پنج شنبه ۰۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۳ق.ظ
::آخرین مطلب 26 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

لارستان از امن‌ترین نقاط کشور و فارس محسوب می‌شود

رئیس دادگستری لارستان با ابراز خرسندی از سطح بالای امنیت در سطح لارستان به نسبت جمعیت بدلیل اصالت و اعتقادات مذهبی مردم این خطه، گفت: لارستان از امن‌ترین نقاط کشور…

رئیس دادگستری لارستان با ابراز خرسندی از سطح بالای امنیت در سطح لارستان به نسبت جمعیت بدلیل اصالت و اعتقادات مذهبی مردم این خطه، گفت: لارستان از امن‌ترین نقاط کشور و فارس محسوب می‌شود و در جرائمی همچون؛ سرقت و مواد مخدر که بیشترین فراوانی زندانی در لارستان را به خود اختصاص داده، عموماَ غیربومی هستند.

به گزارش میلاد لارستان، روان‌بین در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت شهید بهشتی و هفته قوه قضائیه، با بیان اینکه قوه قضائیه دارای وظائف مهمی نظیر رسیدگی به دعاوی و حل‌وفصل منازعات و اختلافات، احیاء حقوق عامه، اقدام مناسب در راستای پیشگیری از وقوع جرم، کشف جرم و تعقیب مجرمان و نظارت بر حُسن اجرای قوانین است، اظهار کرد: از زمان ابلاغ سند سند تحول قوه قضائیه که مبنای عملکرد این قوه محسوب می‌شود، در یکی از موارد این سند به استفاده از فناوری نوین تأکید شده که از جمله آن؛ با استقرار دفاتر قضائی در شهرها امکان ثبت شکایت پیدا کرده و از طرفی ابلاغ احکام به شکل الکترونیکی صورت می‌گیرد.

 

رسیدگی به پرونده زندانیان از طریق ویدئو کنفرانس

وی با بیان اینکه اجرای سند تحول قوه قضائیه دیگر نیازی به مراجعه فیزیکی زندانی در دادگاه نیست، افزود: رسیدگی به پرونده تمام زندانیان از طریق ویدئوکنفرانس و ارتباط تصویری، اظهارات و دفاعیات آنان شنیده می‌شود و در واقع نیازی به مراجعه حضوری انان به محکمه وجود ندارد.

این مسئول با اذعان به اینکه در بحث پرونده‌های بدون کاغذ، در این مسیر قرار گرفته‌ایم که لاشه پرونده در وجود نداشته باشد و تمام سوابق در سیستم وجود داشته باشد، تصریح کرد: دادرسی‌های الکترونیکی و تعیین وقت دادگاه در گذشته می‌بایست به شکل حضوری صورت می‌گرفت اما با دادرسی الکترونیکی هر فردی در هر نقطه‌ای وقت رسیدگی که وجود دارد، از طریق تصویری یا صوتی، می‌تواند اظهارات و دفاعیات خود را به قاضی ارائه کند.

 

بیشترین زندانیان مربوط به جرائمی مثل مواد مخدر و سرقت است

رئیس دادگستری لارستان با اشاره به اینکه در دعاوی حقوقی مثل اختلافات ملکی، مشکلات خانوادگی، مطالبه وجه و غیره در سطح لارستان نه تنها کاهش نداشته‌ایم بلکه روبه‌افزایش بوده است، خاطر نشان کرد: در پرونده‌های کیفری یعنی دعاوی که جرم رخ داده و دارای مجازات است نظیر؛ تخریب، تهدید، سرقت، ضرب‌وجرح، تصادف، مواد مخدر و غیره را شامل می‌شود، بیشترین زندانیان مربوط به جرائمی مثل مواد مخدر و سرقت است.

 

وی با تأکید بر اینکه تکریم مراجعین و تسریع در امور رسیدگی را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: در طول سال، زندانیان زیادی دارای محکومیت کیفری و جرائم مالی و غیرعمدی به همت خیرین و به واسطه مجموعه قضائی، از زندان رهایی پیدا کردند و به جرأت می‌توان اعلام کرد زندانی دارای جرائم غیرعمد یا محکوم مالی(دارای یک پرونده یا بدهی پایین) در زندان لارستان نداریم.

روان‌بین ایجاد امنیت و اجرای عدالت را مهمترین وظائف مجموعه قضائی دانست و عنوان کرد: تمام تلاش ما رضایتمندی مردم و احقاق حق آنان بوده و است.

 

آیا «همستر» قابل اعتماد است؟!

این کارشناس مسائل قضائی در پاسخ به سوالی درباره معتبر بودن برنامه‌هایی همچون «همستر» و قابل اعتماد بودن آن، گفت: طی چند سال اخیر حجم بسیار زیادی از پرونده‌ها درخصوص استفاده از فضای مجازی یا کلاهبرداری مجازی بوده و این موضوعی که مطرح شد در زمره همین نوع موارد قرار می‌گیرد و در سیستم قضائی، در واحد پیشگیری از وقوع جرم، موارد که لازم به آگاهی‌دهی یا هشدار به شهروندان است، اقدامات آموزشی صورت گرفته و این برنامه که به آن اشاره شد،‌با توجه به اینکه دارای تازگی است، شاید نتوان نکات جامعی درخصوص آن مطرح کرد.

وی با توصیه به شهروندان برای دقت در فعالیت و خرید از فضای مجازی، افزود: اصل فعالیت در فضای مجازی باید بر عدم اعتماد استوار کرد و با توجه به اینکه استفاده از فضای مجازی ناگزیر است، بدلیل عدم دسترسی یا دسترسی سخت به فرد کلاهبردار یا بزهکار، بدون بررسی دقیق قبلی، در فضای مجازی محتاط باشند.

 

راه‌اندازی دارالترجمه مستلزم شرکت در آزمون است

رئیس دادگستری لارستان با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی دارالترجمه، مجموعه قضائی لارستان در این زمینه اختیاری ندارد و برای اخذ امتیاز آن، فرد متقاضی همچون کانون وکلا، مشاوره حقوقی، سردفتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق و غیره در آزمون شرکت می‌کند، تصریح کرد: آزمون دارالترجمه چند سال یکبار برگزار می‌شود و بنا به نیازهای کشور صورت می‌گیرد و بنا به اطلاع بدست آمده،‌یکی از شهروندان در این آزمون موفق شده و در حال گذران دوره کارآموزی است.

 

مسئولان پیگیر قضیه جاده جهرم-لار-بندرعباس باشند

وی در پاسخ به سوال دیگری برای ورود دادگستری لارستان بعنوان مدعی‌العموم به موضوع تعلل در دوبانده‌سازی محور جهرم-لار به بندرعباس، عنوان کرد: از مسئولینی که در این زمینه تلاش داشته‌اند، تشکر می‌کنیم و طی سالیان اخیر بخشی از این مسیر دوبانده شده و البته هنوز کارهای انجام نشده زیادی وجود دارد و متأسفانه تصادفات منجر به فوت یا صدمه در این مسیر ارتباطی، کم نیست و این جاده بدلیل آنکه جنوب را به مرکز کشور وصل می‌کند، بسیار پرتردد است.

 

روان‌بین با تأکید بر اینکه کمبود اعتبارات و همچنین اجرای سخت پروژه در برخی از نقاط کوهستانی این محور را درک می کنیم و مشکلاتی وجود دارد اما این موضوع از طریق دادستان لارستان مطرح و پیگیری شده است، خاطر نشان کرد:‌ هنوز بخش زیادی از محور لار به سمت جهرم نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر نیاز به دوبانده‌سازی است و شاهد هستیم در برخی نقاط کار در حال انجام است ولی آن مواردی که مربوط به بخش پیشگیری از وقوع جرم محسوب می‌شود و با جان شهروندان در ارتباط است، دادستان ورود پیدا کرده و جلساتی برگزار شده و با مسئولان مربوطه صحبت شده و مجموعه قضائی اعلام کرده که اگر موانعی وجود دارد و می‌تواند در کار تسریع ایجاد کند، آماده همکاری است.

رئیس دادگستری لارستان با اشاره به اینکه دستگاه قضا بعنوان آخرین راهکار قلمداد شود، به مسئولان تأکید کرد: مسئولان خودشان پیگیر قضیه باشند و در این مسئله تسریع ایجاد کنند و مجموعه قضائی در صورتی که مسئولان با موانع قانونی مواجه شدند، آماده مرتفع کردن مسائل را دارد.

 

ماهیانه ۱۰۰۰ پرونده وارد دادگستری لارستان می‌شود

وی میزان آمار ورودی پرونده به دادگستری لارستان را حدود یک هزار پرونده اعلام کرد و افزود: بیشترین فراوانی پرونده‌های ورودی به مجموعه قضائی لارستان، مربوط به اختلافات خانوادگی و دعاوی ملکی است.

روان‌بین از سازش ماهیانه حدود ۳۰ درصد پرونده در دادگستری لارستان با همکاری شورای حل اختلاف خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه در ماههای اخیر، یک مورد گذشت از قصاص قتل و یک مورد رضایت خانواده اولیای دم مبنی بر تعویق و به تأخیر انداختن یکساله حکم قصاص دادند.

رئیس دادگستری لارستان با بیان اینکه در بحث فناوری نوین در قالب سند تحول قوه قضائیه است، مجموعه قضائی لارستان در این زمینه در اردیبهشت‌ماه سال جاری به موفق به کسب رتبه یک شد، تصریح کرد: در گذشته گواهی سوءپیشینه به شکل حضوری در محل دادگستری صادر می‌شد اما اکنون این گواهی از طریق دفاتر خدمات قضائی ثبت تقاضا و در کمتر از ۱۰ ساعت پاسخ داده می‌شود.

 

راه‌اندازی دادگاه صحرای‌باغ در تیرماه

وی با اذعان به اینکه دادگاه بخش صحرای‌باغ در آینده بسیار نزدیک راه‌اندازی می‌شود، یادآور شد: امید می‌رود در تیرماه سال جاری این مهم محقق شود.

روان‌بین با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته یک پرونده تغییرکاربری و قطعه‌بندی غیرمجاز به دستگاه قضا اعلام و به این مهم ورود پیدا کردیم، گفت: در اسرع وقت به قضیه رسیدگی و فرد مجرم دستگیر و رسیدگی شد.

این کارشناس با بیان اینکه متولی اصلی تغییر کاربری اراضی جهاد کشاورزی است و طبق قانون این اداره اختیار داده شده با گشت‌های لازم موضوع را رصد کنند و در موارد الزام، حق تخریب دارد، عنوان کرد: در معدود مواردی که متولی می‌تواند بدون دستور قضائی به موضوع ورود کند، تغییر کاربری است و امور اراضی جهاد کشاورزی این اختیار را دارد، اقدام به تخریب کند.

 

ذات موضوع حجاب فرهنگی است نه امنیتی و قضایی

رئیس دادگستری لارستان با تأکید بر اینکه ذات موضوع حجاب فرهنگی است نه امنیتی و قضایی برای ورود نیروی انتظامی و دستگاه قضاست، گفت: مجموعه امنیتی و قضائی بعنوان آخرین نهاد می‌بایست به موضوع ورود کنند.

وی با تأکید بر اینکه ۳۰ نهاد باید در بُعد فرهنگی در موضوع حجاب وظائف خود را به نحو درست انجام دهند و اگر موفق نشدند، ۳۱ نهاد و بعبارتی آخرین نهاد مجموعه امنیتی و قضائی ورود پیدا کنند، یادآور شد: این ۳۰ نهاد فرهنگی در راستا و هم عرض هستند و دستگاه قضا باید در طول این نهادها باشند و بعبارتی تمام کارها، توصیه‌ها، پیشگیری‌ها و غیره انجام شود.

روان‌بین با توصیه به بانوان در توجه به بحث حجاب، گفت: افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، به یک چشم نمی‌بینیم و فردی که به این مسائل در فضای حقیقی یا مجازی دامن می‌زند و نقش مُحرک یا اصلی دارند، این افراد مورد نظر و پیگیری دستگاه قضائی است.

 

رئیس دادگستری لارستان با بیان اینکه برخی افراد از روی غفلت، سن کم، ناآگاهی و غیره به دام بی‌حجابی می‌افتند که مجموعه قضائی با مشاوره، تذکر و نصیحت رفع رجوع می‌کند، عنوان کرد: در چند ماه اخیر نزدیک به ۱۰ پرونده در بحث عفاف و حجاب از سوی افرادی که بدنبال ولنگاری در جامعه بودند، برخورد قضایی شد.

وی با تأکید بر اینکه در مواردی که در سطح لارستان منجر به پلمپ یک واحد تجاری شده، قطعاَ قبل آن مورد نصیحت و تذکر واقع شده است، گفت: در هیچ موردی نمی‌توان مشاهده کرد که رأسا و بدون هیچ مراجعه قبلی، توسط مرجع انتظامی یا مجموعه قضائی تذکر داده نشده باشد و این مهم کارساز نبوده و آن فرد وضعیت را ادامه می‌دهد، منجر به تشکیل پرونده و پیگیری قضائی شده است.

 

لارستان از امن‌ترین نقاط کشور و فارس محسوب می‌شود

روان‌بین با ابراز خرسندی از سطح بالای امنیت در سطح لارستان به نسبت جمعیت بدلیل اصالت و اعتقادات مذهبی مردم این خطه، ادامه داد: لارستان از امن‌ترین نقاط کشور و فارس محسوب می‌شود و در جرائمی همچون؛ سرقت و مواد مخدر که بیشترین فراوانی زندانی در لارستان را به خود اختصاص داده، عموماَ غیربومی هستند.

رئیس دادگستری لارستان با اشاره به اینکه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد زندانیان لارستان در یکسال گذشته مشمول تسهیلات شده‌اند که منجر به آزادی آنان شده است، بیان کرد: محکومین مالی لارستان در یکسال گذشته که در زندان به سر می‌برند، بیش از ۳۰ درصد آزاد شده‌اند که علت آزادی آنان؛ پرداخت بدهی توسط خود فرد، تقسیط بدهی، مساعدت خیرین، توافق و سازش طرفین و غیره بوده است.

 

شهر خور دارای کمترین پرونده دعاوی است

وی با اذعان به اینکه شهر خور دارای کمترین پرونده دعاوی است، ادامه داد: بدلیل آمار پایین تعداد پرونده‌ها در خور و از طرفی ساماندهی و تعدیل نیرو در شورای حل اختلاف، امکان ایجاد شورای حل اختلاف در این شهر وجود ندارد.

روان‌بین در پایان از برگزاری جلسه دیدار مردمی به مناسبت هفته قوه قضائیه در روز شنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۳ پس از نماز مغرب و عشاء در محل مسجد‌النبی(ص) شهر لار خبر داد و اضافه کرد:‌در روز چهارشنبه ۶ تیرماه نیز یک دیدار مردم مسئولان دستگاه قضا در یکی از توابع لارستان برگزار می‌شود.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “لارستان از امن‌ترین نقاط کشور و فارس محسوب می‌شود”

  1. ناشناس گفت:

    دادگاه تجدید نظر لارستان را پیگیری کنید که زمینه ساز استقلال اداره کل است یا استقلال ضمنی هم می شود ازش نام برد

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین