یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۷ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

خدمت گذاری ۶۰ خادم در موکب مردمی لارستان در کربلا

مسوول موکب مردمی لارستان با بیان اینکه در این موکب ۶۰ نفر خادم داشتیم که تعدادی از آنان در برپایی حسینیه و محل آشپزخانه شبانه روز در تلاش بودند، گفت:…

مسوول موکب مردمی لارستان با بیان اینکه در این موکب ۶۰ نفر خادم داشتیم که تعدادی از آنان در برپایی حسینیه و محل آشپزخانه شبانه روز در تلاش بودند، گفت: از پنجم شهریور ماه بمدت ۱۱ روز خدمات دهی داشتیم و روزهای اول تا سوم ۲۵۰ نفر در هر وعده زائر داشتیم و پس از آن روزانه ۳۰۰ الی ۳۵۰ نفر را خدمات میدادیم.

به گزارش میلاد لارستان، روز بیستم صفر یعنی اربعین چهل روز پس از شهادت حسین بن علی(ع)، خانواده امام حسین(ع) یعنی کاروان اسرا، از شام به مدینه بازگشتند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اسلام، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر حضرت سیدالشهداء(ع) بشتابد، او نخستین کسی است که قبر حسین را زیارت کرد.

در این روز، زیارت حسین بن علی(ع) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است.

براساس آئینی دیرینه، عاشقان حضرت سیدالشهداء علیه السلام از اقصی نقاط دنیا خود را به کربلا می‌رسانند تا ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان ابراز کنند.

طی یک دهه اخیر مردم ایران اسلامی شرکت در پیاده‌روی اربعین به اوج خود رسیده و علاوه‌بر حضور در پیاده‌روی سعی می‌کنند با برپایی مواکب، در طول مسیر پیاده‌روی یا در شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین همراه با مردم عراق به میزبانی زوار بپردازند.

لارستانی ها نیز که از گذشته‌ای دور علاقه و ارادت خود را در عرصه‌های مختلف نسبت به اسلام و قرآن به اثبات رسانده‌اند، امسال در گردهمایی بزرگ اربعین ۲ موکب به‌ نام‌های «بنت الحسین(ع)» و «۱۴ معصوم یا مردمی لارستان» در شهر مقدس کربلا برپا کردند و به زائرین خدمات‌رسانی کردند.

برای اطلاع از کم‌وکیف خدمات‌رسانی موکب‌های لارستان، خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی با عبدالرضا معتمد مسئول موکب مردمی لارستان انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

 

توضیحات مختصری درباره ایده ایجاد موکبی از طرف لارستان در کربلا:

با توجه به اینکه همه ساله به مشتاقان پیاده روی اربعین حسینی اضافه میشد و لازم بود که میزبانان عراقی را در پذیرایی زائران کمک رسانی کنیم به این فکر افتادیم که مردم خوبمان را در این فیض عظیم شریک کنیم لذا با تشکیل یک هیات امنا و کمک گرفتن از هیات های مذهبی بخصوص هیات رزمندگان و ناحیه مقاومت بسیج سپاه لارستان توانستیم به اهدافمان برسیم و امیدواریم در سالهای آتی خدمات بهتری بخصوص در بعد فرهنگی ارائه کنیم.

 

زمان شروع به آماده سازی و آغاز خدمات و پایان آن:

شروع کار بعد از روز عاشورای امسال و در یک سفر زیارتی به کربلای معلی زده شد و سوم شهریور ماه اماده شد.

 

محلی که برای استقرار موکب در نظر گرفته شد، چگونه شناسایی و انتخاب شد؟

چند سالی بود که به عنوان زائر مهمان بیت مرحوم ابوعقیل بودیم و ایشان بخوبی از زائران بخصوص زائران لاری پذیرایی می‌کردند و همه ساله جمعیت لاریها به این بیت اضافه می‌شد. با توجه به اینکه این بیت از ظرفیت خوبی به لحاظ اسکان برخوردار بود و ارتباط خوبی هم که با لاریها داشتند، تصمیم گرفتیم در پذیرایی از زائران ما هم نقشی داشته باشیم. لذا با این خانواده صحبت کردیم و با موافقت ایشان این محل را برای موکب مردمی لارستان در نظر گرفتیم.

 

چه خدماتی امسال در موکب به زائرین داده شد؟ چند خادم در موکب مشغول به خدمات دهی به زوار بودند؟

در سه وعده غدایی از زائران پذیرایی می‌شد و علاوه بر آن ایستگاه شربت صلواتی جلو منزل، خدمات اورژانسی جهت زائران، خدمات واکسی و دوخت و دوز کفش، بخشی از ایاب و ذهاب زائران تا حرم از جمله خدمات موکب بود.

در این موکب ۶۰ نفر خادم داشتیم که تعدادی از آنان در برپایی حسینیه و محل آشپزخانه شبانه روز در تلاش بودند.

همچنین در این ایام ۲۵۰ کیلوگرم حلوای مسقطی‌لاری از طرف قنادی توکل جنوب در موکب پخت و در میان زائرین توزیع شد.

 

به لحاظ مالی برای اداره موکب چه میزان هزینه صرف شد؟ محل تأمین هزینه‌ها؟ و آیا مبلغی برای تسویه حساب مانده است؟

به غیر از اقلام غیرنقدی که بسیار چشمگیر بود مبلغ ۳۰۰ میلیون نیز نقدا به حساب موکب واریز شد. تمامی این مبالغ و کمکهای غیر نقدی توسط مردم خوب لارستان انجام شد.

اکنون در حال تسویه حساب نهایی هستیم و امیدوارم بتوانیم تمام بدهیمان پرداخت کنیم.

 

در اربعین امسال چند زائر اسکان داده شدند؟ اوج پذیرش در چه روزی از ایام اربعین بود؟

از پنجم شهریور ماه بمدت ۱۱ روز خدمات دهی داشتیم و روزهای اول تا سوم ۲۵۰ نفر در هر وعده زائر داشتیم و پس از آن روزانه ۳۰۰ الی ۳۵۰ نفر را خدمات میدادیم.

 

آیا از سایر مناطق کشور یا حتی سایر کشورها در موکب لارستانی ها اسکان داده شدند؟ چند درصد زائران را شامل می‌شد؟

اغلب زائران ایرانی و از شهرهای تهران، خوزستان و لارستانی بودند و عده قلیلی از کشور عراق از استانهای بصره، منجیل، حله و نجف بودند.

 

برای ارائه با کیفیت‌تر خدمات در سالیان آتی چه برنامه‌هایی دارید؟

در سال آینده تصمیم داریم مترجمانی داشته باشیم که بتوانیم خدمات فرهنگی اعتقادی برای عرب زبانها داشته باشیم که باید در اولویت کار قرار گیرد.

 

مهمترین کمبودهای موکب که نیاز است تامین شود، چیست؟

با توجه به اینکه کشور عراق از زیرساخت خوبی در زمینه برق برخوردار نیست جهت تامین برق مورد نیاز بایستی یک ژنراتور قوی خریداری شود تا در زمان قطعی برق مشکلی بوجود نیاید.

البته این مکان میزان برق رفتگی بسیار کمی دارد و اغلب زائران در سالن و از کولرهای گازی بهره مند بودند اما دو الی سه ساعتی از روز هم که برق دولتی قطع میشد نیازمند یک ژنراتور قوی است.

 

اگر خاطره‌ای به یاد ماندنی از اربعین امسال دارید، بفرمایید:

تمام قضیه اربعین پر خاطره و پر ماجراست و جز معجزه نمی‌تواند نام دیگری برای این جریان بنامیم. اینکه در یک کشوری با امکانات محدود و در یک زمان چند روزه بیش از ۲۲ میلیون زائر را تغذیه و اسکان داده و احتیاجات همه برآورده شود جز امداد الهی و عنایت اهل بیت نمی‌تواند باشد.

موانع و مشکلاتی که در موکب بوجود می‌آمد معجزه وار حل می‌شد و متوجه می‌شدیم دستی پشت این قضایاست که نمی‌گذارد به مشکل برخوریم.

 

توضیحات تکمیلی:

بدنبال این هستیم که در کربلای معلی مکانی بعنوان حسینیه و زائرسرا برای لارستانیها بنا کنیم تا در طول سال از آن استفاده شود و لارستانیها نشان داده اند که منشا خیرات در همه موضوعات بوده اند.

امیدواریم که خیرین گرامی به این موضوع هم ورود کنند تا بتوانیم یک اثر در کربلا بعنوان باقیات الصالحات داشته باشیم.

در پایان لازم میدانم از مردم عزیز لارستان که ما را در برپایی این موکب یاری کردن تشکر و سپاسگزاری کنم و مجددا از خیرین گرامی درخواست میکنم ما را در ساخت حسینیه در کربلای معلی یاری کنند.

شماره کارت موکب بنام عبدالرضا معتمد و مصطفی بینا به شماره ۶۰۶۳،۷۳۱۱،۵۹۲۸،۶۸۲۳ در نظر گرفته شده است.

ف ۱۱۰

 

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین