جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۴ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5
رئیس اداره دامپزشکی لارستان

هیچ موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لارستان مشاهده نشده است

میلاد لارستان: رئیس اداره دامپزشکی لارستان بهترین راه درمان بیماری «تب کریمه کنگو» را پیشگیری دانست و گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لارستان مشاهده نشده است.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان بهترین راه درمان بیماری «تب کریمه کنگو» را پیشگیری دانست و گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لارستان مشاهده نشده است.

مسعود محجوب در گفت و گو با خبرنگار میلاد لارستان با اشاره به تاریخچه کشف بیماری «تب کریمه کنگو»، اظهار داشت: این بیماری در ابتدا در «اوکراین» و سپس در «کُنگو» آفریقای جنوبی دیده شده است.

وی درخصوص نحوه شیوع بیماری «تب کریمه کنگو»، افزود: عامل اصلی انتقال بیماری را گزیده شدن توسط «کَنه هیالوما» است و حتی کشتن این نوع «کَنه» بر روی پوست نیز می تواند باعث انتقال بیماری شود.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان یکی دیگر از راههای انتقال بیماری «تب کریمه کنگو» را تماس با دام آلوده به این بیماری دانست و تصریح کرد: چوپان ها، کشتارگاهها و افرادی که در مراکز توزیع گوشت فعالیت می کنند در دسته اول مبتلایان به بیماری «تب کریمه کنگو» قرار دارند.

این مسئوول با اشاره به اینکه تماس با خون آلوده حیواناتی از قبیل گاو، گوسفند، بز و حتی سگ می تواند عامل انتقال بیماری «تب کریمه کنگو» باشد، ادامه داد: ذبح، قطعه قطعه کردن، تمیز کردن گوشت و جداکردن گوشت از پوست می تواند منجر به شیوع بیماری شود.

وی با بیان اینکه پرندگان به غیر از شترمرغ نمی توانند عامل انتقال این بیماری باشند، یادآور شد: جوندگانی مانند موش، خرگوش و حتی جوجه تیغی باعث انتقال بیماری شوند.

محجوب مصرف با اشاره به اینکه گوشت خام یا نیم پز حیوانات آلوده نیز می تواند منجر به بروز بیماری شود، گفت: هرگونه تماس با خون آلوده یا ترشحات بیمار مبتلا به ویروس بیماری «تب کریمه کنگو» و حتی استنشاق اتاق آلوده بیمار می تواند باعث سرایت بیماری شود.

این کارشناس دامپزشکی با برشمردن علائم آشکار و پنهان بیماری «تب کریمه کنگو»، افزود: تب، ضعف، سردرد شدید، لرز، درد شدید ناحیه پشت، کمردرد، پا درد، گیجی، کوفتگی، کم اشتهایی، تهوع و استفراغ، اسهال و درد شکم از جمله این علائم است که اگر درست تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است.

وی بیان کرد: انعقاد و لخته خون در دستها و پاها، خونریزی از دهان، لثه ها، بینی، معده، روده و رحم و غیره از دیگر علائم بیماری «تب کریمه کنگو» در زمان حاد است که باید سریع به پزشک مراجعه شود.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان بهترین راه درمان بیماری «تب کریمه کنگو» را پیشگیری دانست و تصریح کرد: تمام کسانی که به نحوی با دام سر و کار دارند مواظب «کَنه هیالوما» و اثر آن بر روی پوست دام باشند، از دستکش و لباس مناسب کار و چکمه در کشتارگاهها استفاده شود، چاقوی آغشته به گوشت دام به دهان نرسد، گوشت و دام از مکان های تأییدشده تهیه شود، دام ها را فقط در کشتارگاهها ذبح کنند، سلامتی دام ها مورد بررسی قرار گیرد، گوشت دام باید مغز پخت باشد، پیش از پخت باید گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه یخچال نگهداری شود.

وی با ابراز خرسندی از اینکه از سال ۹۳ تاکنون هیچگونه موردی از بیماری تب کریمه کنگو در لارستان حتی به صورت مشکوک یا مثبت اعلام نشده است، ادامه داد: اداره دامپزشکی لارستان برای پیشگیری از بروز این بیماری اقدام به آموزش چهره به چهره دامداران، برگزاری جلسات متعدد در سطح شهر و بخش های مختلف با دستگاه های ذی ربط، نظارت دقیق بر کشتارگاههای دام، سم پاشی و ضدعفونی دوره ای محوطه و محل نگهداری دام کشتارگاه، توزیع سم رایگان جهت مبارزه با کنه ها در دامداری ها و غیره نموده است.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در کشتار غیرمجاز دام  یا مشاهده لاشه دام بدون مهر دامپزشکی مراتب را هر چه سریعتر به اداره دامپزشکی لارستان اعلام نموده یا با شماره تلفن های ۵۲۲۴۶۰۲۷ و ۵۲۲۴۶۱۱۰ تماس حاصل فرمایند.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین