جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۵ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

رونمایی از 10 کتاب نویسندگان لارستانی

طی آئینی از ۱۰ کتاب نویسندگان لارستانی به مناسبت هفته کتاب رونمایی شد. به گزارش میلاد لارستان طی آئینی با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، شهردار و اعضای…

طی آئینی از ۱۰ کتاب نویسندگان لارستانی به مناسبت هفته کتاب رونمایی شد.

به گزارش میلاد لارستان طی آئینی با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر لار، معاون مدیرکل و رئیس اداره کتابخانه های لارستان، نویسندگان، محققان، اساتید، دانشجویان، روحانیون، اصحاب رسانه، مسئولان و اقشار مختلف مردم در تالار اندیشه دانشکده پرستاری حضرت زینب(س) شهر لار، به مناسبت ۲۴ آبان ماه مراسم روز کتاب و کتابداری برگزار شد.

در این مراسم رئیس اداره کتابخانه های عمومی لارستان در سخنانی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و با تأکید بر موضوع ترویج فرهنگ مطالعه، اظهار داشت: سرانه مطالعه در کشور ایران پایین است اما برابر اعلام توسعه منابع نهاد کتابخانه های کشور، خوشبختانه پس از ۱۰ سال کار فرهنگی در حوزه کتابخوانی، ۱۰ دقیقه به سرانه مطالعه کشور افزوده شده و اکنون مدت زمان مطالعه در ایران به ۱۵ دقیقه افزایش پیداکرده است.

محمدمهدی معتمدیان با بیان اینکه کتاب دروازه ای به سوی گسترده علم و دانش است، افزود: با وجود پیشرفت های چشمگیر عرصه تکنولوژی از اهمیت و جایگاه کتاب کاسته نشده است و در کشورهای توسعه یافته علاوه بر آنکه کتابخانه ها از رونق نیافتاده است بلکه در تولید کتاب های پرمحتوا گام برداشته اند.

وی نقطقه آغازین کتابخوانی را کانون خانواده برشمرد و تصریح کرد: آمار عضویت کودکان در کتابخانه ها در حال افزایش بوده که نشان از علاقه خانواده ها به کتابخوانی است.

معاون مدیرکل نهاد کتابخانه های استان فارس تعیین این موضوع که چه نوع کتابهایی توسط آحاد جامعه مورد مطالعه قرار گیرد، ادامه داد: همه مسئولان و مردم باید تمام تلاش خود را برای توسعه فرهنگ مطالعه به کار گیرند.

این مسئول با تأکید بر ایجاد نیاز به کتاب و مطالعه در اقشار مختلف مردم، عنوان کرد: با گسترش فرهنگ مطالعه، مشکلات اقتصادی، آسیب های اجتماعی، ناهنجاری های اخلاقی، احترام به حقوق شهروندی بهبود می یابد.

وی با انتقاد نسبت به اینکه با وجود در اختیار گذاشتن تسهیلات رایگان مثل کتاب، نشریات، فضای فیزیکی، توزیع کتاب، اینترنت و غیره در کتابخانه های ثابت و سیار متأسفانه استقبال کمی از کتابخوانی می شود، تصریح کرد: باید با تشکیل حلقه های مطالعاتی در مجامع عمومی، مردم را نسبت به عدم آگاهی شان آگاه بسازیم.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی لارستان از اضافه شدن ۴ کتابخانه تازه تاسیس به مجموع کتابخانه های لارستان خبر داد و افزود: این کتابخانه ها شامل کتابخانه آیت الله حقانی، کتابخانه حسین آباد ونجف آباد بخش بیرم و«ام الخیر» شهر اوز می شود که تا پایان آبان ماه جاری به بهره برداری خواهد رسید.

معتمدیان با ابراز خرسندی از افزایش تعداد کتابخانه های این شهرستان به ۱۸ کتابخانه، تصریح کرد: این تعداد کتابخانه به نسبت جمعیت شهرستان لارستان، بالاترین تعداد کتابخانه در بین شهرستان های استان فارس است.

وی به فعالیت ۴ کتابخانه خصوصی در سطح لارستان اشاره کرد و ادامه داد: تعداد عضویت در کتابخانه های لارستان با ۳۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۷ هزار و ۳۰۰ نفر رسیده که متأسفانه هنوز به نسبت جمعیت شهرستان لارستان آمار بسیار پایینی است.

این مسئول فرهنگی از مسئولان خواست تا با حمایت خود زمینه اتمام مراحل ساخت کتابخانه مرکزی لارستان را فراهم تا هر چه سریعتر این طرح به بهره برداری برسد.

در این برنامه همچنین معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان در سخنانی با گرامیداشت هفته کتاب و با اشاره به اینکه با نگاهی به سیرتکاملی جوامع بشری می توان این مهم را دریافت که کتاب و کتابخوانی جامعه را متحول کرده است، اظهار داشت: کتبخوانی مسیر توسعه را هموار می کند.

جلیل حسنی با بیان اینکه باید با واکاوی علل عدم توجه احاد جامعه به مطالعه و کتابخوانی آنان را به این سمت سوق داد، افزود: کتاب باید در سبد کالایی خانواده ها جا داده شود و جایگاهی برای آن در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه با گسترش فرهنگ مطالعه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی از بین می رود، ادامه داد: فعالیت های سیاسی قاعده مند می شود، به حریم دیگران تجاوز نمی کنند و تنش های سیاسی گریبان گیر و هزینه بر نمی شود و همه به حق و حقوق خود با افزایش اگاهی که ناشی از کتابخوانی مطلع خواهد شد.

فرماندار ویژه لارستان با تأکید بر اینکه برای ارتقاء زندگی فردی و اجتماعی راهی جزء افزایش اگاهی که از طریق مطالعه ایجاد می شود، نخواهیم داشت، تصریح کرد: همه ابعاد زندگی بشری متأثر از کتابخوانی خواهد بود.

این مسئول خطاب به نویسندگان و محققان یاداور شد: باید شیوه های نوین یادگیری و مطالعه را به نسل های مختلف جامعه منتقل کرد.

به گزارش میلاد لارستان در پایان این برنامه از کتاب های لباس های عجول نوشته فریده حسینی، دنیای این روزها نوشته زهرا آزادی، جلوتر از خط مقدم نوشته نسرین اسکندری، تاریخ انقلاب لارستان نوشته کلثوم بیرمی، جریده نگاران عصر مشروطه نوشته مریم کامیاب و حامد زارع، شاعر رضوی نوشته محمدرضا شجعان و کتابهای انگلیسی برای دانشجویان مهندسی کامپیوتر و IT نوشته صابر اکبری، بایسته هایی از حقوق جزای اختصاصی نوشته رسول اینالویی و نیما، نازیسم و کمونیسم نوشته کاظم رحیمی نژاد اساتید مرکز آموزش علمی و کاربردی لارستان که توسط نویسندگان لارستان تألیف و تنظیم شده است، رونمایی و از ۳۵ فعال فرهنگی، پیشکسوتان، خیرین و کتابداران نمونه تجلیل بعمل آمد.

این برنامه به همت معاونت اداره کل و اداره کتابخانه های عمومی و همکاری فرهنگسرای مرتضوی، بنیاد لارشناسی و دانشکده علوم پزشکی لارستان تدارک دیده شده بود.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۳:۲۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین