جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۰ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

برداشت کنجد از مزارع کشاورزی روستای محمدقاسمی و بالاده بیرم+تصاویر

کار برداشت کنجد از مزارع کشاورزی روستای محمدقاسمی و بالاده بیرم در حال انجام است. به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان از بیرم، برداشت کنجد همه ساله از نیمه…

کار برداشت کنجد از مزارع کشاورزی روستای محمدقاسمی و بالاده بیرم در حال انجام است.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان از بیرم، برداشت کنجد همه ساله از نیمه دوم مهرماه از مزارع شهر بیرم،روستای محمدقاسمی و بالاده آغاز میشود و برداشت محصول نهایی دو هفته یا کمتر طول میکشد.

معمولا بصورت سنتی کارگران با دست و ابزار قدیمی ترجیحا داس،برش را انجام داده و پس از بارگیری با تراکتور به یک زمین مسطح و تمیز انتقال می یابد.سپس فورا یا طی دو یا سه روز پهن کردن

بته ها در زیر نور آفتاب جهت خشک شدن برگ و شاخه انجام میشود.

نهایتا کار تکاندن توسط چند کارگر انجام میشود و دانه های ریز کنجد پس از جمع آوری از روی زمین الک میشود تا از هرگونه خاک و خاشاک تمیز شود.محصول نهایی را داخل گونی ها می ریزند.

عملیات برداشت کنجد و جدا کردن دانه از پر مشقت ترین فعالیتهای کشاورزان محسوب میشود.

فصل کشت این محصول اوایل تا نیمه ی خردادماه است.کشاورز میبایست با آبیاری منظم و سمپاشی و کود دهی بموقع محصول را در زمان مناسب آماده برداشت کند؛چرا که کشت زودتر از موعد باعث درگیری بته با آفات میشود که خسارت جبران ناپذیری به کشاورز وارد میکند.از طرفی کشت دیر هنگام و رسیدن سرما باعث میشود پروسه برش و خشک کردن بته ها به کندی انجام شود و در این زمان احتمال بارندگی های فصلی نیز مشکلات را دو چندان میکند .

با اینهمه مشکلات برای اینچنین محصولی لازم است که جهاد کشاورزی حمایت جدی از کشاورزان داشته باشد تا با جلوگیری از سوء استفاده دلالان،محصول را با قیمت مناسب و تمام شده از کشاورزان خریداری کنند.

 

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین