پنج شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۹ب.ظ
::آخرین مطلب 50 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 42

گزارش/حفاظت از بازار قیصریه لار برعهده کدام نهاد است؟

میلاد لارستان: بخش‌هایی از بازار قیصریه لارستان چندی است که تخریب شده و هر یک از مسئولان این شهرستان مسئولیت تامین امنیت این بنای تاریخی را به عهده دیگری می‌اندازد….

میلاد لارستان: بخش‌هایی از بازار قیصریه لارستان چندی است که تخریب شده و هر یک از مسئولان این شهرستان مسئولیت تامین امنیت این بنای تاریخی را به عهده دیگری می‌اندازد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ شاید سال ۱۰۲۶ هجری قمری که گارسیا سیلوا نیگوئرا به ایران آمد و از بازار قیصریه لار دیدن کرد و این بازار را با مجلل‌ترین فروشگاه‌های اروپا برابر دانست، هرگز گمان نمی‌کرد روزی مسئولان این شهرستان نسبت به تخریب این بنا با بی‌تفاوتی برخورد کنند و هر یک دیگری را مسئول تامین امنیت آن بداند.

چند روز پیش در رسانه‌های محلی شهرستان لارستان خبری مبنی بر تخریب پنجره‌های مشبک این بازار و نرده‌های اطراف آن درج شد و نامه‌ای از کسبه بازار در متن خبر درج شده که نشان می‌دهد این امر نخستین بار نیست و در گذشته هم مواردی از تخریب این بازار توسط عده‌ای که اراذل و اوباششان می‌خوانند، صورت گرفته است.

نامه کسبه به میراث فرهنگی لارستان نوشته شده با این مضمون که به دلیل نداشتن حصار در ضلع غربی بازار ‌در روزهای تاسوعا و عاشورا تعدادی از افراد ناآگاه به بالای بازار می‌روند و دریچه‌های اطراف بازار را خراب و به پایین سرازیر می‌کنند.

کسبه در این نامه به تکرار این عمل در سال‌های مختلف اشاره و از مسئولان میراث فرهنگی تقاضا کردند که در این چند روز که بازار تعطیل است از طرف نیروی انتظامی ماموری برای محافظت فرستاده شود.

“بازار قیصریه پیش از تخریب”

نتیجه بی‌توجهی به نامه و درخواست مردم چیزی است که در حال حاضر رخ داده و بخشی از بازار قیصریه تخریب شده اما سوال اینجاست که نگهبانی از بنایی تاریخی که جنبه عمومی دارد و مورد استفاده مردم یک شهر است، به عهده کدام نهاد است؟

سیما علویه سرپرست میراث فرهنگی لارستان، می‌گوید: «این پنجره‌ها چندین بار مرمت شدند و تامین امنیت آن‌ها به‌عهده نیروی انتظامی و بازاریان است» و اضافه می‌کند «زمانی میراث فرهنگی وظیفه تامین امنیت بناهای تاریخی را به عهده دارد که بنا به طور کامل در اختیار میراث فرهنگی باشد».

علویه ضمن اشاره به اتفاقاتی که هر‌ساله در ایام تاسوعا و عاشورا در این بازار رخ می‌دهد، می‌افزاید: نامه کسبه قبل از تاسوعا و عاشورا به فرمانداری و نیروی انتظامی فرستاده شده است.

علی‌اکبر نجیب‌زاده، فرماندار لارستان، میراث فرهنگی را مسئول تامین امنیت بازار قیصریه می‌داند و معتقد است چون این بنا تاریخی است میراث فرهنگی موظف است که امنیت آن را نیز تامین کند.

“بازار قیصریه پس از تخریب”

وی ادامه می‌دهد: زمانی فرمانداری و نیروی انتظامی وارد عمل می‌شوند که ناامنی در شهر رخ دهد در صورتی که شکایتی مبنی بر ناامنی گزارش نشده و تنها تخریب بازار صورت گرفته پس میراث فرهنگی موظف است نه فرمانداری و نیروی انتظامی.

نجیب‌زاده می‌افزاید: نیروی انتظامی به‌اندازه کافی نیرو و اعتبار ندارد که برای هر بنای تاریخی نیرو برای محافظت قرار دهد و این امر به عهده نیروی حفاظت میراث فرهنگی است.

با مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت‌وگویی ترتیب داده شد. امیری گفت: زمانی میراث فرهنگی برای بنایی نگهبان قرار می‌دهد که بناها به صورت پراکنده باشند و به طور کامل در اختیار میراث فرهنگی باشد.

وی می‌افزاید: محافظت فیزیکی از بازار به عهده کسبه بازار است و میراث تنها وظیفه مرمت را بر عهده دارد که مرمت این بنا چندی است آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

حال این بازار قدیمی که برخی قدمت آن را به قبل از اسلام می‌رسانند و سبک معماریش بر ساخت بازار چیت‌سازهای اصفهان، بازار بخارا و بازار وکیل شیراز اثر گذاشته است، حیران مانده که چه کسی باید از آن مراقبت کند. بازاری که سالیان سال است پابرجا و استوار اقتصاد و معیشت این شهرستان خشک و بی‌آب را تامین کرده است امروزه در کشاکش مسئولان قرار گرفته است.

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین