سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 33

پیشی گرفتن حوزه بهداشت و درمان جهرم و فسا از شیراز+نمودار

میلاد لارستان: از لحاظ برخورداری در حوزه بهداشت و درمان جهرم و فسا از شیراز پیش افتادند.

از لحاظ برخورداری در حوزه بهداشت و درمان جهرم و فسا از شیراز پیش افتادند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ستاره شیراز؛ بر پایه یک مطالعه علمی که در شماره ۱۶ نشریه تخصصی “جغرافیا و مطالعات محیطی” منتشر شده است شهرستان های جهرم و فسا که دانشگاه علوم پزشکی شان مستقل از شیراز است از لحاظ شاخص های بهداشتی درمانی در رتبه اول و دوم قرار دارند و شهرستان شیراز در رده سوم این رتبه بندی است.

این پژوهش علمی که توسط بخش جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان انجام شده است همچنین نشان می دهد توزیع امکانات بهداشتی درمانی در استان فارس به شدت ناعادلانه است.

در این پژوهش به بررسی و سنجش میزان برخورداری شهرستان­های استان فارس از شاخص­های بهداشتی و درمانی متناسب با جمعیت هر یک از شهرستان­ها پرداخته شده است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش آن توصیفی – تحلیلی است.

پس از استخراج شاخص‌های بهداشتی و درمانی از سالنامه آماری ۱۳۹۰ استان فارس وزن دهی به شاخص‌ها با استفاده از روش آنتروپی صورت گرفته و سپس با استفاده از مدل‌های MORRIS و TOPSISشهرستان های استان رتبه بندی شده و رتبه نهایی هر شهرستان از روش ادغامی میانگین رتبه ­ها به دست آمده است.

نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که اختلاف زیادی بین شهرستان‌های استان در برخورداری از شاخص­های بهداشتی و درمانی مشاهده می‌شود به طوری که شهرستان­های جهرم، فسا، پاسارگاد و شیراز با اختلاف زیاد نسبت به سایر شهرستان‌ها در رتبه‌های نخست و شهرستان­های خرامه، کوار، کازرون و رستم در رتبه آخر قرار گرفته‌اند.

میزان ضریب پراکندگی محاسبه شده حاکی از عدم توزیع متعادل شاخص‌های بهداشتی و درمانی در سطح استان است.

هم­چنین نتیجه روش اسپیرمن ۱۹۶/۰ بدست آمده است نشان دهنده همبستگی ضعیف بین رتبه جمعیتی و رتبه برخورداری شهرستان­ها استان فارس از شاخص­های بهداشتی و درمانی است.

 bimar-01

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “پیشی گرفتن حوزه بهداشت و درمان جهرم و فسا از شیراز+نمودار”

  1. ناشناس گفت:

    ایول به جهرم و فسا

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین