جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۰ب.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

کتابخانه‌های شهر لطیفی و روستای شرفویه به بهره‌برداری می‌رسد؛ امیدی به بهره برداری کتابخانه بزرگ لارستان تا پایان امسال نداریم

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان از افتتاح کتابخانه‌های شهر لطیفی و روستای شرفویه در هفته کتاب امسال خبر داد. به گزارش میلاد لارستان، محمدمهدی معتمدیان در آستانه هفته کتاب‌وکتابخوانی در…

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان از افتتاح کتابخانه‌های شهر لطیفی و روستای شرفویه در هفته کتاب امسال خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان، محمدمهدی معتمدیان در آستانه هفته کتاب‌وکتابخوانی در نشست خبری با اهالی رسانه لارستان بخش مهمی از حوزه فرهنگی جامعه مرتبط با کتاب و کتابخوانی است که بسیار مهجور واقع شده، اظهار داشت: کتاب باید در سبد کالای خانواده قرار بگیرد چراکه فقر حوزه کتابخوانی در جامعه اجععه به بار می‌آورد.

وی با ابراز خرسندی نسبت به اینکه به جرأت می‌توان گفت قطار کتابخوانی در لارستان روی ریل روبه جلو و شتاب افتاده است، افزود: رشد عضویت در کتابخانه‌های عمومی، مدارس و دانشگاه‌ها، افزایش میزان به امانت برده شدن کتاب‌ها و همچنین رشد فروش کتاب در فروشگاه‌های سطح لارستان به خصوص در بخش کودکان و نوجوانان مؤید این موضوع است.

معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به اینککه سطح مطالعه در بزرگسالان به تبع استفاده کودکان از کتاب بالا رفته است، تصریح کرد: ساعت کتابخوانی در خانواده‌ها در حال تبدیل به یک فرهنگ در سطح جامعه است.

این مسئول با بیان اینکه در طول ۶ ماهه اول سال بالغ بر ۱۰ هزار نسخه در کتابخانه‌های لارستان به امانت برده شده است، خاطر نشان کرد: این میزان به نسبت سال گذشته  رشد ۲ برابری داشته‌ که عدد رشد قابل توجهی است.

وی بر لزوم تعریف یک شعار فرهنگی برای لارستان تأکید کرد و با بیان اینکه آنجایی که گفته می‌ِشود؛ لارستان اولین خاستگاه اسلامی است، شهر عالمان و نویسندگان بزرگ  کشوری محسوب می‌شود، ادامه داد: در صورت تعیین این شعار فرهنگی، نیاز به مشارکت همگانی و به ویژه مسئولان است تا لارستان با این شعار شُهره شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان با بیان اینکه از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه بعنوان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده و در این هفته ۵۲ برنامه در سطح کتابخانه‌ها برگزار می‌شود، بیان کرد: در طول این هفته کتابخانه شهر لطیفی با نام آیت‌الله سیدمجتبی موسوی‌لاری(ره) توسط شهرداری احداث و کار تجهیز و تأمین نیروی ان انجام شده و همچنین کتابخانه خیرساز روستای شرفویه با نام نیک‌اندیش حاج فتح‌الله برزین به بهره‌برداری می‌رسد.

معتمدیان با اشاره به اینکه مسابقه کتابخوانی برای مدیران ادارات لارستان که به ابتکار فرماندار از سال گذشته آغاز شده، امسال هم با هدف ترغیب مسئولان به کتاب اجرا می‌شود، عنوان کرد: کتاب «من و کتاب» نوشته مقام معظم رهبری با موضوع تحلیل و تفسیر ایشان از کتاب‌هایی که مطالعه داشته‌اند خواهد بود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان از اجرای برنامه تقدیر از کتابداران در طول هفته کتاب خبر داد و یادآور شد: در این هفته از معاون مدیرکل و رئیس آموزش و پرورش لارستان به جهت اهداء بیش از ۱۰ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های لارستان تجلیل می‌شود که این کتاب‌ها متعلق به کتابخانه حضرت سکینه(س) سابق است که این کتابخانه به کتابخانه کودکان و نوجوان تغییر کاربری داده است.

وی با برشمردن آماری از تعداد کتابخانه‌های موجود در سطح لارستان، به فعالیت ۱۰ کتابخانه نهادی، ۲ کتابخانه مشارکتی و ۵ کتابخانه مستقل و خصوصی اشاره کرد و افزود: افرادی که علاقه‌مند به دائر کردن کتابخانه‌های خصوصی است، می‌بایست حتما مجوز بگیرد.

معتمدیان با بیان اینکه ۲۰۰ هزار نسخه کتاب در حال حاضر در کتابخانه‌های سطح لارستان وجود دارد، ادامه داد: ۲ کتابخانه حسینیه اعظم و گنج شایگان دارای منابع غنی و خیلی خوبی هستند که در کتابخانه حسینیه اعظم دارای ۷۰۰ نسخه خطی است که در سطح استان فارس کم‌نظیر است و قدیمی‌ترین نسخه موجود بالغ بر ۶۰۰ سال قدمت دارد.

این کارشناس مسائل کتاب و کتاب‌خوانی از نگهداری این نسخ باارزش در کتابخانه حسینیه اعظم و همچنین بیت مرحوم حضرت آیت‌الله آیت‌اللهی(ره) خبر داد و گفت: مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار به منظور ساخت و تجهیز یک مکان به منظور حفظ و نگهداری نسخ خطی از محل اعتبارات نفت‌وگاز پیش‌بینی شده است و به محض تخصیص کار اجرای آن آغاز می‌شود.

معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس از پیگیری‌های فرماندار لارستان به جهت پیگیری جدی در تسریع در اتمام ساختمان کتابخانه مرکزی شهر لار تقدیر و تشکر کرد و با بیان اینکه این پروژه از ۱۳۸۸ کلنگ‌زنی شده و در طول این مدت دست‌خوش یکسری فراز و نشیب بوده و متأسفانه بدلیل کم‌کاری مسئولان وقت افتتاح آن به تعویق افتاده است، تصریح کرد: روند ساخت کتابخانه مرکزی لار همچنان با پیگیری فرماندار لارستان ادامه دارد و اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه مسئولیت احداث کتابخانه مرکزی لار با اداره‌کل راه‌وشهرسازی است، عنوان کرد: بنده خوش‌بین به قضیه نیستم که این پروژه امسال به اتمام برسد و انتظار ما این است که با تجهیزات کامل در نیمه دوم سال آینده آماده افتتاح خواهد شد.

معتمدیان پروژه کتابخانه مرکزی لار را بزرگترین پروژه کتابخانه‌ای استان فارس معرفی کرد و یادآور شد: در کتابخانه مرکزی لار، مرکز اسناد لارستان هم جانمایی شده است تا پس از شیراز دومین مرکز در لار راه‌اندازی شود و با توجه به اینکه دکتر وثوقی از محققان و نویسندگان برجسته کشور خواهان ایجاد مرکز اسناد در لارستان هستند و ۵ هزار نسخه کتاب در حوزه‌های مختلف لارستان در اختیار دارند، قول اهدا این منابع را به مرکز اسناد لارستان داده‌اند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان درباره مراحل احداث کتابخانه شهر بنارویه با اشاره به اینکه این کتابخانه از سال ۱۳۸۹ کلنگ‌زنی شده و دارای پیشرفت ۶۰ درصدی و با اعتبار ۱٫۵ میلیارد تومانی مصوب شده تا مراحل احداث آن ادامه یابد، گفت: اگر این پروژه خوب کار شود، تا سال آینده با متراژ ۶۰۰ متر مربع به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار میلاد لارستان درخصوص علت عدم ورود کردن به مقوله رقابت در حوزه دستیابی به عنوان پایتخت کتاب، گفت: پیگیری درخصوص ورود به عرصه پایتخت کتاب نیاز به هماهنگی همه‌جانبه نهادهای فرهنگی در سطح لارستان دارد که خوشبختانه در جلسه‌ای که قبلاَ گرفته شده، همه آنها موافقت خود را اعلام کرده‌اند و می‌بایست کمیته‌ای به منظور تهیه طرح و ابلاغ اجرای آن در اختیارات نهادهای مرتبط از جمله شهرداری، شورای شهر، دانشگاه‌ها و سایر مراکز فرهنگی قرار بگیرد و متولی اصلی این قضیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کتابخانه‌هاست.

معتمدیان در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار میلاد لارستان درباره میزان سهم پرداختی شهرداری‌ها به اداره کتابخانه‌ها، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۴ طبق قانون مصوب شده که معوقه سهم نیم درصد کتابخانه‌ها را از مجموع درآمدها به شکل ماهیانه حساب تعیین شده انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی هر شهر و بخش‌ها بپردازند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان با ابراز تأسف از پرداخت نامنظم سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از سوی شهرداری‌ها، عنوان کرد: شهرداری‌هایی که نیم‌درصد خودشان را نپردازند، شامل ماده ۶۴ می‌شود که براساس آن به صورت کشوری از سهم سرانه آن شهرداری کم می‌شود و بعبارتی پولی که متعلق به شهر لار دارد به حساب نهاد کتابخانه‌های کشور واریز و در پی آن به هر نحوی که آنها بخواهند صرف می‌شود در صورتی که اگر این پرداختی به شکل معمول انجام شود، این پول در شهر و منطقه خودمان هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر یک میلیارد اداره کتابخانه‌های عمومی لارستان از شهرداری طلب دارد، اضافه کرد: فقط حقوق ماهیانه کارمندان اداره کتابخانه‌ها از مرکز انجام می‌شود و مابقی هزینه جاری کتابخانه‌ها اعم از آب، برق، تلفن و غیره از محل قانون نیم درصدی است و در حال حاضر وضعیت مطلوبی از سوی شهرداری‌های لارستان در این خصوص نمی‌بینم.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۷:۳۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “کتابخانه‌های شهر لطیفی و روستای شرفویه به بهره‌برداری می‌رسد؛ امیدی به بهره برداری کتابخانه بزرگ لارستان تا پایان امسال نداریم”

  1. ناشناس گفت:

    كار كتابخانه مركزي لار به كجا رسيد دلاور!؟ بعد از دوازده سال هنوز تمام نشده داريد چه كار مي كنيد؟!واقعا براي شما زشت نيست!؟تازه زمين ان هم مال شهرداري است

  2. ناشناس گفت:

    در زمان اقای جعفرپور اعلام‌ شد به محض ساخت ساختمان مرکزی کتابخانه لارستان ، اداره کتابخانه لارستان به کل ارتقا می یابد

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین