جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۴ب.ظ
::آخرین مطلب 30 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

سینه زنی قطاری لار به نام کدامین شهر ثبت خواهد شد؟!

میلاد لارستان: هنوز چند صباحی از جلسات ستاد پشتیبانی همایش بین المللی پیرغلامان اهل بیت در لارستان نگذشته است، همایشی که جدا از تاثیرگذاری معنوی، بعد رسانه ای و برگزاری…

سینه زنی قطاری لار به نام کدامین شهر ثبت خواهد شد؟!/ بی توجهی مسئولین لارستان به یک رویداد بین المللیمیلاد لارستان: هنوز چند صباحی از جلسات ستاد پشتیبانی همایش بین المللی پیرغلامان اهل بیت در لارستان نگذشته است، همایشی که جدا از تاثیرگذاری معنوی، بعد رسانه ای و برگزاری اولین بار در یک شهرستان، می تواند سینه زنی با اصالت این منطقه را به ثبت ملی برساند.

اما جویا شدن اخبار این همایش بین المللی از رسانه های کشوری ما را بر این نکته واقف نمود که آنچنان که در عرصه ی رسانه های کشوری پیرامون این همایش در شیراز و ثبت عزاداری قطاری شیرازی ها و چک چکو استهبان سخن در میان است کم تر نام و نشانی از برگزاری این اجلاسیه در لارستان و ثبت ملی سینه زنی و آداب و رسوم لارستانیها در عزاداریها در میان است.

رسانه های منطقه ی لارستان نیز تا کنون در این بعد اقدامی شایسته را به منصه ی ظهور نرسانده و گویا شرایط به نوعی در حال پیش رفتن است که آثار معنوی منطقه ی لارستان بزرگ در غفلت مسئولین، رسانه ها و هئیات مذهبی به نام دیگران در حال ثبت می باشد.

به خوبی بیاد داریم که مطرح نمودن حلوای مسقطی لاری به نام حلوای مسقطی شیرازی چه واکنش هایی را از سوی فعالان فرهنگی و اجتماعی و مردم منطقه بدنبال داشت، اما امید است هر چه سریعتر با تشکیل کارگروهی سینه زنی قطاری لاری را که به گفته ی بزرگان و صاحب نظران تنها به منطقه ی لارستان اختصاص دارد و یادگاریست از دوران صفویه به نام دیگران ثبت نشود.

 

نگاهی به سبک سینه زنی و عزاداری لارستانی ها

مراسم سینه زنی برای سالار شهیدان در لارستان رنگ و بویی دیگر دارد.

شیوه ی سینه زنی لارستانی ها را می توان شبیه به سینه زنی بوشهری ها دانست اما بر خلاف سینه زنی بوشهری که حرکت آنها به صورت دایره است حرکت هیئات سنتی سینه زنی لارستان ها دارای حرکت طولی است و به سمت مسجد و تکایا حرکت می کند و مراسم ختم سینه زنی را به جا می آورند.

طبق گفته ی بزرگان این سبک سینه زنی در لارستان از زمان صفوی در لارستان باب شده است و دلیل این ادعا این است که نحوه زدن سینه زنی با یک ریتم خاص صورت می گیرد.

نوحه های که توسط مداحان لارستانی خوانده می شود حتما باید به این سبک نوشته شود و کوچکترین مکث یا از نظر صوت که در نوحه خوان یا در بلند گو یا پارزیتی از طرف دیگری حاصل شود سینه زنی خراب می شود و نحوه زدن آن از ریتم خارج می شود.

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۸:۵۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین