چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۵ب.ظ
::آخرین مطلب 43 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3
در مصاحبه اختصاصی با کاشفی:

راه‌اندازی دارالترجمه در نمایندگی وزارت خارجه‌ لارستان و لزوم ایجاد پلیس مهاجرت

میلادلارستان: مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در لارستان از راه‌اندازی دارالترجمه در نمایندگی وزارت خارجه در این شهرستان خبر داد و گفت: باید برای تکمیل خدمات ارائه شده از سوی…

میلادلارستان: مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در لارستان از راه‌اندازی دارالترجمه در نمایندگی وزارت خارجه در این شهرستان خبر داد و گفت: باید برای تکمیل خدمات ارائه شده از سوی نمایندگی وزارت امور خارجه، پلیس مهاجرت در لارستان ایجاد شود.

به گزارش اختصاصی میلادلارستان دفتر نمایندگی امور خارجه از جمله ارگان‌هایی است که فعالیت‌ها و خدمات گسترده‌ای را شامل می‌شود. این دفاتر به منظور تسهیل در امور ایرانیان خارج‌نشین در مراکز استانها تشکیل می‌شود.

لارستان به دلیل موقعیت جغرافیایی، بهره‌مندی از فرودگاه بین‌المللی فعال، تردد زیاد ساکنین آن به خارج از کشور و همچنین ورود متعدد مسافران خارجی به این شهر نخستین شهرستان غیر‌مرکز استان است که از نمایندگی امور خارجه در کشور برخوردار است. این امر بهانه‌ای شد تا خبرنگار تسنیم در لارستان در مصاحبه‌ای با عباس کاشفی آشتیانی مسئول نمایندگی دفتر امور خارجه در این شهرستان به گفت‌وگو بنشیند.

میلادلارستان: مهمترین فعالیت‌های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در لارستان چیست؟

کاشفی آشتیانی: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه لارستان در ۴ بخش کلی ارائه خدمات کنسولی، امور سیاسی – امنیتی، انتظامی و بین‌المللی، امور اقتصادی و فعالیت‌های فرهنگی، رسانه‌ای و گردشگری به‌هموطنان در جنوب کشور و استان فارس به ارائه خدمت می‌پردازد که هر کدام از این بخش‌ها به قسمت‌های کوچکتری تقسیم می‌شود.

مهمترین این خدمات عبارتند از؛ صدور و تمدید روادید فرودگاهی، صدور روادید هیئت رسمی و خدمات ارائه شده به اتباع خارجی، تایید اسناد تجاری، تحصیلی و غیره، پیگیری امور زندانیان و رسیدگی به شکایات اتباع ایرانی و خارجی، ایجاد و به‌روز رسانی بانک اطلاعات ایرانیان مقیم خارج از کشور، ملاقات با مقامات سیاسی خارجی مقیم، ورود و خروج هیئت‌های خارجی و هماهنگی ملاقات با آنان، تسهیل تردد دیپلمات‌های ایرانی و خارجی، اقدامات انجام شده حقوقی و گمرکی است.

همچنین مشارکت در جلسات تخصصی و عمومی استان مرتبط با مسائل روابط خارجی، برقراری ارتباط فعال با نهادهای سیاسی و امنیتی استان، بررسی زمینه‌های همکاری دو‌جانبه استانی با خارج از کشور، ارائه گزارش و تحلیل سیاسی و اقتصادی و خبری به مدیران ارشد محل ماموریت، همکاری‌های اقتصادی وتبادل اطلاعات اقتصادی موثر در روابط دو جانبه از دیگر وظائف نمایندگی وزارت امور خارجه در لارستان است.

از طرفی مشارکت در برگزاری سمینار یا نمایشگاه‌های اقتصادی، تلاش درباره تبادل هیئت‌های اقتصادی خارجی، تلاش در توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایرانیان مقیم خارج، همکاری در ایجاد بازارچه مشترک مرزی، مشارکت در تنظیم اسناد اجرای برنامه‌های مرتبط با قراردادهای خواهر خواندگی، همکاری در برگزاری نمایشگاه‌ها و سمینارهای فرهنگی و گردشگری در خارج از کشور، اقدامات در راستای جذب گردشگری خارجی و ارائه امکانات رفاهی، تبادل هیئت‌های علمی، فرهنگی، رسانه‌ای و گردشگری با دیگر کشورها از وظائف و اختیارات نمایندگی وزارت خارجه است.

میلادلارستان: تعاملات دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه لارستان بیشتر با چه ادارات و ارگان‌هایی در لارستان است؟

کاشفی آشتیانی: با توجه به شرح وظایف دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در داخل کشور این دفتر با تمام ادارات و ارگان‌ها و حتی قوه قضائیه در ارتباط است. بیشترین تعاملات این دفتر با استانداری یا فرمانداری‌ها، وزارت اطلاعات، پلیس اطلاعات و فرودگاه‌ها است.

البته گستره کار این نمایندگی در زمینه‌های صدور روادید فرودگاهی، ابلاغ اوراق قضائی و امور زندانیان ایرانی در خارج از کشور، رسیدگی به شکایات ایرانی‌های داخل کشور و تایید شکایت نامه‌های ارسالی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور جهت اطلاع قوه قضائیه در کشور، تایید اسناد تجاری، سجلی و دانشجویی، جذب سرمایه‌های خارجی و غیره، نشان دهنده آن است که این نمایندگی با کلیه ادارات و ارگان‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در تماس است.

میلادلارستان: از بدو ایجاد دفتر نمایندگی در لارستان تاکنون چه اقداماتی در حوزه کاری این نمایندگی در لارستان انجام شده است؟

کاشفی آشتیانی: بیش از ۴۵۰ روادید فرودگاهی برای مسافران خارجی وارد شده به لارستان و بیش از ۹۰۱ سند تجاری، وکالتنامه، دانشجویی، ارسال مدارک هویتی و غیره صادر شده است.

همچنین در بحث ابلاغ اوراق قضائی ایرانیان از طریق نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به خارجیان و ایرانیان مقیم خارج از کشور، ارسال مدارک و پیگیری درباره آزادسازی زندانیان ایرانی از طریق نمایندگی ایران در خارج کشور بخصوص کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ارائه گزارش‌های سیاسی و خبری به مسئولان منطقه و وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اقدامات در خور توجه صورت گرفته، است.

میلادلارستان: در مقوله خواهرخواندگی شهرهای مختلف کشور با یکی از شهرهای کشورهای خارجی بعضی اوقات خبرهایی در جرائد مشاهده می‌شود که در صورت انجام آن می‌توان به فعالیت مشترک بین دو کشور مربوطه بیشتر امید داشت. با توجه به نزدیکی لارستان به کشورهای خلیج فارس و تعداد لارستانی‌ها مقیم در این کشور، آیا امکان فراهم‌شدن مقوله خواهرخواندگی لارستان با یکی از شهرهای کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد؟

کاشفی آشتیانی: خواهرخواندگی شهرهای مختلف با یکی از شهرهای کشورهای حوزه خلیج فارس طرح بسیار خوبی است، اما با توجه به فضای سیاسی کنونی در منطقه، در حال حاضر طرح اینگونه موارد کمی مشکل به نظر می‌رسد. با رفع مسائل سیاسی در آینده نزدیک این موضوع دوباره در دستور کار این نمایندگی قرار گرفته و پیگیری می‌شود.

kashefi
میلادلارستان: همانطور که می‌دانید یکی از فعالیت‌هایی که می‌توان از طریق دفتر وزارت امور خارجه انجام داد، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های توسعه اقتصادی به صورت مشترک با بعضی از کشور‌های همسایه است. آیا در زمینه فوق اقداماتی صورت پذیرفته است؟

کاشفی آشتیانی: پس از مصوب شدن نمایندگی وزارت خارجه لارستان مطالعاتی درباره برگزاری سمینارها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های توسعه اقتصادی و جذب سرمایه خارجی به صورت مشترک به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس شروع شده است.

ابتدا باید با ایجاد دبیرخانه‌ای با حضور حقوق‌دانان، اقتصاددانان و سرمایه‌داران از داخل و خارج کشور در زمینه‌های فوق برنامه‌ریزی شود. بدین ترتیب، با دعوت از افرادی از داخل کشور و خارج از کشور به لارستان، طرح‌ها و پیشنهادها در این دبیرخانه تهیه و تنظیم شود، سپس نسبت به برگزاری همایش و نمایشگاه برنامه‌ریزی صورت گیرد.

میلادلارستان: موانع پیشرو در این زمینه از دیدگاه شما چه چیزهایی است؟

کاشفی آشتیانی: مهمترین مانع در این زمینه سرمایه‌داران این منطقه هستند که نسبت به سرمایه‌گذاری در شهرشان علاقه چندانی ندارند. منظور از منطقه همان لارستان بزرگ است که با اتحاد بیشتر می‌بایست درباره اجرای طرح‌های بزرگ منطقه‌ای با سرمایه‌داران کشورهای حوزه خلیج فارس همکاری و مشارکت داشته باشند.

میلادلارستان: آیا می‌توان از رایزنی‌های وزارت امور خارجه نمایشگاه‌هایی با همایش‌های بین‌المللی از قبیل علمی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی را به میزبانی لارستان برگزار کرد؟

کاشفی آشتیانی: به طور قطع این امکان وجود دارد، اما در این مورد گام اول را باید بخش خصوصی بردارد. در واقع بخش خصوصی و سرمایه‌داران منطقه نسبت به موارد فوق باید تمایل بیشتری از خودشان دهند.

البته تا زمانی که رقم سود بانکی در بانک‌های ایران بالا باشد، بخش خصوصی و سرمایه‌داران ما تمایلی نسبت به سرمایه‌گذاری اقتصادی، ایجاد نمایشگاه، سمینارهای علمی و فرهنگی از خودشان نشان نمی‌دهند.

میلادلارستان: تسهیلاتی که می‌تواند از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه برای ترغیب سرمایه‌گذاران برای حضور در لارستان در نظر گرفت، چه چیزهایی است؟

کاشفی آشتیانی: دادن امکانات بیشتر به منظور سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌داران مانند کاهش نرخ بیمه کارگران، بخشودگی مالیاتی تا مدت زمانی که سبب علاقه در جذب سرمایه‌گذارن شود، کاهش سود بانکی، جلوگیری از فساد اداری، مقابله با رانت اطلاعاتی، بروکراسی اداری و‌غیره از جمله مواردی است که می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران اثرگذار باشد.

kashefi2
میلادلارستان: چگونه می‌توان ورود و خروج هیئت‌های تجاری خارجی را در منطقه تسهیل کرد؟

کاشفی آشتیانی: روادید فرودگاهی برای تمام کشورهای دنیا در نمایندگی وزارت امور خارجه لارستان صادر می‌شود به غیر از افرادی که دارای تابعیت آمریکایی، انگلیسی، کانادایی، هندی، بنگلادشی، پاکستانی، افغانستانی، عراقی، اردنی، سومالی و کلمبیایی هستند و باید از سفارت جمهوری اسلامی ایران اخذ روادید کنند.

میلادلارستان:چه چیزهایی باید فراهم شود تا ارائه خدمات و تسهیلات از سوی دفتر وزارت امور خارجه در لارستان به طور مناسب‌تری صورت گیرد؟

کاشفی آشتیانی: مکان دفتر باید در محل مناسبی از شهر باشد و در صورت امکان محل دفتر و اقامتگاه در یک محل در نظر گرفته شود.

با توجه به اینکه وزارت خارجه تصمیم دارد، در جهت بالابردن آگاهی اساتید و دانشجویان و مردم منطقه نمایشگاهی درباره اسناد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و قراردادهای بین‌المللی و نقشه‌های جغرافیایی در محل نمایندگی وزارت امور خارجه در شهرستان‌ها ایجاد کند باید محل مناسبی در نظر گرفته شود.

میلادلارستان:با توجه به گذشت بیش از ۲ سال از راه‌اندازی دفتر نمایندگی امور خارجه در لارستان، درباره ایجاد مرکز دارالترجمه جهت ترجمه مدارک چه اقدامی از سوی شما صورت گرفته است؟

کاشفی آشتیانی: در این رابطه دفتر نمایندگی وزارت خارجه تمام مراحل کاری و اداری این مهم را آماده کرده و همچنان منتظر اقدام مقام عالی قضائی شهرستان لارستان است که با توجه به قول‌های مساعد مسئول محترم این نهاد امیدواریم مرکز دارالترجمه در امسال تشکیل و راه‌اندازی شود.

میلادلارستان:برای راه‌اندازی پلیس مهاجرت یا تمدید روادید مسافران خارجی در لارستان چه اقدامی انجام شده است؟

کاشفی آشتیانی: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده است که باید برای تکمیل خدمات ارائه شده از سوی نمایندگی وزارت امور خارجه، پلیس مهاجرت در لارستان ایجاد شود.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین