پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۴ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

هفته دوم بهمن ماه 1381 – شماره 268(ثروت‏هاى بادآورده يا رانت‏خواران و عواقب ‏آن)

يكى از مفاسد مهم جامعه بشرى و جريان ناپسند حكومت‏ها مسأله فاصله طبقاتى است در روزگار ما رسيدگى به شكم بينوايان و تهيه غذا براى آنان، تنها معضل نيازمندان نيست…

يكى از مفاسد مهم جامعه بشرى و جريان ناپسند حكومت‏ها مسأله فاصله طبقاتى است در روزگار ما رسيدگى به شكم بينوايان و تهيه غذا براى آنان، تنها معضل نيازمندان نيست بلكه آنچه مايه يأس جوانان و بدبينى نسبت به دست‏اندركاران مسائل اجرايى و قضايى و قانون‏گذارى مى‏شود و دلسوزان جامعه را رنج مى‏دهد و دل آنان را خون مى‏نمايد فاصله عظيم ميان فقرا و ثروتمندانى است كه با ثروتهاى يك شبه خويش بر زمين و زمان افاده مى‏فروشند و به هيچ صراطى مستقيم نيستند و مسؤولين ذيربط نيز كارى كه ريشه‏اى باشد و حقيقتاً بتواند بر دل توده‏هاى ميليونى جامعه ما درخشش اميد بتاباند انجام نمى‏دهند يا نمى‏توانند انجام دهند و گذشت زمان اين آفت را گسترش مى‏دهد.
 اميرالمؤمنين على(ع) شر دنيا و آخرت را در دو خصلت فقر و گناه و خير آن را در بى‏نيازى و پرهيزكارى مى‏بيند. (۱) بديهى است كه بى‏نيازى با ثروت‏اندوزى فاصله زمين تا آسمان را دارد.
 مسؤولين بايد توجه كنند بى‏نيازى اقتصادى در محدوده‏اى كه احتياج عمومى بر آن محدوده استوار است عامل عزت اجتماعى و بزرگى جوامع بشرى است و گسترش فقر كه با ثروت‏اندوزى و رانت‏خوارى جمعى هرچند اندك ايجاد مى‏شود سريع‏ترين وسيله جهت خوارى و گرفتارى انسانهاست.
 پس بايد كوشيد به هر نحوى كه مقدور باشد عزت و بزرگى جامعه را توسعه داد. توجه به اين نكته ضرورت دارد كه وقتى از شخصى مانند امام على‏بن ابيطالب )ع( نام مى‏بريم و سخنى از آن حضرت مى‏آوريم تصور نشود از يك انسان زاهد گوشه‏نشين بى‏اطلاع از جوامع انسانى بحث مى‏كنيم. امام على)ع( در عين زهد، نمونه بارز و دقيق جامعه‏شناس و صاحبنظر زمان خويش و الگوى كامل آگاهان و عالمان به علوم اسلامى و نمونه بارز حكومتگران عدالت‏گسترى است كه جان خويش را در جهت توسعه عدالت اجتماعى فدا ساخت و كشور اسلامى تحت نفوذ آن حضرت تقريباً خاورميانه امروز بود. آن حضرت مى‏فرمايد: »به آنچه كه عزتمند را خوار مى‏كند و او را مى‏شكند نظر كردم چيزى جز فقر وفاقه نيافتم.«(۲)
 خصلت روانى انسان چنين است كه اگر به جمع‏آورى ثروت و مال‏اندوزى عادت كرد حريص مى‏شود و در پى ثروت‏اندوزى مى‏افتد كه اين خود نوعى ديگر از فقر است و زراندوزان توجه ندارند زيرا »الحرص علامة الفقر«(۳) آرى حرص نشانه فقر است. چنين انسانى حتى حاضر نيست از آنچه كه خداوند بر او واجب كرده به مستمندان برساند و به غفلت دائمى مبتلا مى‏شود و تصور مى‏نمايد كه آنچه دارد از آن خود اوست.
 امير مؤمنان )ع( در سخنى مى‏فرمايد »خداى تعالى خوراك فقيران را در اموال ثروتمندان واجب كرد، پس هيچ فقيرى گرسنه نماند مگر آنكه ثروتمند از حق او بهره‏مند شده است و خداى تعالى آنها را بر اين عمل بازخواست خواهد كرد.«(۴)
 براستى آيا ثروت‏اندوزان مى‏دانند كه بيش از نيمى از مشكلات اقتصادى جامعه بواسطه نپرداختن حقوق مستمندان ايجاد شده است و اگر آنان در پرداخت حق بيچارگان همت نمايند مشكلات جامعه محدود مى‏گردد و بينوايان، آخرت‏گريز نخواهند شد. امام على)ع( مى‏فرمايد »هرگاه توانگر از نيكوكاران بخل ورزد، فقير آخرتش را به دنيايش خواهد فروخت«(۵)
 جامعه كنونى ما جامعه‏اى است كه جريان فقر و غنى ريشه‏اى شده و اين ظلم و تبعيض اصلاح حقيقى مى‏طلبد و سنت الهى بر اين استوار است كه اگر به ريشه‏كنى ظلم همت نورزيم، ظالم با برنامه‏ريزى جهت توسعه ظلم خويش براى ريشه‏كن نمودن عدالت گام مى‏نهد و جامعه‏اى كه با تبعيض مقدمات يأس را فراهم نموده باشد و دشمن نيز به گسترش اين سم مهلك مبادرت ورزد در برابر خطرات مقاومت نمى‏كند و… اميد كه با بيدارى و وحدت و وفاق هرچه بيشتر مسؤولين اين مشكل حل و خطر رفع گردد.
   
 ۱- خَيرالدُنيا والاخِرَة فِى خَصلَتين: الغِنى والتَقى
 و شَرالدُنيا والاخِرَة فى خَصلتين: اَلفَقر و الفُجور
    شرح نهج‏البلاغه ابن‏ابى‏الحديد ج ۲۰ ص ۳۰۱
 ۲- نَظرتُ اِلى كلِ مايُذل العَزيز و يَكسرُه، فَلم اَر شَيئاً اَذل لَه ولا اَكسر مِن الفاقَة    همان منبع ص ۲۹۳
 ۳- سيداصغر ناظم‏زاده، جلوه‏هاى حكمت ص ۴۶۸
 ۴- اِن‏الله سُبحانه فَرض فى‏اموال الاغنياء اَقوات الفُقراء. فَما جاعَ فَقير اِلا بِما مُتع به غَنى واللّه تَعالى وسائِلهُم عَن ذلِك.   نهج‏البلاغه – حكمت ۳۲۸
 ۵- اِذا بَخل الغَنى بِمعروفهِ باعَ‏الفَقير آخِرَته بِدُنياه.   جلوه‏هاى حكمت ص ۴۴۸

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۰۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین