چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 14 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 9

درمان مشكلات ناشي از بدخوابيدن

خانم ميانسالي كه از مشكلات تنفسي و مفصلي شكايت داشت و اونو بدجوري ناراحت كرده بود، به بي‌بي مراجعه كرد و بعد از يك سري مقدمه‌چيني كه چطور و از…

خانم ميانسالي كه از مشكلات تنفسي و مفصلي شكايت داشت و اونو بدجوري ناراحت كرده بود، به بي‌بي مراجعه كرد و بعد از يك سري مقدمه‌چيني كه چطور و از كي اين مشكلات باش پيش اومده، از بي‌بي راه درمان دردش را پرسيد كه به چه طريق ميشه اين دردهاي مفصلي و عضلاني رو برطرف كرد؟

بي‌بي ازش سوال كرد كه آيا از آرامش رواني مناسبي برخوردار است و اضطراب و استرس‌هاي بي‌مورد رو از خودش دور مي‌كنه يا خير؟  خانم ميان سال به بي‌بي گفت با اين جنگ اعصاب‌هاي روزانه و فكر و خيالاتي كه در مورد جووناي كله شق و مغرورمون داريم چطور مي‌شه كه آرامش رواني داشته باشيم و استرس نداشته باشيم. بي‌بي بعد از يك سري نصيحت‌ و يادآوري نكاتي كه باعث آرامش خاطر آدما مي‌شه اضافه كرد كه مشكلات تنفسي و مفصلي و حتي عضلاني، ناشي از بدخوابيدن هم ميتونه باشه كه مي‌بايست هنگام خوابيدن اصولي رو رعايت كنه تا به اين مشكلات دچار نشه.

خانم بيمار پرسيد مي‌شه بي‌بي واضح‌‌تر بگي و منو بهتر راهنمايي كني؟ بي‌بي گفت: گذشته از موضوع آرامش رواني و نبود استرس در هنگام خواب رعايت مسائل فيزيكي نيز مثل خوب خوابيدن كه در آن عوارض و مشكلاتي براي سيستم اسكلتي و عضلاني به وجود نيايد كمك مي‌كنه.

مثلا مكان و وسايل خوابيدن مثل تشك يا تختخواب كه بايد مناسب و استاندارد باشه. خوابيدن روي زمين مشكلي ايجاد نمي‌كنه تشك بايد قابليت انعطاف‌پذيري زيادي نداشته باشه و وقتي كه با انگشت به تشك فشار مي‌دي فقط بين ۳ تا ۴ ميليمتر دستت روي تشك فرو بره و در تمام طول تشك همين نكته رعايت شده باشه تا در ستون فقراتتون عوارضي ايجاد نشه. نكته بعدي، قبل از خوابيدن بايد كم غذا بخوري، يك دقيقه‌اي هم نرمش روي عضله و كتف انجام بدي و وقتي روي تخت قرار گرفتي ابتدا پاها را روي تخت گذاشته و بعد بنشيني و پس از‌ آن دراز بكشي.

 در اينجا خانم ميانسال پرسيد اين همه آداب و رسوم براي چي بايد رعايت بشه؟ بي‌بي گفت: براي اين كه فشار ناگهاني به كمر وارد نشه بعد هم بهترين روش خوابيدن، روش جنيني است كه به يك پهلو بخوابي و پاهاي خودتو با كمي انحنا (زاويه ۹۰ درجه) به طرف شكم خودت نزديك كني البته در طول خواب ممكنه وضعيت‌هاي مختلفي بگيري كه اشكالي نداره. وضعيت نامطلوب خوابيدن كه مشكل تنفسي و عضلاني رو برات ايجاد مي‌كنه، به شكم خوابيدن است كه حتي مشكلات گوارشي هم ايجاد خواهد كرد.

خانم بيمار در اينجا از بي‌بي سوال كرد چرا مشكلات عضلاني برايم به وجود اومده؟ بي‌بي گفت: به علت قرار گرفتن نقاط استخواني بدن مانند سر زانوها، نوك پاها، سينه روي زمين، اين نواحي تحت فشار قرار مي‌گيره و درد و ناراحتي ايجاد مي‌كنه و قوس نامناسب گردن و كمر نيز، درد عضلاني به وجود مياره. پس توجه داشته باش كه بعد از به پهلو خوابيدن، به پشت خوابيدن نيز روش خوبي است كه بايد هنگام برخاستن از خواب، از وضعيت خوابيده به نشسته و سپس بلند بشي، چون يكباره بلند شدن و پريدن از خواب، دردهاي كمري را به دنبال داره. وجود بالش مناسب، باعث جلوگيري از دردهاي گردن و كمر و كتف و بروز فتق و ديسك گردني است يعني جنس آن نبايد از مواد مصنوعي باشه و قطر و حجم اون هم طوري انتخاب بشه كه بالشت گودي بين گردن و پشت را پر كنه و ارتفاع و قطر بالش بيشتر از اون باشد سر و گردن به جلو خم مي‌شه و اگر قطر و ارتفاع كمتر باشه،‌ موجب خم شدن سر و گردن به عقب مي‌شه كه در اين صورت، ديسك‌هاي گردني و دردهاي ناحيه گردن را به دنبال داره.

بي‌بي در ادامه افزود كه بايد سعي كني اين نكات و موارد را رعايت كني تا دچار دردهاي عضلاني و مفصلي نشي و همچنين مشكلات تنفسي برات پيش نياد . خانم ميانسال با تشكر از بي‌بي گفت حالا با اين دردهايي كه برام پيش اومده اگه بخوام اين نكات را رعايت كنم بازم خوب مي‌شم؟ بي‌بي گفت: انشاءا… كه خوب مي‌شي ولي بهتره سردي نخوري و چند روز چاي و نبات و زنجبيل بجوشوني و بخوري كه دردهاي عضلاني تو رو خوب مي‌كنه و براي مشكل تنفسي كه هنگام خواب برات پيش مياد بهتره اگه هواي اتاقتون خشكه، كمي بخور درست كني تا مرطوب بشه و نكات ديگه‌اي هم كه گفتم رعايت بكن.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین