمع آوری کنند و به اصطلاح دست پر به جلسه وارد شوند و بتوانند مصوبات خوبی را تایید کنند.

 

اصلاح وضعیت جاده خطرناک شهرقدیم به سمت خور و بلوار خطر آفرین نزدیک خور

ما پیگیر حذف و اصلاح نقطه خطرساز جاده شهرقدیم به سمت خور هستیم و با کارشناسان مرتبط شهرداری صحبت هایی داشته ایم که حداقل قسمت پرخطر فعلا بسته شود. در حال حاضر باید یک طرح ترافیکی آماده و در شورای ترافیک تصمیم گیری و در شهرداری اجرایی شود. البته که این جاده از نظر شهری زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی لارستان است.

 

دلیل عدم باز کردن فلکه امام خمینی(ره) جهت حضور مردم

موضوع بسته ماندن فلکه امام خمینی پس از بیماری کرونا با تصمیم شورای ترافیک است. البته از لحاظ شهرسازی فلکه ها جای استراحت و نشستن نیست و وجود ماشین در فلکه باعث ایجاد گره ترافیکی می‌شود.

ف ۱۱۰

 

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲:۰۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “پاسخ شورای شهر لار به خبرنگاران؛ از انتخاب شهردار تا ثبت جهانی بازار قیصریه+تصاویر”

  1. ناشناس گفت:

    اقای نامدار رییس محترم شورای شهرضمن تشکر اسفالت چهل متری اول بصورت نیمه کاره رها شده است.بطور یقین رها کردن طرحهای نیمه تمام هم به ضرر مردم است وهم به ضرر شهرداری

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین