شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۸ب.ظ
::آخرین مطلب 4 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 8

دانشگاه فرهنگیان لارستان در پیچ و خم بلاتکلیفی

دانشگاه فرهنگیان لارستان پس از ۱۵ ماه از وعده داده شده در پیچ و خم محقق شدن یا نشدن قرار گرفته است. ۳۰ مرداد سال گذشته سفر وزیر وقت آموزش…

دانشگاه فرهنگیان لارستان پس از ۱۵ ماه از وعده داده شده در پیچ و خم محقق شدن یا نشدن قرار گرفته است.

۳۰ مرداد سال گذشته سفر وزیر وقت آموزش و پرورش به منطقه لارستان نویدبخش خبری خوش برای اهالی این شهرستان بود. وزیر وقت آموزش و پرورش در این سفر وعده داد که با وجود منع قانونی برای تاسیس دو شعبه دانشگاه فرهنگیان در یک استان تلاش می‌کند تا دانشگاه فرهنگیان لارستان راه‌اندازی شود.

علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در سفر به لارستان گفته بود که ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف نیروی انسانی می‌شود و سیاست بومی‌گزینی یکی از راهکارها برای حل مشکلات مربوط به نیروی انسانی و هزینه‌های مربوط به آنها است.(لینک خبر)

بلاتکلیفی دانشگاه فرهنگیان لارستان

یک سال و سه ماه از آن سفر می‌گذرد اما در این مدت اقدام عملی برای تاسیس دانشگاه فرهنگیان صورت نگرفته و با تغییر وزیر آموزش و پرورش این امر در پیچ و خم محقق شدن یا نشدن قرار گرفته است.

جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان به تازگی در نشست خبری اعلام کرده است که وضعیت دانشگاه فرهنگیان لارستان در حال حاضر مشخص نیست و تلاش برای رایزنی با وزیر جدید ادامه دارد. (لینک خبر)

به گفته وی مشکل اصلی در این مورد مخالفت رئیس دانشگاه فرهنگیان با توسعه مراکز این دانشگاه است. آنطور که جعفرپور گفته است « رئیس دانشگاه فرهنگیان معتقد است که این دانشگاه به شکل بی‌رویه‌ای در کشور گسترش یافته و اضافه کردن هر واحد دیگری نیازمند توجیهات کافی است».

«بنده دو بار با رئیس دانشگاه فرهنگیان صحبت کردم» این را نماینده مردم لارستان، خنج و گراش گفته و افزوده است در این ۳-۴ سال حتی یک منطقه هم مجوز دانشگاه فرهنگیان نگرفته و هیئت امنای این دانشگاه تمام گزینه‌ها را رد کرده است.

با توجه به اینکه وزیر آموزش و پرورش یکی از اعضای موثر در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان است، جعفرپور از تلاش برای جلب موافقت وزیر جدید سخن گفته است.

 ۵۰ درصد نیروی غیربومی در آموزش و پرورش لارستان

به نظر می‌رسد که شرایط شهرستان لارستان در زمینه آموزش و پرورش توجیه مناسبی برای راه‌اندازی این دانشگاه در این منطقه باشد، شرایطی که محمد فیاض‌پور، رئیس آموزش و پرورش لارستان  چنین شرح می‌دهد؛ یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش در منطقه لارستان وجود ۵۰ درصد نیروی غیربومی است. (لینک خبر)

به گفته فیاض‌پور این افراد اغلب از شیراز به لارستان منتقل شده‌اند و با توجه به اینکه زندگی شخصی آنها در شیراز است متقاضی انتقال هستند. این مشکلات و دغدغه‌های فکری سبب می‌شود که یک معلم نتواند کارایی لازم را از خود نشان دهد.

« یکی دیگر از مشکلات این است که فاصله برخی از روستاها تا مرکز شهرستان ۱۵۰ کیلومتر است و همین امر رفت‌وآمد نیروی غیربومی را با مشکل روبه‌رو می‌کند» این را رئیس آموزش و پرورش لارستان می‌گوید و بر این باور است که در صورتی که نیروی بومی باشد مشکل چندانی برای رفت‌وآمد ندارد.

نکته دیگری که فیاض‌پور برای لزوم راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان در این منطقه ذکر می‌کند مشکلاتی است که به سبب تفاوت فرهنگی موجود میان معلمان غیربومی و دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها رخ می‌دهد. وی می‌گوید « هر چند که این مشکلات به ندرت رخ می‌دهد اما در صورت وجود معلم بومی همدلی بیشتری میان دانش‌آموزان، خانواده‌های آنان و معلمان به وجود می‌آید».

به گفته رئیس آموزش و پرورش لارستان از لحاظ زیرساختی این شهرستان آماده راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان است و مسئولان تنها منتظر صدور مجوز برای راه‌اندازی هستند.

راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان لار، تحول آموزشی در جنوب فارس

وی بر این باور است که سابقه داشتن مرکز تربیت معلم لار پشتوانه خوبی برای دانشگاه فرهنگیان است و علاوه بر آن ساختمان آماده برای راه‌اندازی این مرکز وجود دارد و وجود چندین مرکز دانشگاهی در این منطقه نیاز به استاد برای دانشگاه فرهنگیان را برطرف می‌کند.

با توجه به اینکه راه‌اندازی این مرکز می‌تواند چرخه آموزشی لارستان را تکمیل کند و علاوه بر آن دیگر شهرستان‌های جنوبی استان نظیر خنج، گراش، مهر و غیره از خدمات این دانشگاه بهره‌مند شوند، تلاش برای راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان لارستان می‌تواند تحولی در بعد آموزشی منطقه جنوب استان فارس ایجاد کند.

گزارش: تسنیم

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “دانشگاه فرهنگیان لارستان در پیچ و خم بلاتکلیفی”

  1. ناشناس گفت:

    ۵۰ درصد نیروی غیربومی در آموزش و پرورش لارستان……
    بنده هفته قبل آزمون آموزش و پرورش شرکت کردم . طبق مشاهدات عینی خودم تعداد بسیار اندکی از لار شرکت کرده بودند و با توجه به اینکه خنج و گراش نیز جز بومی شهرستان لار بودند باز هم جای امیدواری وجود داشت تا اینکه سر جلسه امتحان از صحبت های دو نفر از شکرت کنندگان غیر بومی متوجه شدم که انتخاب های اول و دوم لار و لامرد زدند پس از پرس و جو متوجه شدم با توجه به اینکه داشنگاه لار خوندن تونستند جزء سهمیه لار بزنند و شامل سهمیه شهرستان می شدند .
    قابل توجه نماینده محترم …دیگه این یکی تو راسته خودته….

  2. a گفت:

    چرا میگید هیچ جا در ۴ سال اخیر مجوز نگرفته. پس چرا کازرون مجوز گرفته. برادرزاده خود من اونجا درس می خونه.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین