چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۸ب.ظ
::آخرین مطلب 30 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 8

شب ادراري كودكان

حالا ديگه خونة بي‌بي تقريباً به يك مطب خصوصي تبديل شده، خصوصي از اين نظر كه مراجعه‌كننده‌ها، افراد خاصي هستن افرادي كه بي‌بي رو مي‌شناسن و به نوع درمان و…

حالا ديگه خونة بي‌بي تقريباً به يك مطب خصوصي تبديل شده، خصوصي از اين نظر كه مراجعه‌كننده‌ها، افراد خاصي هستن افرادي كه بي‌بي رو مي‌شناسن و به نوع درمان و داروهايي كه تجويز مي‌كنه، معتقدن و مي‌دونن كه گاهي وقت‌ها «تجربه،‌بالاتر از علم» عمل مي‌كنه.

آن روز نيز يكي از اون خانم‌هايي كه به خوبي مي‌شناختم و در همسايگي بي‌بي بود، مهمون مطب خصوصي بي‌بي بود. خانمي كه براي «شب ادراري» كودك ۷ ساله‌اش از بي‌بي كمك مي‌خواست و راه حل و درمان اين مشكل رو سوال مي‌كرد. بي‌بي هم كه اين مشكل براش عادي بود و چندمين بيماري بود كه اونو طبابت مي‌كرد با خوشرويي و تواضع مخصوصش اونو پذيرفت و تعارف كرد كه بشينه و راحت باشه تا بتونه خوب براش توضيح بده.

كودك ۷ ساله آن زن تقريباً‌ پسري خجالتي و سر به زيري نشون مي‌داد و از اين كه اونو آورده بودن پيش بي‌بي خجالت مي‌كشيد. توضيحات مادر، خيلي كوتاه و ساده بود و اين كه دارو و درمان تاكنون نتيجه نداده و او همچنان شبها خودش رو خيس مي‌كنه. بي‌بي دستي به سر كودك كشيد مادر رو آروم كرد و گفت: اين يك امر طبيعي‌ است و اصولا بين پسرها بيشتر از دخترها ديده مي‌شه و جزء روند رشد اونا به حساب مي‌آد و جاي نگراني نيست.

عوامل مختلفي ممكنه در شب ادراري بچه‌ها دخيل باشه از جمله: وراثت، مشكلات هورموني، عفونت مجاري ادراري و مشكلاتي در مثانه، ستون فقرات و يا مجراي ادرار و گاه مشكلات خانوادگي و رفتاري علت شب‌ادراري است. بي‌بي ادامه داد كه تا شش سالگي بيشتر بچه ها قادر به كنترل ادرار خودشون نخواهند بود و شب ادراري در هفت سالگي امر غير معمولي است كه باعث ناراحتي والدين از جمله خود تو شده.

مادر كودك پرسيد بايد من چكار كنم كه اين مشكل برطرف بشه چون من و پدرش خيلي از اين موضوع ناراحتيم؟ بي‌بي گفت:‌روزها، بچه‌تون رو نترسونين، با آتيش بازي نكنه به بچه در طول روز ياد بدين كه ادرار خودشو نگه داره تا كم‌كم مثانه‌اش بزرگتر بشه و گنجايش نگهداري ادرار بيشتري رو داشته باشه وبراي اين كار بايد چند روز تمرين كنه و هر بار اونو تشويق بكن .

اگه صبح در شستن ملافه‌ها به شما كمك كرد ازش تشكر كن تا احساس گناه نكنه و خجالت نكشه و شب‌ها مدتي قبل از خوابيدن و حتماً موقع خواب نيز به دستشويي بره. گاهي هم شبها از خواب بيدارش بكن تا بره دستشويي و براي اين كه از تاريكي شب نترسه در مسير حركتش چراغ‌ها رو روشن بذار.

روي تشك بچه هم يك پوشش پلاستيكي قرار بده تا آسون‌تر تميز بشه تا از اين كه مي‌بينه شما در شستن ملافه  و تشك به زحمت افتادين شرمنده نشه. بي‌بي اضافه كرد قوّت كمر بچه اگه كم بشه هم عامل شب‌ادراري مي‌شه (ضعف در ستون فقرات) بنابراين اصلا بچه‌تون رو كتك نزنين مخصوصاً توي گُرُك (كمر و پهلوها) كه اگه دليل شب ادراري كم قوتي كمر است بهتره به اون چندتا گُردَكو (قلوه گوسفند) بدين.

حلواي صمغ هم درست كنين با روغن حيواني  تا صبح ها با اين حلوا ناشتا بشه تا كمرش قوت بگيره. سردي هم شب‌ها ندين بخوره مثل انار، هندوانه، ماست، ترشي و نوشيدن نوشابه‌ها و شربت‌آلات نيز درشب، عامل شب ادراري خواهد بود. در ضمن براي اين كه به اون روحيه بدين بهش بگين كه عامل وراثت ممكنه در اين مسأله دخيل باشه و اگر خودتون شب ادراري داشتين به كودك بگين و يادآوري كنين كه علت دقيق شب ادراري، مشخص نيست.

بي‌بي پا شد رفت از توي گنجه اتاقش چندتا صمغ بمبئي درآورد و داد به اون زن تا بكوبه و با حلوا مخلوط كنه و بده بچه بخوره و شفاي اونو از خدا خواست . اون زن هم از بي‌بي تشكر كرد و اميدوارانه به خونه برگشت تا به دستورات و راههاي درمان بچه‌اش، عمل كنه. وقتي به دستورات پزشكي و نسخه‌هايي كه بي‌بي براي اون كودك پيچيد توجه كردم ديدم طب سنتي قديم و علوم پزشكي امروزه رو به هم آميخته و تركيبي از اين دو براي كودك تجويز كرده و مي‌دونستم كه بي‌بي سعي مي‌كنه به علوم و فنون پزشكي امروزه نيز مجهز باشه تا چيزي كم نياره. خدا حفظت كنه بي‌بي.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین