پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

ابراز تأسف بخشدار اوز از تخریب بازار قیصریه اوز

به پاس بزرگداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، مراسمی در محل موزه مردم شناسی اوز برگزار شد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از پسین اوز، در این آئین…

به پاس بزرگداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، مراسمی در محل موزه مردم شناسی اوز برگزار شد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از پسین اوز، در این آئین که بخشدار، اعضای شورای اسلامی، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز و گراش، دبیران انجمن های میراث فرهنگی اوز و گراش، رئیس دانشگاه آزاد، اصحاب رسانه، منصور فقیهی نژاد و عبدالحمید امیدوار از نیکوکاران منطقه و رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری لارستان، یاران موزه حضور داشتند.

بخشدار اوز به عنوان رئیس انجمن میراث فرهنگی ضمن حمایت از آثار تاریخی و فرهنگی گفت: هر کدام از این آثار در مطالعه تاریخ تاثیرگذار هستند. حفظ و نگهداری از این آثار زندگی و نیاز پیشینیان را بازگو می کنند.

محمدحسین آتش فراز ناراحتی خویش را از تخریب بازار قیصریه اوز اعلام کرد و گفت: در جنوب فارس بعد از لار در شهر اوز بازار قیصریه وجود داشته است.

مدیر موزه مردم شناسی با پخش کلیپ به تشریح فعالیت های موزه پرداخت و از یاران موزه سپاسگزاری کرد. شریف بازرگانی گفت: ۲۸ اردیبهشت مصادف با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است ولی چون مصادف با ماه مبارک رمضان بوده است تصمیم گرفته شد که امشب ۱۵ اردیبهشت ۹۷ به پاس داشت روز بپردازیم.

وی افتتاح موزه را در سال ۱۳۹۱ و با حضور پرفسور عبدالمجید ارفعی در حمام تاریخی حاج رئیس ذکر کرد و اظهار داشت: خانه سوداگر در حال تخریب بود که با همت خیرین و دولت این خانه تعمیر و مرمت شد.

وی از ثبت ملی رخت گشاد اوز نام برد و گفت در آینده آشپزخانه و مهمانخانه موزه بازسازی و تعمیر و ساخته می شود. که از نیکوکاران تقاضای همکاری کرد.

سیما علویه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان نیز طی سخنان کوتاه از یاوران و مردم و بویزه بازرگانی تشکر کرد و گزارش اجمالی از خانه تاریخی سوداگر ارائه داد.

احمد خضری دبیر انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بخش اوز نیز ار ثبت ۲۲ اثر تاریخی و فرهنگی در اوز خبر داد وگفت: ۵۰ اثر شناسائی که ۲۲ اثر آن ثبت ملی شده است و ۲ اثر رخت گشاد و نی و نایاب پیچی نیز ثبت ملی شده که درصدد هستیم بقیه آثار معنوی مانند مولودخوانی، عروسی و غیره را نیز ثبت کنیم.

خضری در پایان گفت: اهمیت میراث فرهنگی و هر چیزی که از گذشتگان به جای مانده حاصل پیامی است از چگونگی زندگی، تلاس و کوشش انسان برای زنده ماندن و غلبه بر طبیعت. بنابراین بیایید همه با هم همکاری کنیم در حفظ آثار فرهنگی و تاریخی خود کوشا باشیم.

هنرمند کوچولو رمیصا زمانی شاهنامه خوانی کرد و به گویش اوزی شعری را قرائت کرد.

محمد خواجوی و عبداله برکتی نیز به هنرنمایی پرداختند و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت زبان مادری صحبت کرد. فروغ هاشمی گفت: زمان مادری در شکل گیری هویت و شخصیت افراد بویژه کودکان تاثیر غیرقابل انکاری دارد.

در پایان به هنرمندان صنایع دستی اوز گواهینامه اعطا و فروشگاه صنایع دستی موزه افتتاح شد.

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین