شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۷ب.ظ
::آخرین مطلب 5 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

صدور پروانه استاندارد برای ۱۲۷ واحد‌ تولیدی و خدماتی ۷ شهرستان جنوب فارس

رئیس اداره استاندارد لارستان گفت: در حال حاضر تعداد ۱۲۷ فقره پروانه استاندارد برای واحدهای تولیدی و خدماتی ۷ شهرستان تحت پوشش این اداره صادر شده و معتبر است. به…

رئیس اداره استاندارد لارستان گفت: در حال حاضر تعداد ۱۲۷ فقره پروانه استاندارد برای واحدهای تولیدی و خدماتی ۷ شهرستان تحت پوشش این اداره صادر شده و معتبر است.

به گزارش میلاد لارستان، اداره استاندارد در افزایش تولید و گسترش سرمایه‌گذاری اصولی، نقش موثری دارد.

استانداردها سبب افزایش کیفیت، افزایش ارزش افزوده واحد تولیدی و در نتیجه کاهش ضایعات و افزایش درآمدها می‌شوند.

کالای دارای نشان استاندارد حداقل شرایط لازم برای تولید یک کالای با کیفیت را دارا بوده و پس از صدور پروانه علامت استاندارد که مدت اعتبار آن یکسال است، تولید کننده مکلف است در طول دوران پروانه تمامی شرایط استاندارد را رعایت کند.

خبرنگار میلاد لارستان جهت اطلاع از فعالیت‌ها و خدمات اداره استاندارد در لارستان گفت‌وگویی با علی رحیمی‌نژادان مسئول این اداره انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

میلاد لارستان: نحوه اخذ مجوز استاندارد چگونه است ؟

متقاضیان اخذ پروانه استاندارد می‌توانند با مراجعه به تارنمای shiraz.inso.gov.ir و در بخش میزخدمت الکترونیکی از فرایند اخذ پروانه استاندارد و دیگر خدمات ذکر شده اطلاع یابند که به طور خلاصه فرایند اخذ پروانه استاندارد به قرار زیر است: ارائه مجوز فعالیت از ارگانهای صادرکننده (مثل وزارت صمت،جهاد کشاورزی،اتاق اصناف و …) ، معرفی یک نفر به عنوان مسئول کنترل کیفیت واحد تولیدی،وجود خط تولید و رعایت شرایط مطابق استانداردهای مربوطه و تجهیز واحد تولیدی به آزمایشگاه با توجه به نوع محصول و احراز یک مورد قبولی از محصول نمونه برداری شده مورد تقاضا در آزمایشگاه همکار استاندارد

 

میلاد لارستان: از بین واحدهای تولیدی در لارستان چند درصد موفق به کسب علامت استاندارد شده‌اند؟

در حال حاضر تعداد ۱۲۷ فقره پروانه استاندارد برای واحدهای تولیدی و خدماتی ۷ شهرستان تحت پوشش این اداره صادر شده و معتبر است.

 

میلاد لارستان: از ابتدای سال جاری چند فقره نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی صورت گرفته است؟

یکی از وظایف ذاتی سازمان ملی استاندارد ایران نظارت بر کیفیت کالاهای تولیدی دارای نشان استاندارد و مراجعه سرزده به واحدهای تولیدی و نمونه برداری از آنهاست که از ابتداری سال جاری تاکنون ۱۷۴ مورد نمونه برداری و بیش از ۱۵۲ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و خدماتی انجام پذیرفته است.

 

میلاد لارستان: درحال حاضر مهمترین خدماتی که در اداره استاندارد لارستان ارائه میشود را برشمرید؟

اداره استاندارد لارستان به عنوان تنها اداره شهرستانی فارس و با تحت پوشش داشتن ۷ شهرستان جنوبی فارس (لار،گراش،اوز،جویم، خنج، لامرد، مهر) توانایی انجام تقریبا تمامی فرایندهایی که در اداره کل استاندارد در حال انجام است را داشته و تفویض اختیارهای لازم نیز به این اداره شده و صرفا صدور مجوز نهایی در اداره کل انجام میپذیرد.

برخی از اموری که در این اداره در حال انجام است تیتر ‌وار به این شرح است: بازدید و نمونه‌برداری از واحد‌های تولیدی و خدماتی ، بازدید از واحد‌های صنفی، بازرسی و نمونه‌برداری از کالاهای صادراتی و صدور گواهی انطباق کالا، تشکیل پرونده برای صدور پروانه استاندارد، برگزاری آزمون مقدماتی مسئولین کنترل کیفیت واحد‌های تولیدی، نظارت بر ایمنی تجهیزات شهربازی مستقر در پارک‌ها و اماکن تفریحی ،انجام فرایند تعیین ماهیت کالاهای قاچاق، انجام فرایند صدور گواهی انطباق کالای صادراتی و …

لازم به ذکر است نظارت بر ایمنی آسانسورها و جایگاه های CNG و عملکرد نازل‌های سوخت مایع(بنزین و نفت‌گاز) و باسکول‌های سبک و سنگین جاده‌ای و موتورخانه‌ها و دیگ‌های بخار و معیار مصرف انرژی واحد‌های تولیدی انرژی‌بر و …. نیز جزء وظایف حاکمیتی این سازمان و اداره استاندارد لارستان بوده که در مرحله اول با مراجعه مراکز مربوطه و اطلاع رسانی از سوی همکاران این اداره، فرایند بازرسی و صدور مجوز از طریق شرکت‌های بازرسی تخصصی همکار استاندارد انجام میگردد و در صورت عدم همکاری به مراجعه قضایی معرفی میگردند.

 

میلاد لارستان: تدوین استاندارد ملی مسقطی درچه مرحله‌ای است؟

با توجه به جلسات متعددی که سال گذشته با حضور اعضای صنف مربوطه در لارستان و مرکز استان برگزار شد و تا مرحله کمیته ملی برای تائید نهایی نیز پیش رفت، متاسفانه به دلیل برخی اختلافات و ناهماهنگی‌های صنفی متاسفانه به کمیته استانی عودت داده شد. در سال جاری نیز چندین جلسه با منتخبی از صنف تولیدکننده مسقطی در اداره لارستان تشکیل شده که به دلیل همان ناهماهنگی و اختلاف نظرها؛ تاکنون نتیجه بخش نبوده و به جمع‌بندی نهایی منجر نشده است

 

میلاد لارستان: در مورد پروانه حلال استاندارد توضیح دهید؟

براساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون سازمان ملی استاندارد مصوب مجلس شورای اسلامی ؛ سازمان ملی استاندارد ایران تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال در کشور است که طی سال گذشته تا کنون چهار فقره نشان حلال برای محصولات نوشیدنی عرقیات و انواع لبنیات صادر شده است و نظر به گسترش روز افزون مصرف کالاهای دارای نشان حلال در کشورهای مختلف و به جهت برندسازی و در بازارهای داخلی و بین‌المللی واحدهای تولیدی میتوانند با مراجعه به تارنمای shiraz.inso.gov.ir و در بخش میزخدمت الکترونیکی از فرایند اخذ پروانه حلال سازمان ملی استاندارد مطلع شوند.

 

میلاد لارستان: توضیحات تکمیلی:

با توجه به اجباری بودن اخذ تائیدیه ایمنی آسانسورهای کششی(برقی) و هیدرولیک و پله برقی منصوبه در اماکن تجاری ، اداری ، مسکونی،کلینیک ها و ….. و نیازمند اخذ تائیدیه دوره ای و سالیانه از سازمان ملی استاندارد؛ لازم است مالکین و هیئت مدیره‌های مجتمع‌ها و مسئولین ارگان‌های دولتی و بیمارستانها و … نسبت به اخذ تائیدیه های ایمنی اقدام و از فعالیت آسانسورها و پله برقی‌‎‌های بدون تائیدیه جلوگیری نمایند تا شاهد بروز حوادث ناگوار در این زمینه نیاشیم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۶:۴۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “صدور پروانه استاندارد برای ۱۲۷ واحد‌ تولیدی و خدماتی ۷ شهرستان جنوب فارس”

  1. گراشی کنجکاو گفت:

    میلاد لارستان از اینکه. ۷شهرستان. زیر مجموعه. استاندارد. لارستان. است بیشتر کیف میکند. تا سایر مسایل

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین