جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۱ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2
مدیرجهاد کشاورزی لارستان اظهار داشت:

صادرات خرمای لارستان به جهرم، شیراز،تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس

مدیرجهاد کشاورزی لارستان از پیش بینی تولید ۱۵ هزار تُن خرما در لاستان خبر داد و گفت: از هر هکتار نخلستان‌های آبی به طور میانگین ۶ تُن و در نخلستان‌های…

مدیرجهاد کشاورزی لارستان از پیش بینی تولید ۱۵ هزار تُن خرما در لاستان خبر داد و گفت: از هر هکتار نخلستان‌های آبی به طور میانگین ۶ تُن و در نخلستان‌های دیم در هر هکتار به طور میانگین ۳ تُن خرما در لارستان برداشت می‌شود.

 فرزاد قاسمی در مصاحبه با میلادلارستان، با بیان اینکه در لارستان بیش از ۳ هزار هکتار نخلستان وجود دارد، اظهار داشت: سالانه به طور میانگین ۱۵ هزار تُن انواع خرما در لارستان تولید می‌شود. وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ رقم خرما در لارستان شناسایی شده است، افزود: شاهانی، خاصویی، زاهدی(قصب)، پیارم، مجول، خنیزی، بگشی، گبدر، لشت، زرد لار و غیره بخشی از ارقام این محصول در این شهرستان است.

مدیرجهاد کشاورزی لارستان بیان کرد: از هر هکتار نخلستان‌های آبی به طور میانگین ۶ تُن و در نخلستان‌های دیم در هر هکتار به طور میانگین ۳ تُن خرما در لارستان برداشت می‌شود و زمان برداشت رطب و خارک در لارستان از نیمه مردادماه شروع و تا اواخر آبان ماه ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه خرمای تولید شده در لارستان به شهرهای جهرم، شیراز، تهران و به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، گفت: سرانه مصرف سالانه خرما برای هر فرد در لارستان ۷ کیلوگرم است.

قاسمی افزود: برای حفظ و توسعه سطح زیرکشت خرما اقداماتی همچون پرداخت یارانه برای اصلاح باغات درجه ۲، توزیع نهال یارانه‌دار، پرداخت تسهیلات بانکی، پرداخت یارانه جهت حذف باغات قدیمی و جایگزینی با ارقام تجاری و جدید، پرداخت یارانه جهت اجرای سیستم های نوین آبیاری و خرید ادوات مکانیزه باغی، برگزاری کلاس وکارگاه آموزشی، تشویق سرمایه‌گذاران برای احداث واحدهای فراوری و بسته‌بندی خرما انجام گرفته  و ادامه دارد.

مدیرجهاد کشاورزی لارستان درباره نحوه مقابله با مخربان نخلستان‌ها در لارستان، گفت: درصورتی که شخص حقیقی یا حقوقی بدون مجوز اقدام به قطع درختان کنند، پرونده وی جهت رسیدگی، به مراجع ذیصلاح (قوه قضائیه) ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره کاهش قابل توجه غرص درختان خرما در حیاط منازل شهروندان، تصریح کرد: کاهش مصرف سرانه خرما در نسل جدید و عدم تبلیغات مناسب از سوی رسانه‌های جمعی سبب بروز چنین مشکلی شده است.

قاسمی با بیان اینکه مشکل اصلی نخلداران، خرید خرمای آنها با قیمت پائین و بی‌ثباتی بازارخرید خرماست، بیان کرد: خرید تضمینی خرما توسط بخش دولتی و احداث سردخانه و کارخانه فرآوری و بسته‌بندی خرما می‌تواند راهکاری مناسب برای رفع این مشکل باشد.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین