سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۹ب.ظ
::آخرین مطلب 26 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

فرودگاه قدیمی و پُرپرواز لارستان، بدون ایرلاین اختصاصی

  با وجود آنکه فرودگاه بین‌المللی لارستان از فرودگاه‌های مهم به ویژه در امر پروازهای خارجی محسوب می‌شود و از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور است، اما با وجود همه ظرفیت‌ها از…

 

با وجود آنکه فرودگاه بین‌المللی لارستان از فرودگاه‌های مهم به ویژه در امر پروازهای خارجی محسوب می‌شود و از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور است، اما با وجود همه ظرفیت‌ها از داشتن یک شرکت هواپیمایی اختصاصی محروم است و به نظر می‌رسد می‌توان با حمایت دولت و ورود سرمایه‌گذاری خصوصی گام‌های مؤثری در این زمینه برداشت.

به گزارش میلاد لارستان، حمل و نقل از ارکان اصلی صنعت توریسم است و این صنعت به عنوان یکی از مهمترین و پردرآمدترین منابع جهان به شمار می رود. سیستم حمل و نقل هوایی یکی از عمده ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری است که بخشی از هزینه های گردشگران را به خود اختصاص می دهد.

حمل و نقل به منزله شریان های حیاتی کشورها و چشم انداز توسعه نمادی بنیادین شهری و بدیهی ترین نشانه های سطح توسعه در رویکرد گردشگری در منطقه است.

از نگاهی دیگر حجم مبادلات جهانی، لزوم توسعه ارتباطات و سرعت و حجم عملکرد بخش حمل و نقل را به گونه فزاینده ای هویدا می سازد، در این میان حمل و نقل کالا و مسافر و گردشگری، فعالیت های زیربنایی و زیر ساختی تلقی می شود.

برنامه ریزی در مسیر پیشرفت صنعت گردشگری در کنار دیگر ظرفیت های اقتصادی همچون صنایع و کشاورزی موضوعی مهم است.

در حالی که لارستان در جنوب کشور، دارای یک فرودگاه با قدمت و جایگاه ویژه است، ولی آنگونه که باید از ظرفیت های این فرودگاه به صورت اصولی استفاده نشده است.

 

تاریخچه فرودگاه بین‌المللی لارستان

فرودگاه لارستان در سال ۱۳۳۹ و برای کمک رسانی به زلزله ۱۳۳۹ لارستان تأسیس شد. در آن‌زمان این فرودگاه از هیچ‌گونه امکانات فرودگاهی برخوردار نبود و گفته می‌شود نشست و برخاست‌ها روی باند خاکی انجام می‌شده‌است.

از سال ۱۳۷۲ با با راه‌اندازی پرواز به فرودگاه دوبی این فرودگاه به عنوان فرودگاه بین‌المللی لارستان شناخته شده‌است.

ا توجه به این‌که بخش زیادی از مردم این منطقه شامل شهرهای لار، گراش، اوز، خنج، بستک، جویم و بنارویه و … در کشورهای پیرامون خلیج فارس مشغول به‌کارند، این فرودگاه در سال‌های اخیر به‌طور متناوب به کشورهای امارات متحده عربی، کویت ،قطر و عمان پرواز داشته‌است. تا جایی که گفته می‌شود ۸۰ درصد پروازهای این فرودگاه به مقاصد دبی، کویت، دوحه، شارجه و مسقط است. همچنین پروازهای داخلی ۲۰ درصد کل پروازهای فرودگاه را شامل می‌شوند که عمدهٔ این پروازهای داخلی به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران است.

در سال ۱۳۸۵ این فرودگاه از اداره کل فرودگاه استان فارس جدا شد و از تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۹۱ با توجه به حجم پروازی و همچنین نصب دستگاه ناوبری جدید، سطح سازمانیِ این فرودگاه به اداره کل فرودگاه لارستان ارتقاء یافت.

نام این فرودگاه برگرفته از نام سید عبدالعلی آیت‌اللهی، امام‌جمعهٔ پیشین لار است که در سال ۱۳۹۱ درگذشت و از آن پس این فرودگاه به نام این شخص نام‌گذاری شد. پیش از آن این فرودگاه با نام فرودگاه لار شناخته می‌شد.

 

ظرفیت‌های فرودگاه لارستان

فرودگاه لارستان به جهت آنکه جمع کثیری از مردم این خطه و شهرهای اطراف آن در کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول به فعالیت‌های بازرگانی و تجاری هستند، به طور مستمر و در تمام طول سال در حال تردد و مسافرت هستند و می‌توان به جرأت گفت که مسافرت در این منطقه فصلی نیست.

براساس آمارهای منتشر شده، بیش از ۱۵۰ هزار لارستانی در کشورهای حوزه خلیج فارس ساکن هستند و علاوه بر آن، تردد‌های موقتی خانواده‌های آنان و همچنین افراد غیرساکن نیز این آمار را به چند برابر افزایش می‌دهد.

علاوه بر تردد سالانه صدها هزار نفر مسافر، در امر جابجایی بار نیز سالیانه حجم چند صد تُن کالا و خدمات از طریق فرودگاه لارستان به کشورهای خارجی منتقل یا بالعکس وارد می‌شود و این مهم با وجود نبود هواپیمای باربری و ارائه خدمات تخصصی باربری است و قطعاَ با حمایت مسئولان و برنامه‌ریزی دقیق در این عرصه می‌تواند اتفاقات مهمی رقم بخورد.

وجود نمایندگی وزارت امور خارجه در لارستان و توسعه خدمات گمرکی، به طور قطع می‌تواند منجر به افزایش جذب مسافر و کالا از فرودگاه لارستان شود.

از طرفی، بدلیل وجود مراکز آموزشی، دانشگاهی، درمانی و نظامی در لارستان، می‌توان در حوزه توسعه پروازهای داخلی نیز تمرکز داشت و نسبت به افزایش مسیرهای داخلی اهتمام ورزدید و این قابلیت در فرودگاه لارستان وجود دارد تا در مسیرهای کیش، مشهد، شیراز و افزایش پروازهای تهران برنامه‌ریزی کرد.

 

شرکت‌های هواپیمایی فرودگاه لارستان

اهمیت فرودگاه لارستان به جهت مسافرپذیر بودن بسیار بالاست و همین مهم منجر به آن شده تا نگاه شرکت‌های بزرگ هواپیمایی به آن معطوف شود.

در حال حاضر دو شرکت بزرگ و معتبر العربیه و فلای دوبی، پروازهای بین‌المللی فرودگاه لارستان در مسیرهای شارجه و دوبی را انجام دهند و به جهت شناختی که از ظرفیت این فرودگاه دارند، به طور مستمر بدنبال افزایش پروازها باشند به طوری که اکنون شاهد هستیم، این شرکت‌های مهم بین‌المللی به شکل روزانه از فرودگاه لارستان پرواز دارند.

شرکت‌های هواپیمایی فلای دبی و العربیه، فقط از چند فرودگاه محدود و آنهم فقط در مراکز استان ایران پرواز برقرار کرده‌اند اما می‌بینیم که به فرودگاه لارستان ورود کرده و پرواز برقرار کرده‌اند.

این شرکت‌ها دارای اعتبار جهانی هستند و به جهت آنکه به دهها فرودگاه کشورهای دنیا پرواز دارند، به شکل ترانزیتی مسافر جابجا می‌کنند که این مهم منجر به آن شده تا مسافران زیادی از سایر نقاط کشور برای انجام پرواز، فرودگاه لارستان را به عنوان مبدأ سفر خود برگزینند.

جدای از شرکت‌های معتبر خارجی، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، از قدیمی‌ترین و معتبرترین شرکت‌های ایرانی نیز با برقراری پرواز در مسیرهای قطر، کویت و تهران، اعتبار خاصی به فرودگاه لارستان داده است و از طرفی نشان از اهمیت این فرودگاه در صنعت هوانوردی دارد.

در کنار این موارد، وجود زیرساخت‌های هوانوردی نظیر دستگاه‌های پیشرفته، قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن‌پیکر و کوچک، ترمینال مسافربری جدید و غیره موجب می‌شود تا بیش از پیش نسبت به توسعه خطوط پروازی از فرودگاه لارستان اهتمام ورزید.

 

جای خالی ایرلاین اختصاصی در فرودگاه لارستان

هرچند مسئولان باید به دنبال افزایش پروازهای منظم و ثابت برای فرودگاه بین‌ المللی لارستان از طریق مذاکره با ایرلاین‌‌های داخلی و خارجی نظیر برقراری مجدد پروازهای لار-مسقط، لار-مشهد و غیره بود اما آنچه لازم و ضروری به نظر می‌رسد، بهره‌گیری از فرصت بالقوه موجود یعنی استقرار یک شرکت هواپیمایی در فرودگاه لارستان است.

فرودگاه لارستان این ظرفیت را دارد که با حمایت، پیگیری و حتی سرمایه‌گذاری دولتی یا جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، نسبت به راه‌اندازی شرکت هواپیمایی و برقراری پرواز از مبدأ لارستان اقدام کرد.

تحقق این مهم قطعاَ می‌تواند موجب رونق اقتصادی در جنوب کشور، اشتغالزایی جوانان و جلوگیری از مهاجرت آنان، بهره‌گیری از منابع مالی و انسانی موجود، رونق گردشگری، توسعه صنعت هواپیمایی، افزایش صادرات و واردات کالا و خدمات، امکان ترانزیت مسافر به نقاط مختلف داخلی و خارجی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و غیره شود.

بهبود زیرساخت‌ های لجستیکی و تسهیل ترانزیت داخلی و خارجی و همچنین تقویت حمل و نقل ترکیبی و تنوع مسیرهای ارتباطی برای مسافر و کالا را از الزامات اساسی و اولویت‌ های مهم در راستای رشد و توسعه اقتصادی یک منطقه است و در حال حاضر آنچه موجب قدرت سیاسی و اقتصادی در یک منطقه و دنیا می‌ شود، اتصال به یکی از شریان‌ های ارتباطی و راه‌ های مواصلاتی بین‌ المللی است و فرودگاه لارستان این پتانسیل را داراست.

سفر آتی هیأت دولت به استان فارس می‌تواند فرصت طلائی برای مسئولان ارشد استان فارس باشد تا با طرح موضوع استقرار شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی لارستان، حمایت‌های دولتی را چاشنی کار کرد و با جذب سرمایه‌گذاران داخلی یا خارجی در این حوزه مهم اقدامات لازم صورت گیرد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “فرودگاه قدیمی و پُرپرواز لارستان، بدون ایرلاین اختصاصی”

  1. ناشناس گفت:

    باسلام و عرض خسته نباشید و خداقوت،ازشما بزرگواران تقاضا داریم این خواسته ما رو به گوش مسئولین پرتلاش فرودگاه لار برسونید که تمام تلاششون رو بکار ببرن در جهت ایجاد پروازهای مستقیم از لار به مشهد ،این خواسته برای ما که خودمون درشهرمون فرودگاه داریم خیلی مهمه تا نخواییم برای این سفر زیارتی برای پرواز بریم شیراز.بلتشکر از شما بزرگواران

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین