پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۹ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5
بازار قیصریه لارستان

تخریب بخشی از نفیس‌ترین اثر تاریخی لارستان+تصاویر

میلاد لارستان: بخشی از نفیس‌ترین اثر تاریخی لارستان در سایه بی‌توجهی مسئولان مورد هجمه اراذل‌ و اوباش قرار گرفت. به گزارش میلاد لارستان، روند تخریب آگاهانه، جاهلانه و گاهی مغرضانه…

بازار قیصریه لارستانمیلاد لارستان: بخشی از نفیس‌ترین اثر تاریخی لارستان در سایه بی‌توجهی مسئولان مورد هجمه اراذل‌ و اوباش قرار گرفت.

به گزارش میلاد لارستان، روند تخریب آگاهانه، جاهلانه و گاهی مغرضانه آثار باستانی و فرهنگی لارستان به‌طور مکرر در ادوار مختلف صورت می‌‌گیرد که در میان سکوت معنادار و سهل‌اندیشانه مسئولان به کاری عادی و روزمره درآمده است.

در آخرین مورد از ضربه زدن به میراث ماندگار لارستان، این بار اراذل به سراغ یکی از نفیس‌ترین و اصیل‌ترین آثار تاریخی لارستان، یعنی بازار قیصریه رفته‌اند.

در این اقدام، عده‌ای افراد مجهول‌الهویه با عبور از دیوار کوتاه بازار و رفتن بر پشت‌بام آن، به سراغ پنجره‌های مشبک این بازار کهن که نماد معماری اصیل ایرانی و برای روشنایی و انتقال هوا به درون عمارت است، رفته و آن‌ها را تخریب کرده‌اند.

علاوه بر آن، نرده‌های چوبی اطراف پله ورودی نیز به شکل غم‌باری تخریب ‌شده است.

یکی از حجره‌داران شاغل در این بازار قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لارستان با ابراز تأسف از این اقدام و کارهای مشابه، گفت: به آثار تاریخی و گران‌بهای لارستان کمترین توجهی نمی‌شود و این میراث‌ باارزش در حال نابودی است.

بازار قیصریه لارستان

وی افزود: در لارستان آثار باارزشی مانند باغ نشاط، کاروانسراها، آب‌انبارها، قلعه اژدهاپیکر و به‌ویژه بازار قیصریه وجود دارد که در صورت رسیدگی و پی‌جویی قابلیت ثبت جهانی و جذب توریست را دارد.

یکی دیگر از کاسب‌های بازار قیصریه پرده از نامه‌ای برداشت که چندی پیش با اداره میراث فرهنگی لارستان مکاتبه شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به مسبوق به سابقه بودن این کار سعی کردیم این بار پیش از وقوع جلوی حادثه را بگیریم، گفت: این نامه با هدف تعیین مأموران نیروی انتظامی برای گشت در اطراف بازار در ایام تعطیلات دهه اول محرم توسط عده‌ای از بازاریان تنظیم و به این اداره ارجاع داده که پس از ثبت در سیستم میراث فرهنگی لارستان قول پیگیری داده شد.

بازار قیصریه لارستان

این مغازه‌دار افزود: هیچ نگهبانی برای بازار در نظر گرفته نشد تا اینکه در روزهای تعطیل ماه محرم، عده‌ای از اراذل‌ و اوباش با سوءاستفاده از خلوتی بازار، اقدام به تخریب چهار پنجره از پنجره‌های زیبای این بازار و نرده‌های اطراف این مکان کردند.

بازار قیصریه لارستان

چند تن از مغازه‌داران نیز با انتقاد شدید از بی‌توجهی به آثار تاریخی لارستان و به‌ویژه بازار قیصریه این شهرستان، خواستار توجه بیشتر مسئولان به این مکان‌ها شدند.

به گزارش میلاد لارستان، بازار قیصریه لارستان قدیم‌ترین بازار تاریخی ایران است و بازارهای وکیل شیراز و بازار قیصریه اصفهان به اقتباس از آن ساخته شده و این بازار در سال ۱۳۱۷ به شماره ۳۱۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

میلاد لارستان: هر چند که دیگر کار از کار گذشته است، اما مردم و دوستداران میراث فرهنگی از مسئولان انتظامی، قضایی و میراث فرهنگی لاراستان انتظار دارند که یاغیان را به حال خود وا نگذارند و اجازه ندهند تا در آینده از این دست اقدامات زشت و ناپسند در لارستان باب شود.

عکاس: کیوان فتحی

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۶:۳۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین