یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

(بخش دوم) پیگیری احداث نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در لارستان/پاداش ۹ میلیاردی به مشترکین برق

مدیر شرکت توزیع برق لارستان گفت: یک مورد نیروگاه خورشیدی نیز توسط بخش خصوصی به ظرفیت ۷ مگاوات در سنوات قبل احداث و در دست بهره برداری است و امسال…

مدیر شرکت توزیع برق لارستان گفت: یک مورد نیروگاه خورشیدی نیز توسط بخش خصوصی به ظرفیت ۷ مگاوات در سنوات قبل احداث و در دست بهره برداری است و امسال نیز احداث یک فقره نیروگاه یک مگاواتی در دست اقدام است.

به گزارش میلاد لارستان، گرمای سوزان امسال و قطعی مکرر برق در لارستان منجر به بروز انتقادات شهروندان شده و در پی آن سوالات متعددی در اذهان شده است. خبرنگار میلاد لارستان در این رابطه و سایر وظائف اداره برق، گفت‌وگویی با امین دامن‌کشان مدیر شرکت توزیع برق لارستان انجام داده است که دومین بخش آن در زیر می‌خوانیم:

میلاد لارستان: تا الان به چه میزان در لارستان پاداش کاهش مصرف برق به مشترکین پرداخت شده و آیا اصناف و کشاورزان نیز شامل این پاداش شده اند؟

میزان پاداش تخصیصی به مشترکین لارستان در سال گذشته جمعا بمبلغ ۹.۲ میلیارد تومان بوده که از این عدد ۸ میلیارد تومان به بخش خانگی و مابقی سهم بقیه تعرفه‌هاست.

در بخش کشاورزی با توجه به رایگان بودن مصرف ۱۹ ساعته این دسته از مشترکین در قبال خاموشی ۵ ساعته محاسبه پاداش نیازمند محاسبات دقیق نرم افزاری است که قطعا عدد قابل توجهی خواهد بود.

 

میلاد لارستان: سرانجام ساخت ایستگاه ۴۰۰ کیلوولت لارستان چه خواهد شد؟

احداث پست ۴۰۰کیلوولت لارستان از پروژه های مصوب شرکت برق منطقه‌ای فارس بوده که جهت کسب اطلاعات می‌بایست از مسئولین این شرکت یا نمایندگان ایشان در لارستان سوال شود.

 

میلاد لارستان: بیشترین برق مصرفی مربوط به کدام بخش است و در صورت امکان به صورت مجزا درصد مصرف برق در لارستان را بیان کنید:

بیشترین سهم انرژی برق مصرفی لارستان مربوط به بخش خانگی با ۵۸ درصد بوده و کشاورزی ۲۶ درصد، تجاری و عمومی هرکدام ۷ درصد و صنعتی ۲درصد از مصرف کل لارستان را به خود اختصاص داده اند.

 

میلاد لارستان: نحوه محاسبه بهای برق مشترکین لارستان به چه صورت(براساس ماه) و در هر مدل متوسط هزینه هر کیلو وات ساعت مصرف چه میزان است؟

نحوه محاسبه بهای برق مشترکین در تعرفه های خانگی و تجاری بصورت پلکانی و ضرایبی از نرخ پایه الگوی مصرف مصوب و ابلاغی هیئت محترم وزیران است و در بقیه تعرفه ها بصورت ثابت به‌ازای هر کیلووات ساعت است.

پله‌های محاسبه در بخش خانگی در ماه‌های گرم و نیمه گرم ۱۰۰۰ تایی بوده و در ماه‌های عادی این پله ها ۱۰۰ تایی می‌شود.

در لارستان الگوی مصرف خرداد تا مهر هر ماه ۲۵۰۰ کیلو‌ وات ساعت، اردیبهشت ۱۵۰۰ کیلووات و سایر ماه‌‌ها ۳۰۰ کیلووات تعریف شده است که برای مصارف بالاتر از الگو نحوه محاسبه از حالت یارانه ای خارج شده و بصورت کسری از هزینه تولید محاسبه می‌شود. بطوریکه برای مشترکین پرمصرف(عدم رعایت الگوی مصرف) محاسبه از پله اول تقریبا ۵ برابر پله مشترکین خوش مصرف(رعایت الگوی مصرف) بوده و ممکن است بصورت تصاعدی بعضا تا ۵۰ برابر حالت یارانه ای افزایش یابد لذا رعایت الگوی مصرف نقش اصلی را در محاسبه صورتحساب‌های مشترک و هزینه هر خانوار ایفا می‌کند از این‌رو جدی گرفتن توصیه های مدیریت مصرف امری ضروری است.

 

میلاد لارستان: از برای استفاده از پنل خورشیدی در خانه ها چه مشوق‌های در نظرگرفته شده‌ و آیا اصولاً استفاده از پنل های خورشیدی با توجه به ولتاژ به دستگاه های برقی خانه‌ها آسیبی وارد نمی‌کند؟

مشوق اصلی برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک خورشیدی که مشترکین مختلف می‌توانند در کنار انشعاب خود ایجاد کنند نرخ بالای خرید انرژی بوده که این عدد در سال جاری ۲۵۰۰ تومان به‌ازای هرکیلووات ساعت برق تولیدی سامانه‌های منصوبه در بخش خانگی است.

از آنجاییکه هیچ ارتباط الکتریکی بین سامانه تولید و مصرف مشترک وجود ندارد بروز آسیب یا خسارت برای تجهیزات مشترک متصور نیست.

 

میلاد لارستان: تاکنون در لارستان چه تعداد پنل خورشیدی نصب شده و برنامه توسعه ای آن چیست ؟

تا الان قریب به ۷۰ سامانه فتوولتائیک جهت مشترکین خانگی لارستان نصب و مورد بهره برداری قرار دارد که غالب آنها متعلق به خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته و بهزیستی هستند و پرونده ۶۴ مورد جدید نیز در سال جاری در دست اقدام است.

یک مورد نیروگاه خورشیدی نیز توسط بخش خصوصی به ظرفیت ۷ مگاوات در سنوات قبل احداث و در دست بهره برداری است و امسال نیز احداث یک فقره نیروگاه یک مگاواتی در دست اقدام است.

 

میلاد لارستان: در خصوص کنتورهای جدید توضیح دهید و اینکه هزینه نصب آن به چه میزان است؟ ( تفاوت با کنتورهای قدیمی)

از سال ۱۴۰۱ با تصمیم وزارت نیرو هزینه کنتور از هزینه عمومی انشعاب جدا و مشترکین موظف به خرید کنتورهای فهام با قابلیت های هوشمندسازی شبکه شدند که در حال حاضر هزینه این نوع کنتورها با قابلیت قرائت و کنترل از راه دور در نوع تکفاز حدود ۵ میلیون و سه فاز ۶.۳ میلیون است. متقاضی می تواند از طریق سامانه ساتب بصورت مستقیم و بی واسطه کنتور مورد نیاز خود را از شرکت‌های سازنده خریداری و در اداره از همکاران تحویل میگیرد.

 

میلاد لارستان: برای استفاده از نورهای یخی در سطح شهر چه برنامه ای دارید و تا کی این اتفاق رخ خواهد داد؟

استفاده از چراغهای led در طرحهای جدید روشنایی از دوسال قبل در دستورکار این مدیریت قراردارد و خرید جدید چراغها کلا در نوع ال ای دی انجام می‌شود، اما فعلا برنامه ای برای تعویض چراغهای گازی موجود به ال ای دی در سطح شهر نداریم.

جا دارد از برخی شهرداران در سطح لارستان که در اقدامی شایسته به موضوع روشنایی معابر ورود کرده و نسبت به تعویض چراغهای قدیمی (با نور زرد) به چراغهای ال ای دی (با نور یخی) با همکاری این مدیریت اقدام کرده‌اند صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.

 

میلاد لارستان: با توجه به اینکه در گذشته برخی تیرهای چوبی برق سقوط کردند آیا کماکان این تیرها موجود هستند و آیا تمام تیرهای برق دارای ایمنی کافی می باشند؟

در مورد تیر فرسوده و مخاطره آمیز هیچگاه نمی‌توان ادعا کرد که هیچ تیر فرسوده‌ای در شبکه وجود ندارد چون با گذشت زمان طول عمر مفید تاسیسات سپری شده و نیازمند تعویض است اما با توجه به استقرار برنامه مکانیزه تعمیرات از حدود ۷ سال نه فقط پایه بلکه کلیه تاسیسات توزیع برق سالانه مورد بازدید قرار گرفته و در صورت نیاز و متناسب با اعتبارات تخصیصی تعویض می‌شود. ضمنا به گزارشات و درخواستهای مردمی در خصوص تاسیسات مخاطره آمیز خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

پایه های چوبی بر خلاف ظاهرشان عمدتا از مقاومت مکانیکی مناسب و استحکام لازم برخوردار بوده و در اولویت تعویض قرار ندارد.

 

میلاد لارستان: کلام پایانی؟

کلام آخر اینکه علیرغم گستردگی و پراکندگی حوزه تحت پوشش لارستان و بخشی از شهرستان گراش و اینکه امروزه زیرساخت برق بعنوان پیش نیاز همه نیازها قرار گرفته و جهت زندگی در مناطق گرمسیر نقش اکسیژن را دارد همکاران بنده چه در بخش مرکزی چه در بخش‌های تابعه لارستان در راستای تامین برق مطمئن و پایدار در کل لارستان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده تا در حد بضاعت پاسخگوی انتظارات متقاضیان و مشترکین باشیم که از تلاش بی وقفه همکاران خود صمیمانه تشکر میکنم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین