شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۳ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

۲ هزار هکتار از اراضی لارستان بذرکاری می‌شود

لارستان از شهرستان‌های استان فارس و مستعد بیابان‌زایی است به همین دلیل گروه‌های مردمی برای مقابله با این جریان اقدام به بذرکاری و نهال‌کاری در نقاط مختلف آن کرده‌اند. به…

لارستان از شهرستان‌های استان فارس و مستعد بیابان‌زایی است به همین دلیل گروه‌های مردمی برای مقابله با این جریان اقدام به بذرکاری و نهال‌کاری در نقاط مختلف آن کرده‌اند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم چندی پیش بود که از سوی مسئولان امر اعلام شد که بیابان در کمین اراضی استان فارس قرار دارد و اگر پروژه‌های بیابان‌زدایی انجام نشود، این تهدید رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس بیشترین اراضی مستعد بیابان را در شهرهای نی‌ریز، زرین‌دشت، آباده، نورآباد و لارستان اعلام کرده است.

لارستان به دلیل موقعیت و اقلیمی که دارد، از شهرهای گرم و خشک استان فارس و به لحاظ پوشش گیاهی فقیر است به همین دلیل از سال گذشته فعالیت‌‌هایی از سوی گروه‌های مردمی با همکاری منابع طبیعی در این شهرستان برای بذرکاری و نهال‌کاری انجام شده است.

بوستانی در آبان ماه سال گذشته اعلام کرد که لارستان با بذرکاری ۴۰۰ هکتار در ارتفاعات و مناطق محافظت شده در سال ۹۵ یک نهضت در جنوب استان فارس برای بذرکاری به راه انداخته که این روند ادامه‌دار است و نقش مردم و گروه‌های مردمی بعد از کاشت نیز ادامه دارد.

منصور رضایی، رئیس اداره منابع طبیعی لارستان نیز با اشاره به نقش مهم گروه‌های مردمی در فرایند درختکاری، نهال‌کاری و بذرکاری در این شهرستان از برنامه‌ای فراگیر برای بذرکاری در ۲ هزار هکتار از اراضی لارستان خبر می‌دهد که از ۱۵ مهرماه آغاز می‌شود.

به گفته وی برنامه بذرکاری تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد و از آنجا که فرهنگ‌سازی خوبی در سطح شهرستان انجام شده تمامی انجمن‌ها و گروه‌های مردمی در این برنامه مشارکت دارند. رئیس اداره منابع طبیعی لارستان از آگاهی مردم سخن می‌گوید که منجر شده حتی پس از کاشت نیز پایش و مراقبت از نهال‌ها و بذرها توسط خودشان انجام گیرد.

 

پیشگامی گروه‌های مردمی لارستان در نهال‌کاری

این موضوع که سبب پیشگام شدن این شهرستان در نهضت بذرکاری شده، به همت گروه‌های مردمی نظیر انجمن سبزاندیشان خور بوده است. موضوعی که رضایی نیز در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند و این گروه به تازگی ۲۱۵ نهال کنار، کهور و آکاسیا در منطقه تنگه خور کاشتند که آینده‌ای سبز را برای این منطقه به همراه دارد.

انور مهرآوران، دبیر این انجمن این اقدام را بخشی از طرح ” یادگار سبز” ذکر می‌کند که این گروه مردمی آن را پایه‌گذاری کرده و بناست در ۴ فاز انجام شود. به گفته وی هدف نهال‌کاری کل منطقه تنگه خور است چراکه این منطقه از شهرستان لارستان مکانی که برای تفریح و تفرج مناسب باشد، نداشته است اما با نهال‌کاری نسل‌های آینده از این نعمت هم برخوردار می‌شوند.

مهرآوران علت کاشت درخت‌های جنگلی را مناسبت فصلی و زمانی می‌داند و می‌گوید: اکنون زمان مناسبی برای رشد نهال‌های جنگلی است و علاوه بر آن برای صرفه‌جویی در مصرف آب از پودر سوپر جاذب استفاده شده که می‌تواند نیمی از آب را در خود جای دهد و به تدریج به گیاه تزریق کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در آبان ماه سال گذشته از اجرای کمربند سبز برای همه شهرستان‌های استان سخن گفته که البته اجرای آن منوط به تامین اعتبار است اما این نوع اقدامات که تمامی هزینه‌های آن توسط خیران و مردم تامین شده می‌تواند رفته رفته استان فارس را به یکی از سبزترین استان‌های کشور تبدیل کند.

گزارش از: حلیمه زارع

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۴:۱۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین