سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۹ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 32
رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان مطرح کرد

کاروانسراهای تاریخی لارستان در معرض تخریب/تبدیل کاروانسراها به انباری

میلاد لارستان: رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان با اشاره به تخریب کاروانسراهای تاریخی گلشن و نو این شهرستان گفت: مشارکت بخش خصوصی به ویژه مالکان این بناها در مرمت کاروانسراها الزامی است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان با اشاره به تخریب کاروانسراهای تاریخی گلشن و نو این شهرستان گفت: مشارکت بخش خصوصی به ویژه مالکان این بناها در مرمت کاروانسراها الزامی است.

به گزارش میلاد لارستان؛ در پی انتشار مطلب چند روز پیش میلاد لارستان با تیتر «کاروانسراهای لارستان؛ گنجینه ای فراموش شده» سیما علویه سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان در تماس با خبرنگار میلاد لارستان مطالبی را مطرح کرده جای تأمل دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان درخصوص بازسازی کاروانسراهای «گلشن و نو»، اظهار داشت: چند سال قبل بانک پاسارگاد برای خرید و سرمایه گذاری در کاروانسراهای شهر لار اقدام کرد اما به دلیل آنکه این کاروانسراها دارای مالک خصوصی است و برخی از آنها به ورثه افتاده است، این کار محقق نشد.

کاروانسراهای «گلشن و نو» هیئت امناء ندارند

سیما علویه با گلایه از مالکین حجره های کاروانسراها به دلیل آنکه حاضر به تعمیر یا فروش حجره های مربوط به خود نیستند، افزود: تنها راه حل نجات کاروانسراها از ویرانی، همگامی و همصدایی، فرماندار، دادستان، شهردار، شورای شهر، راه و شهرسازی، واحد بهسازی بافت های تاریخی، اوقاف و امور خیریه، اتاق اصناف و میراث فرهنگی است.

وی تصریح کرد: اگر کاروانسراهای «گلشن و نو» به عنوان یک اثر ملی شناخته شود، قانون حاکم خواهد شد و امکان سرمایه گذاری و خرید حجره ها توسط بخش خصوصی و واگذاری حجره ها به شکل راحتر صورت می گیرد.

علویه با بیان اینکه چندی پیش جلسه ای با حجره داران کاروانسرا در اتاق اصناف لارستان تشکیل و مقرر شد از بین خود آنها پنج نفر به عنوان هیئت امناء برای تسهیل در هماهنگی ها انتخاب شوند که متأسفانه هیچکدام حاضر به عضویت در هیئت امناء نشدند، ادامه داد: چهار کاندیدا هم نام نویسی کردند، اما در هنگام دعوت به جلسه حاضر به همکاری نشدند و در واقع حجره داران تمایلی برای بازسازی و حفظ این اثر تاریخی ندارند.

برخی از کاروانسراهای لارستان می بایست توسط اداره اوقاف مورد رسیدگی قرار گیرد

سرپرست میراث فرهنگی لارستان با اشاره به اینکه مالکیت برخی از کاروانسرا مثل پشته سنگر متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه است و برای رسیدگی نیاز به ورود این نهاد دارد، خاطر نشان کرد: برخی کاروانسراها مثل نو و گلشن، دارای مالکینی خصوصی یا سرقفلی است و متأسفانه بدلیل نبود قانون صریح در این خصوص برای اجبار مالکین جهت فروش یا تعمیر حجره ها، تنها می توان از راه جلسه مسئولان و همکاری مردم کاروانسراهای لارستان را از نابودی نجات داد.

کاروانسراهای نو و گلشن لارستان از مهمترین کاروانسراهای منطقه جنوب کشور

این کارشناس با بیان اینکه کاروانسراهای نو و گلشن از مهمترین کاروانسراهای منطقه جنوب کشور و منطقه لارستان بزرگ است، ادامه داد: این کاروانسراها متعلق به دوره صفویه است و در دوره های مختلف تعمیر شده و به دلیل آنکه مالک خصوصی دارد، در حال حاضر می بایست بخش خصوصی در امر بازسازی ورود کند و میراث فرهنگی فقط نقش نظارتی را دارد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی چند بخش خصوصی برای خرید حجره های کاروانسرا به قیمت روز از مالکان، افزود: با واگذاری این کاروانسراها به بخش خصوصی و تعمیر آن زیر نظر میراث فرهنگی، امکان تبدیل آن به بازارچه تاریخی و جذب توریست وجود دارد که متأسفانه به دلیل عدم همکاری مالکین کاروانسرا این ایده تاکنون محقق نشده است.

در یک سال اخیر جلسه انجمن میراث فرهنگی لارستان تشکیل نشده است

علویه بیان کرد: درصورت تشکیل جلسات مستمر ماهانه انجمن میراث فرهنگی با حضور ادارات مربوطه امکان رسیدگی به مسائل متعدد آثار تاریخی منطقه لارستان مثل آب انبارها، کاروانسراها و غیره که در معرض تخریب و نابودی هستند، می توان نتایج خوبی را بدست آورد.

این مسئول درخصوص تعداد جلسات انجمن میراث فرهنگی در یکسال اخیر، گفت: متأسفانه با وجود مکاتبات متعدد با فرماندار سابق، جلسه انجمن میراث فرهنگی در یک سال اخیر تشکیل نشده است و  اگر خواهان رفع مشکلات میراث فرهنگی هستیم، این کار مستلزم همکاری، همراهی و همفکری ارگان های ذیربط است.

ادامه روند بازسازی کاروانسراهای شهر لار منوط به همکاری مالکان است

سرپرست میراث فرهنگی لارستان با بیان اینکه در سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیون تومان پشت بام کاروانسرا تعمیر شد، تصریح کرد: ادامه روند بازسازی به دلیل خصوصی بودن حجره ها مستلزم مشارکت مالکین بود که متأسفانه به هیچ وجه حاضر به همکاری نیستند و دولت نیز در مکانهایی که مالکیت خصوصی دارد نمی تواند سرماه گذاری و هزینه کند.

وی در پایان اضافه کرد: اجداد ما این آثار با ارزش را به سختی ساخته اند و برای ما به ارث گذاشته اند، پس وظیفه نسل حاضر است این آثار گرانبها را حفظ کند و به آیندگان برساند.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۵:۰۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “کاروانسراهای تاریخی لارستان در معرض تخریب/تبدیل کاروانسراها به انباری”

  1. 1 گفت:

    مگه کشور قانون نداره ؟
    یا میراث فرهنگی نمیتونه ملک ها رو خریداری کنه؟
    بزرگان لار کجا هست که میانجیگری نمیکنند؟
    فرمانداری و شورا هم مثل همیشه سکوت میکند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین