پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۶ب.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

فرض کنید(10)

افطار، دعوت بباجي بودم سفره‌اي ساده و زيبا و كاملاً سنتي، شامل نان محلي «ني‌نني، بالاتوه» به همراه سبزي و كركو و يك ظرف پر از فالوده‌ي محلي كه با…

افطار، دعوت بباجي بودم سفره‌اي ساده و زيبا و كاملاً سنتي، شامل نان محلي «ني‌نني، بالاتوه» به همراه سبزي و كركو و يك ظرف پر از فالوده‌ي محلي كه با مغز گردو و شربت تارونه مخلوط شده بود. پس از افطار، بباجي از خوبي‌هاي ماه مبارك گفت و آروز كرد تا همه‌ي مردم قدرِ اين ماه رو بدونند و از معنويات آن بهره‌ي كافي رو ببرند. بباجي افسوس مي‌خورد كه چرا بعضي آدم‌ها فقط توي اين ماه سعي مي‌كنند كاراشونو درست انجام بدهند و همين كه ماه تمام شد يواش يواش همه‌ي اون معنويات رو فراموش مي‌كنند.

 بعد اين ضرب‌المثل رو گفت: «اوسا علَم علَم، زري نبود توي علم»  گفتم: عجب ضرب‌المثلي خوب يعني چه؟  گفت:‌در زمان‌هاي قديم خياطي بود كه از پارچه‌هاي مردم مي‌دزديد يعني هر كس براي دوختن لباس به نزدش مي‌آمد مقداري از پارچه مشتري را مي‌بريد و براي خودش نگه مي‌داشت. تا اين كه يك شب خواب ديد كه مرده است و از پارچه‌هاي دزديده شده‌اش «علَمي» درست كرده‌اند و پيشاپيش جنازه‌اش حركت مي‌دهند. سراسيمه از خواب بيدار شد و توبه كرد كه ديگر از پارچه‌هاي مردم ندزدد.
فرداي آن روز به شاگردش سپرد تا هرگاه مي‌خواهد از پارچه مردم بدزدد فوري بگويد: «اوسّا علم علم» يعني خوابت را فراموش نكن. استاد خياط هم دست به پارچه‌هاي مردم نمي‌زد. تا اين كه يك روز مردي براي دوختن لباس نزد او آمد پارچه‌ي زربافت و زيبايي به خياط نشان داد تا برايش لباس بدوزد. خياط قيچي را برداشت تا مقداري از آن را براي خود ببُرد.

شاگردش سر رسيد و همان جمله‌ي هميشگي را گفت: «اوسّا علم علَم»  و خياط در حالي كه پارچه را مي‌بريد گفت: «زري نبود توي علَم» و پارچه را بريد و برداشت. حكايت بباجي كه به اين جا رسيد گفت:‌فرض كن فقط فرض اگر خداي ناكرده مردم مثل اين خياط باشند، چه اتفاقي مي‌افتد. صحبت‌هاي بباجي مثل هميشه مرا به فكر واداشت . حكايتش تلنگري بود كه نه فقط در اين ماه مبارك، بلكه در همه‌ي ماهها و سالها فكر و قلب و نيت و عملمان يكي باشد.

حميدرضا پريدار

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۶:۵۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین