جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۸ق.ظ
::آخرین مطلب 16 ساعت پیش | افراد آنلاین: 47

ساماندهی فعالیت های خیرخواهانه در لار

میلاد لارستان: توجه به رفع محرومیت در جامعه اسلامی بسیار مهم و حیاتی است، در این میان بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی‌ در لارستان تلاش کرده با ترویج اندیشه نیک‌ورزی گرد محرومیت از چهره این شهرستان بزداید.

 توجه به رفع محرومیت در جامعه اسلامی بسیار مهم و حیاتی است، در این میان بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی‌ در لارستان تلاش کرده با ترویج اندیشه نیک‌ورزی گرد محرومیت از چهره این شهرستان بزداید.

به گزارش میلاد لارستان؛ توجه به رفع محرومیت در جامعه اسلامی به اندازه‌ای مهم و حیاتی است که مقام معظم رهبری آن را یکی از محورهای اصلی کلام خود در طول سال‌های رهبری قرار دادند.

ایشان در افتتاح چهارمین دوره مجلس در این باره گفته‌اند: « در تنظیم برنامه‌های کشور اصلی‌ترین مساله عبارت است از رفع فقر، محرومیت و نجات طبقات مستضعف؛ همه برنامه‌های اقتصادی، تولیدی، سازندگی و رونق اقتصادی باید به این هدف متوجه باشد و تنها در این صورت است که این برنامه‌ها درست و قابل قبول است».

علاوه بر این در سال‌های اخیر بخش عظیمی از برنامه‌های رفع محرومیت در زمینه‌های مختلف توسط مردم و نهادهای خیریه انجام شده است، مقام معظم رهبری درباره مشارکت مردم در امور خیری چون مدرسه‌سازی، سلامت، ساخت مسکن و غیره گفته‌اند « هر گاه ایمان، توان و انگیزه مردمی به میدان عمل بیاید، کارها برکت مضاعف پیدا می‌کند و مشکلات حل می‌شود».

اما این موسسات خیریه گاه در طی مسیر با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که برخی از پژوهشگران اجتماعی آن را ناشی از تاثیرپذیری این موسسات از تحولات اقتصادی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف می‌دانند. عباس عبدی پژوهشگر اجتماعی در این باره می‌گوید: « تحولات اقتصادی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف، امور خیرخواهی و نیکوکاری را هم تحت تاثیر قرار داده است».

به گفته وی زمانی که جهان با سرعت به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود موسسات خیریه‌ای که با منابع محدود وظایف اجتماعی متعددی را به شیوه سنتی انجام می‌دهند چندان موفق نیستند. نسخه‌ای که این پژوهشگر اجتماعی برای این موسسات می‌پیچد این است که موسسات خیریه باید به سمت تخصصی شدن پیش بروند.

بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی‌ را می‌توان یکی از معدود موسسات خیریه در سطح استان فارس اعلام کرد که از این آفتی که پژوهشگران اجتماعی ذکر می‌کنند، برحذر بوده و با تخصصی کردن فعالیت‌هایش در ۵ کمیته یکی از موسسات تخصصی در زمینه نیکوکاری است.

منصور اسماعیلی، مدیرعامل این بنیاد در گفت‌وگو با تسنیم ابتدا به تعریف کار خیر می‌پردازد و می‌گوید: نخستین تصوری که از کار خیر به ذهن می‌آید، مساوی با پولدار بودن است در صورتی که در حدیث از امامان معصوم قید شده که حتی کسانی که تمکن مالی ندارند باید در امر خیر مشارکت کنند.

به گفته وی فرهنگ نیک‌اندیشی در بین مردم لارستان از گذشته‌های دور نهادینه شده است و در این بنیاد تلاش شده که این فرهنگ و اندیشه نیک‌ورزی در قالب فعالیت‌های امروزی توسعه یابد. بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی‌در ۵ کمیته پرورش استعداد درخشان، احداث بناهای عام‌المنفعه، اشتغالزایی، کمیته پیشگیری از بیماری‌ها و صندوق قرض‌الحسنه به انجام فعالیت می‌پردازد.

اسماعیلی می‌گوید: در کمیته پرورش استعداد درخشان علاوه بر ساختمان‌سازی و تجهیز مدارس در هر دوره به ۱۱۰ دانش‌آموز کمک هزینه تحصیلی داده می‌شود که برخی از این افراد پس از فارغ‌التحصیلی یکی از بازوهای اجرایی این کمیته می‌شوند.

به گفته مدیرعامل بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی‌زاده تاکنون ۲۳ مدرسه در شهر لار توسط نیکوکاران احداث و تجهیز شده به گونه‌ای که می‌توان گفت پرونده بازسازی مدارس لار تا یکی دو سال آینده بسته می‌شود.

احداث بناهای عام‌المنفعه از دیگر فعالیت‌های این بنیاد است که هر ساله با نیت خاص انجام می‌شود و برای امسال نیز ۱۵ پروژه در عرصه‌های مختلف تعریف شده و تا پایان سال انجام می‌شود.

عباس عبدی بر این باور است که نیازسنجی و شناخت خلاهای موجود جامعه شاخصی برای موسسات خیریه در کشورهای توسعه‌یافته و غیرتوسعه‌یافته است. وی می‌گوید: در گذشته فعالیت‌های موسسات خیریه محدود و براساس نیاز مشخص بوده اما موسسات خیریه امروز به زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی، پژوهشی و نظارتی برای فعالیت نیاز دارند.

به گفته این پژوهشگر اجتماعی زیرساخت‌های اطلاعاتی کمک می‌کند تا فعالیت موسسات خیریه متوازن و موثر باشد ضمن اینکه مشکل تنها سازمان دادن کمک‌گیرنده نیست بلکه سازماندهی نیکوکاران به حسب تخصص و توانمندی آنان نیز بسیار مهم است.

بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی‌زاده در این باره نیز از موسسات پیشتاز است، به گفته اسماعیلی این بنیاد با نیازسنجی جامعه هدف و شهر لار نیکوکاران را ترغیب می‌کند تا در زمینه اشتغالزایی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی سرمایه‌گذاری کنند چراکه با این کار به مهم‌ترین نیاز جامعه یعنی اشتغال و رفع بیکاری پاسخ داده شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه پیش از این بسیاری از خیرین لاری اقدام به ساخت مسجد می‌کردند، می‌گوید: تنها راه رسیدن به بهشت ساخت مسجد و حسینیه نیست و اگر می‌خواهیم مسجدی پر از افراد نمازخوان داشته باشیم ابتدا باید دغدغه معیشت را در جامعه برطرف کنیم و به همین دلیل کمیته اشتغال در بنیاد راه‌اندازی شد.

به گفته وی راه‌اندازی مرکز مشارکت زنان نیکوکار بنی‌فاطمه با اشتغالزایی برای بیش از ۳۰ زن بدسرپرست و بی‌سرپرست در شهر لار، راه‌اندازی کارگاه ویژه معلولان و برنامه برای راه‌اندازی ۷۲ کارگاه تولیدی بخشی از فعالیت‌های کمیته اشتغالزایی است.

مدیرعامل بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی‌زاده می‌افزاید: علاوه بر آن این بنیاد برای تسریع در پروژه‌های عمرانی دفتر فنی و مهندسی نیکان را راه‌اندازی کرده که ضمن اشتغالزایی برای بخشی از مردم، پروژه‌های عمرانی شهر را انجام می‌دهد.

عباس عبدی بر این باور است که یکی از مشکلات موسسات خیریه در ایران بی‌اعتمادی تاریخی میان دولت و این موسسات است، از یک طرف دولت اجازه فعالیت مستقل به موسسات نمی‌دهد و همواره تمایل دارد که آنها را تحت نظارت بگیرد و از طرفی موسسات هم این مسئله را قبول نمی‌کنند.

بنیاد نیک‌اندیشان با قرار دادن شاخص فعالیت‌های خود بر توسعه شهرستان همسو با سیاست‌های دولت این مشکل را تا حد بسیار زیادی برطرف کرده و شاید بتوان گفت که این امر از ابتکارات نیک‌اندیشان لارستانی است. اسماعیلی در این باره به کمیته سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: مشارکت در ساخت مجتمع‌های درمانی از جمله اقداماتی است که در این بنیاد انجام شده است.

به گفته وی در حال حاضر بخش دیالیز قوی، دستگاه ماموگرافی و شیمی‌درمانی در مراکز درمانی این شهرستان با کمک خیران راه‌اندازی شده و بیماران لارستانی به جای رفتن به شهرهای اطراف در شهر خود و کنار خانواده با بیماری مبارزه می‌کنند.

اسماعیلی به ساخت مجتمع توانبخشی، اورژانس اجتماعی و درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی در لارستان اشاره می‌کند که با مشارکت ۴۰ درصدی خیران و ۶۰ درصدی دولت درحال ساخت است و بخش زیادی از مشکلات درمانی مردم با این درمانگاه برطرف می‌شود.

یکی از مشکلاتی که عباس عبدی در بحث آسیب‌شناسی موسسات خیریه مطرح می‌کند این است که اگر کنش‌های خیرخواهانه سازمان‌دهی نشده باشد رغبت مردم به آنها کم می‌شود یا کمک‌های آنان بی‌اثر و کم‌اثر خواهد شد و این مسئله توسعه‌یافتگی یک جامعه را به تاخیر می‌اندازد.

وی بر این باور است که هر چند رابطه صددرصدی بین توسعه‌یافتگی کشورها و میزان مشارکت مردم در امور خیر وجود ندارد اما رتبه‌بندی‌های جهانی نشان می‌دهد که میزان کمک و فعالیت‌های خیرخواهانه در کشورهای توسعه یافته بیش از دیگر کشورها است.

بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی‌زاده که از ابتدای تشکیل بنا داشته که نیک‌اندیشی را ترویج کند اقدام به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه کرده که همه افراد با هر توان مالی می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده و در امور نیکی چون اعطای تسهیلات به نیازمندان، ساخت مجتمع‌های کارآفرینی، سالن‌های ورزشی و غیره مشارکت کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۳:۴۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “ساماندهی فعالیت های خیرخواهانه در لار”

  1. لاری گفت:

    ضمن ارزوی موفقیت هر چه بیشر برای بنیاد نیک اندیشان هاشمی زاده که در سطح کشور کم نظیر می باشد امید واریم که دولت به سهم خود این بنیاد را یاری نماید

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین