دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 40 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 7

تبدیل لارستان به کریدور صادراتی محصولات دانش بنیان جنوب کشور

مدیر مرکز رشد واحدهای علم و فناوری لارستان گفت: یکی از برنامه‌های این مرکز در سال ۹۵ تبدیل لارستان به کریدور صادراتی محصولات دانش بنیان است که با توجه به…

مدیر مرکز رشد واحدهای علم و فناوری لارستان گفت: یکی از برنامه‌های این مرکز در سال ۹۵ تبدیل لارستان به کریدور صادراتی محصولات دانش بنیان است که با توجه به تصویب این امر در شورای مدیران پارک امید است که امسال این امر محقق شود.

در چند سال اخیر مقام معظم رهبری بارها اقتصاد مقاومتی و عمل به آن را راه‌حل برون‌رفت کشور از مشکلات اقتصادی مطرح کردند در این میان پارک‌های علم و فناوری محلی مناسب برای حمایت از ایده‌های خلاق است و می‌تواند نخبگان هر منطقه را برای توسعه و پیشرفت به کارگیرد.

مراکز رشد اقماری یا مراکز رشد واحدهای علم وفناوری زیر مجموعه پارک‌های علم وفناوری هستند که در شهرستان‌ها ایجاد می‌شوند تا ظرفیت‌های بالقوه یک شهرستان را با کمک علم و فناوری بالفعل کنند.

در استان فارس ۸ مرکز رشد اقماری در شهرستان‌ها شکل گرفته که هر یک نقش مهمی در توسعه آن شهرستان داشته است در این میان مرکز رشد اقماری لارستان که در یک‌سال و نیم گذشته شروع به‌کار کرده به‌دلیل ظرفیت‌های موجود در این شهرستان و موقعیت استراتژی آن در آینده تبدیل به کریدور صادراتی محصولات دانش بنیان در جنوب استان فارس و کشور می‌شود.

به گفته فرزاد قناعت‌پور، مدیر مرکز رشد واحدهای علم و فناوری لارستان، یکی از برنامه‌های این مرکز در سال ۹۵ تبدیل لارستان به کریدور صادراتی محصولات دانش بنیان است که با توجه به تصویب این امر در شورای مدیران پارک امید است که امسال این امر محقق شود.

علاوه بر آن پیگیری برای راه‌اندازی دفتر خیران علم و فناوری برای نخستین بار در جنوب کشور در لارستان از دیگر اقداماتی است که قناعت‌پور به عنوان برنامه‌های سال ۹۵ این مرکز بیان می‌کند.

مدیر مرکز رشد واحدهای علم و فناوری لارستان بر این باور است که فعالیت این مرکز در لارستان در کنار ۱۳ دانشگاه دولتی و آزاد این منطقه، لارستان را به چهره علمی تبدیل می‌کند و در کنار تحقق کریدور صادراتی محصولات دانش بنیان و دیگر ظرفیت‌های لارستان نظیر فرودگاه بین‌المللی می‌تواند قدرت تجاری جدیدی در جنوب استان فارس و به ویژه لارستان ایجاد کند.

وجود ۱۳ دانشگاه دولتی و آزاد، ۸ هزار دانشجو و ۲۵ هزار فارغ التحصیل در لارستان از جمله  سرمایه‌های انسانی این منطقه هستند. در کنار همه اینها نخبگانی از لارستان در سراسر ایران مشغول فعالیت در عرصه‌های مختلف هستند که بازگشت اینان به لار و به کارگیری این ظرفیت علمی در مرکز رشد واحدهای علم و فناوری لارستان دغدغه قناعت‌پور است.

وی بر این باور است که نهال نوپای علم و فناوری در لارستان بیش از این نیاز به حمایت دارد و هر چه این حمایت توسط مردم و مسئولان بیشتر شود حرکت به سمت توسعه و پیشرفت با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد.

آنطور که مدیر مرکز رشد واحدهای علم و فناوری لارستان می‌گوید: تامین بودجه و اعتبار لازم، حل مسائل مدیریتی و کاهش مشکلات بورکراسی اموری است که از سوی مسئولان پارک علم و فناوری استان و مسئولان شهرستان برای حمایت از این مرکز باید انجام شود.

kkn

کاربردی‌تر کردن پژوهش‌ها در دانشگاه‌های لارستان برای حل مشکلات صنعتی و فنی منطقه به ویژه توجه به رویکردهای بازاریابی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و پژوهش برای مقابله بحران آب از جمله حمایت‌های جامعه دانشگاهی از شرکت‌های دانش بنیان است که قناعت‌پور به آن اشاره دارد.

وجود ۵ شهرک صنعتی فعال در منطقه، امکان بهره‌برداری از توان اقتصادی و جذب سرمایه‌های لارستانی‌ها مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتصال شهرستان به شبکه سراسری گاز، وجود گمرک تجاری و فرودگاه بین‌المللی از جمله ظرفیت‌هایی است که مدیر مرکز رشد واحدهای علم و فناوری لارستان به آن اشاره می کند.

وی افزود: نزدیکی به مناطق انرژی بر پارس جنوبی و همجواری با استان‌های جنوب و بنادر مهم و ویژه کشور، ظرفیت آسمان لار برای توسعه و گسترش انرژی خورشیدی از دیگر ظرفیت‌ها برای گسترش شرکت‌های دانش بنیان در لارستان است.

قناعت‌پور معتقد است که این ظرفیت‌ها، فعالیت مراکز دانش بنیان و حمایت مسئولان آینده درخشانی را برای لارستان رقم می‌زند که البته این امر تا حدود زیادی با فرهنگ‌سازی و تبلیغات ارتباط دارد و این دو مقوله می‌تواند نوع نگاه به این شرکت‌ها را تغییر دهد و مردم را به مشارکت بیشتر تشویق کند.

roshd
مدیرمرکز رشد واحدهای علم و فناوری لارستان با اشاره به تسهیلاتی که برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده، گفت: معافیت‌های مالیاتی شرکت‌ها، وام و تسهیلات، در اختیار گذاشتن دفتر کار با بهای اندک، پرداخت بهای خدماتی چون آب و برق، فضای آموزشی رایگان و تبلیغات از طریق رسانه‌ها از جمله خدماتی است که در اختیار شرکت‌ها قرار داده می‌شود.

وی درباره این مرکز و شرکت‌های فعال در آن نیز خاطرنشان کرد: فضای مرکز به‌گونه است که ۱۴ تا ۱۷ فضای استقرار دارد که هر کدام میزبان دو شرکت هستند و در کل ۳۰ شرکت می‌توانند در مرکز مستقر شوند، علاوه بر آن فضای کارگاهی، یک سالن کنفرانس برای برگزاری نشست‌های علمی نیز در اختیار شرکت‌ها قرار داده می شود.

مدیر مرکز رشد واحدهای علم و فناوری لارستان تصریح کرد: در طول فعالیت یکساله مرکز ۶ شرکت راه‌اندازی شده و شرکت‌های دیگری نیز به مرور زمان جذب می‌شوند.

ffgefDDer1
قناعت‌پور با تشریح فعالیت شرکت‌های مستقر در این مرکز بیان کرد: طراحی، ساخت و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های صنعتی، طراحی سیستمهای ایمنی ساختمان، تولید مواد غذایی به ویژه مسقطی لاری، کشت و توسعه کاکتوس علوفه‌ای و طراحی ایده‌های نوین مبلمان شهری مبتنی بر استفاده از مواد بازیافتی بخشی از فعالیت این  ۶ شرکت را شامل می‌شود.

وی درباره کشت و توسعه کاکتوس علوفه‌ای و مزیت‌های آن افزود: تولید این محصول با توجه به مسئله بحران آب هم از ظرفیت‌های منطقه برای کشاورزی استفاده می‌کند و هم بر مسئله کمبود آب فائق می‌آید علاوه بر آن کاربردهای درمانی و پزشکی زیادی دارد.

مدیر مرکز رشد واحدهای علم و فناوری لارستان خاطرنشان کرد: طراحی ایده‌های نوین مبلمان شهری مبتنی بر استفاده از مواد بازیافتی نیز با تکیه بر دانش ارگانیک در زمینه فرهنگ‌سازی در مبلمان شهری در جنوب استان فارس فعال است.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین