پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 17

 لار نخستین شهرستان دارای فناوری معاینات غربالگری تله اسکرینینگ در کشور

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: لار نخستین شهرستان دارای فناوری معاینات غربالگری تله اسکرینینگ در کشور است. به گزارش میلاد لارستان به نقل از وبدا لارستان، رتینوپاتی نارسی،…

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: لار نخستین شهرستان دارای فناوری معاینات غربالگری تله اسکرینینگ در کشور است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از وبدا لارستان، رتینوپاتی نارسی، بیماری عروق شبکیه در نوزادان نارس است و می تواند به طیف وسیعی از اختلالات بینانی، از نقائص جزئی بینایی تا جدا شدن شبکیه و کوری کامل منجر گردد. این بیماری در اغلب موارد قابل پیشگیری و در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است و در صورت عدم تشخیص به موقع، یک بیماری پیشرونده بوده و به سرعت منجر به کوری می شود. اقدامات درمانی در مراحل اولیه این بیماری بسیار اثر بخش تر است، این مساله اهمیت معاینات غربالگری رتینوپاتی نارسی (عمدتا در نوزادان کمتر از ۳۴ هفته) را مشخص می سازد.

محمد آزادگان معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان در این خصوص اظهار داشت: به منظور کاهش ارجاع و اعزام نوزادان نارس به مرکز استان، مرکز معاینات غربالگری تله اسکرینینگ، در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) لار راه اندازی و به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: طی بازدید تیم اعزامی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز متشکل از متخصص چشم و کارشناسان اداره سلامت کودکان و نوزادان با همراهی کارشناس سلامت نوزادان این دانشکده، از واحد ROP مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع)، آموزش های لازم در خصوص تله اسکرینینگ و بارگزاری تصاویر رتکم در سامانه به پرستاران واحد ROP ارائه شد.

آزادگان در ادامه افزود: در مرحله بعد نیز کارشناسان علوم پزشکی شیراز از بخش های اطفال و NICU بیمارستان لار بازدید نمودند و در انتها نیز طی جلسه ای با رئیس بیمارستان، در خصوص رفع مشکلات موجود، عقد تفاهم نامه و سایر مسایل مربوطه تشکیل شد.

لازم به ذکر است که تله اسکرینینگ تا کنون صرفا در تعدادی از دانشگاه های مراکز استان، از جمله شیراز و مشهد در حال اجرا بوده و برای نخستین بار در سطح کشور، در خارج از مرکز استان و در یک شهرسان در حال اجرا می باشد. لازم به ذکر است، پس از اجرا، امکان ارائه خدمات غربالگری و معاینات ادواری و ارسال تصاویر به اساتید علوم پزشکی شیراز جهت اظهار نظر وجود دارد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین