چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۰ب.ظ
::آخرین مطلب 21 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 8

درمان اِشْنكو (سكسكه)

 چند وقتي بود كه مطب بي‌بي به دليل نداشتن مريض، خود به خود تعطيل شده بود و عملاً بي‌بي، طبابتي هم نداشت و خدا را شكر من هم كه گاهي…

 چند وقتي بود كه مطب بي‌بي به دليل نداشتن مريض، خود به خود تعطيل شده بود و عملاً بي‌بي، طبابتي هم نداشت و خدا را شكر من هم كه گاهي وقت دستيار بي‌بي مي‌شدم، ديگه شاهد ديدن قيافه‌هاي لالنده حال (۱) و لهْغُز(۲) مشتري‌هاي مخصوصي كه سراسيمه به بي‌بي مراجعه مي‌كردن نيز نبودم.

امروز هم با بي بي توي كوشْ‌كن (۳) نشسته و مشغول باز كردن گروك ريسمو(۴) بوديم. در خونه نيمه باز بود آخه بي‌بي دوست نداشت در خونه‌ش هميشه بسته باشه صداي بشري خانم زن همسايه با صداي در كه پشت سرش بسته شد همزمان به گوش رسيد.

بشري قسمتي از چادر وال گلدارش رو گرفته بود جلو دهنش بلند شدم و به استقبالش رفتم و سلام كردم و به طور بريده بريده جوابم را داد: س … لام (چون سكسكه مي‌كرد و معلوم بود كه از اين بابت، خيلي كلافه است)با همين وضعيت، بشري خانم با بي‌بي سلام و احوالپرسي مختصري كرد و از سكسكه‌اي كه چند دقيقه‌اي مي‌شد كه باهاش درگيره شكايت داشت و مي‌خواست بي‌بي بِهِش درمان و يا راه چاره‌اي نشون بده.

بي‌بي به من اشاره كرد تا برم و يك ليوان آب خنك بيارم. من هم با سرعت رفتم و با يك ليوان آب برگشتم .  بي‌بي به بشري خانم گفت: اين ليوان آب را خيلي سريع سر بكش يا با هفت جرعه بخور. بشري خانم آب رو يكباره و با سرعت نوشيد. يكي دو دقيقه صبر كرد ولي هنوز سكسكه دست از سر بشري خانم كه حالا ديگه خيلي هم عيجِز(۵) شده بود برنمي‌داشت. بي‌بي باز هم منو احضار كرد و گفت: كمي نون خشك، كمي يخ و يك قاشق چاي خوري شكر و آبليمو بيارم. وقتي همه رو براش آوردم از بشري خانم خواست تا اول نون خشك را بخوره بعد هم يخ خرد شده.

باز يكي دو دقيقه صبر كرد و سكسكه، قطع نشد. بي‌بي نسخه آخري هم پيچيد و شكر خشك ريخت رو زبون بشري خانم و آبليمو هم اضافه كرد. با قورت دادن اين معجون كم هزينه و ساده خونگي و با دست شفابخش بي‌بي و صلوات‌هاي پي در پي او، سكسكه از رو رفت و اعصاب به هم ريخته بشري خانم هم آروم و راحت شد و كلي از بي بي تشكر كرده بي‌بي گفت: خدا رو شكر كه اين چيزها افاقه كرد وگرنه تصميم داشتم تو رو بفرستم پيش دكتر تا برات چند تا آزمايش بنويسه كه انجام بدي چون فكر كردم كه شايد با يك مشكل جدّي روبرو باشي.

به هر حال سعي كن از اين به بعد، هنگام خوردن غذا صحبت نكني، غذا رو به خوبي بجوي، با استرس و اضطراب، غذا رو صرف نكني.بعد از غذا، زود نخوابي و از خوردن غذاهاي پرچرب،‌ نوشابه‌هاي گازدار، پياز خام، مركبات و چيزهايي كه باعث برگشت غذا از معده مي‌شن، خودداري كني ولي بدون كه سكسكه معمولاً حالت خوش‌خيم داره و با درمان خانگي برطرف مي‌شه ولي اگر در مواردي طول كشيد و درمان خونگي جواب نداد، حتماً به پزشك مراجعه كنين. گفتم: بي‌بي چطور سكسكه عارض مي‌شه؟ و سكسسكه چيه؟ بي‌بي اضافه كرد كه نترسين سكسكه يك بيماري نيست بلكه يك علامته كه همه در طول زندگي خودشون با اون مواجه مي شن از جنين در رحم مادر تا بزرگسالان .

ولي بدون كه به طور كلي مردان بيشتر از زنان دچار سكسكه مي‌شن و يك مشكل گذراست ولي آزار دهنده و ناتوان كننده است. [سكسكه انقباضات ناخودآگاه و مكرر عضله ديافراگم و عضلات تنفسي بين دنده است] خدا رو شكر كه طبابت بي‌بي امروز خوب جواب داد و بشري خانم هم سرحال و دعاگويان به خونه برگشت.

۱-لالنده حال يا نالنده حال: نالان و بي‌حال
۲-لهغز: له و مچاله شده، كنايه از ناتواني، بيماري و بي‌حالي است.
۳-كَوش كن: مكاني راهرو مانند بين ايوان (تالار) خانه و اتاق براي كفش در آوردن.
۴-گُروك ريسمو: كلاف توپي مانند نخ
۵-عيجز: عاجز، درمانده

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین