یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۸ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

محله‌هاي لار قديم

 بباجی از محلات لار قبل از زلزله ۱۳۳۹ ه- ش که  معروف  می باشد   چنین تعریف می کند. جالب است که بدانید تمام  محلات  نشانه های مشترک  داشته اند:  الف…

 بباجی از محلات لار قبل از زلزله ۱۳۳۹ ه- ش که  معروف  می باشد   چنین تعریف می کند. جالب است که بدانید تمام  محلات  نشانه های مشترک  داشته اند:

 الف :برکه ای بود که معروف به همان محله بود .
ب :  یک حمام عمومی نیز در هر محله ای بود که اکثریت آنها  خراب یا تبدیل به ویرانه شده است . 
ج : مسجد یا حسینیه نیز یکی دیگر از شاخصه های محلات قدیم لار بود .
زمانی که محرم فرا می رسید دو دسته بزرگ نعمتی وحیدری که با یک سبک سینه می زدند هر کدام با پنج دسته بزرگ با علم وبیرق های مخصوص خودشان به عزاداری می پرداختند  که هم اکنون هم چنین است .

و اما محلات لار قدیم :

۱-      محله جاشهر  (كه در اثر زلزله خراب شده است)

۲-      محله سادات در نزديكي مسجد جامعه و پشت آب‌انبار محمدعلي بيگ مي‌باشد هم اکنون به محله آرد فروشان معروف است  ومسجد جمعه  (جامع ) و قیصریه  نیز در این کوی قرار دارد .

۳-      محلهء گودو كه در اثر زلزله خراب شده است پشت بازار ماهی فروشان فعلی.   حمامی  نیز با همان نام  وجود داشت که خراب کردند . گود گنه نیز در کنار این حمام قرار دارد .که هم اکنون جز محله قنبربیگی به حساب می‌آید .

۴-      محله پاقلعه در دامنه قلعه اژدها پيكر واقع است و مرقد مطهر امام زاده میر علی ابن الحسین  معروف به گنبد سبز در این کوی واقع شده است .  برکه و دهنشیر ی نیز در کنار این امام زاده بود که تخریب کردند . سابات های زیادی نیز در این محله وجود داشت که بعضا تخریب و  در حال خراب شدن هستند .

۵-      محله خواجه فضل‌الله هم اكنون واقع در جنب بنياد شهيد است که سابات آن هم معروف بود  وهم اکنون به محله سبز کوه یا محله آقا یا کرش یا تنگسیر نیز معروف  می باشد .  بازار کهنه که بنا به قولی از قیصریه قدمت بیشتری داشته است  در پشت برکه مدرس ( هم اکنون پاساژ اعظم)  واقع بود.

۶-      محلهء پير غيب از حسينيه بني زمان شروع و به طرف بركه مشهور به بركه آقا و برکه پیرغیب و تا انتهای قطعه شهدا ادامه پیدا می کرد . مرقد میر حمزه وزاد پیرغیب  همراه با  تنها تکیه که در لار وجود دارد  در این محله قرار دارد .

۷-      محله دم‌گاله از زينبيه كنوني تا پشت قلعه امتداد دارد سابات و کاروانسرا وحسینیه حاج غلام رضا  معتمد گویای این است که محل عبور و مرور کاروانیان بوده است  و ملا نامی یکی از بزرگان وادیبان لاری بوده  که هم اکنون قبرستاني در این محله و  به این نام معروف است.

۸-      محله آقا شمسايي

۹-      محله نو احتمالاً پس از زلزله عصر صفوي كه بافت شهري دگرگون شده ساخته‌اند که مسجد شاهزاده با برکه معروف به همین نام که دهنشیر بزرگی هم در کنار داشته است که هم اکنون از بین رفته است نشانه ی بارز این محله می باشد .

۱۰-   محله قنبرعلي بيگ از فلکه مدرس شروع تا برکه قصاب و برکه قدیمی قنبربیگی باغ دکتر حبیب و تا انتهای باغ ملی بوده است .  مزار میر عبدالعزیز یکی از بزرگان و متدینان لارستان در مسجد قنبربیگی که دارای بقعه می باشد در پشت کاروانسراهای گلشن و نو و بازرگان  قرار دارد .  حمام میر یکی از حمام های قدیم لار محسوب می شود و به تازگی این محله جزء میراث فرهنگی شناخته شده است .

۱۱-    محله كوريچان در اطراف گورستان كنوني لار واقع است یکی از شاهکارهای معماری گنبدی شکل در جهان همانا برکه ی سید جعفری که بزرگترین برکه سقف دار در ایران می باشد در این محله قرار دارد .

۱۲-   محله كهويه (كوو) که هم اکنون به دو محله زیر وبالا تقسیم شده است. گال چدو همراه با  پیر شاه غیب و کفه ( زمین فوتبال ) که با همین نام معروف بود در این محله واقع شده است .

۱۳- محله درویشان یا محله گردان که ورزشگاه تختی فعلی  و در انتهای آن هنگ ژاندارمری (منطقه انتظامي كنوني) قرار دارد و قبرستانی نیز در همین حوالی بوده است.

 یعقوب (صمد) کامجو

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۴:۱۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین