دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

سینه‌زنی سنتی شیوه مردم لارستان برای اقامه عزاداری حسینی

  مردم استان فارس برای محرم، آداب عزاداری مختلفی دارند که یکی از این رسوم، برگزاری مراسم سنتی «سینه‌زنی در لارستان» است. به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری…

 

مردم استان فارس برای محرم، آداب عزاداری مختلفی دارند که یکی از این رسوم، برگزاری مراسم سنتی «سینه‌زنی در لارستان» است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، با فرا رسیدن ماه محرم در استان فارس، تنوع آئین‌ها و رسوم استان بیش از هر زمان دیگری خود نمایی می‌کند.

فارس با دارا بودن بیش از ۱۲۳ هزار کیلومتر وسعت دارای تنوع آداب و رسوم بوده که این استان را از سایر استان‌های کشور متمایز ساخته است.

از جمله مراسمی که در استان فارس در ایام ماه محرم برگزار می‌شود، مراسم «سنتی سینه زنی لار»، مختص مردم شهرستان لارستان است.

 

ویژگی‌های آئین سینه زنی سنتی لارستان

شهر قدیم لار ۱۰ محله دارد و در هر محله یک دسته سینه زنی فعال است که این ۱۰ دسته به دو گروه پنج دسته‌ای تقسیم می‌شوند و هر گروه در مسیری که از قبل تعیین شده شروع به سینه زنی می‌کنند.

نظم و انضباط حرف نخست در هر دسته سینه زنی را می‌زند به گونه‌ای که یکی از ویژگی‌های شاخص سینه زنی لاری، ترتیب قرار گرفتن اعضا در دسته بر اساس سن و سال و کسوت افراد است و سینه زنان در دسته‌های سینه زنی همچون حلقه‌های زنجیر به هم وصل می‌شوند.

سینه زن‌ها به گونه‌ای خاص قدم از قدم برمی‌دارند و حرکت دسته با آرامش و سنگینی خاصی همراه است.

در سیزدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیر غلامان، سینه زنی سنتی لاری به شماره ۱۱۱۰ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

 

سینه‌زنی سنتی لارستان آئینی با نظم خاص و ویژه

کارشناس مسئول ثبت میراث ناملموس و مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: زمان دقیقی برای پیدایش سبک سینه زنی لارستانی مشخص نیست زیرا برخی از مورخان معتقد هستند که این نوع عزاداری در دوران صفویه و برخی معتقد اند در دوران زندیه ایجاد شده است.

مژگان ثابت قدم اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سینه زنی لارستان داشته این بوده که معمولاً در هنگام شب برگزار می‌شود اما در تاسوعا و عاشورای حسینی این مراسم در طول روز برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین زمان برای برگزاری مراسم سینه زنی لارستان در تاسوعا و عاشورای حسینی است که تمامی هیأت‌های مذهبی با حضور در میدان اصلی شهر نسبت به برگزاری مراسم عزاداری حسینی اقدام می‌کنند.

وی افزود: نوحه‌هایی که در این نوع عزاداری خوانده می‌شود نیز باید به سبک مخصوص نوشته شوند و با موسیقی موزون و هماهنگ خوانده شود، کوچک‌ترین مکث یا سکته از نظر آوایی که در نوحه خوان یا در بلندگو ایجاد شود ریتم سینه زنی را بر هم می‌زند.

ثابت قدم تاکید کرد: این روش سینه زنی در محله‌های «دم گاله، سبزکوه، پیرغیب، کوریچان، قنبربیگی، آردفروشان، نو، درویشان، کهوویه و محلّه پاقلعه» جریان دارد.

وی در خصوص نحوه برگزاری ین آئین نیز یادآور شد: این مراسم در ابتدا با حضور نوجوانان و جوانان و مداح‌های جوان آغاز شده و پس از حضور هیأت‌های مذهبی و پیر غلامان به اوج خود می‌رسد.

ثابت قدم عنوان کرد: نوحه خوان در میانه دسته قرار می‌گیرد و سینه زنان همچون شمعی گرداگردش حرکت می‌کنند و به سینه می‌زنند، سینه زن‌ها با دست چپ کمربند نفر سمت چپ خود را می‌گیرند و با دست راست به سینه می‌زنند و در زمان‌های مشخص، هر بیت یا بندی که نوحه خوان در میانه می‌خواند جواب می‌دهند.

وی افزود: هنگامی که نوحه خوان مشغول خواندن است؛ سینه زن‌ها نیز با ریتم و ضرب آهنگ نوحه، پای خود را به پس و پیش می‌برند و تحت تأثیر آهنگ نوحه به شدت بر سینه می‌زنند. هنگامی که موقع جواب دادن است؛ نوحه خوان سکوت می‌کند و سینه زن‌ها باید با کم کردن شدت سینه زدن جواب بدهند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین