شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۵ب.ظ
::آخرین مطلب 31 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

در گام دوم انقلاب ،لارستان نیازمند حرکت جهادی است

سال ۹۷ با همه فراز و نشیب ها هم در بُعد ملی و هم منطقه ای گذشت ، سالی که در سطح ملی با خروج امریکا از برجام و بازگشت…

سال ۹۷ با همه فراز و نشیب ها هم در بُعد ملی و هم منطقه ای گذشت ، سالی که در سطح ملی با خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم ها ، با کاهش شدید ارزش پول ملی مواجه شدیم قدرت خرید مردم کاهش یافت و فشار سنگینی بر طبقه حقوق بگیر و کسبه جزء و به طور کلی مستضعفان جامعه وارد شد اما مردم بر سر آرمان های خود ایستادند تا دولتیان با دید جهادی درد ها و فشار را از روی مردم بردارند و این مردم شایسته توجه بیشتر هستند اما در بُعد منطقه ای و متاثر از اتفاقات کشور بر پروژه های این شهرستان تا حدودی تاثیر گذاشت هر چند خبرهای امیدوار کننده هم کم نبود اما انتظارات مردم بیش از آن است . امید می رود در سال پیش رو وعده های مسوولان در خصوص ( منطقه ویژه اقتصادی ، بندر خشک ،جاده های ارتباطی به سمت جهرم ، بندرعباس ، بستک و بندرلنگه ،و…..سایر امور) به سرانجام برسد.

با گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی ، با یک برنامه ریزی دقیق ، زمان های از دست رفته را جبران نماییم به اطراف خود بنگریم که شهرها و بخش هایی که از این شهرستان جدا شده اند در چه نقطه ای هستند و ما کجا هستیم ؟ هرچند نمی توان منکر تلاش ها و اقدامات اساسی مدیران گذشته و حال شد اما قدمت لارستان و گستردگی آن، حرکت های بیشتری را می طلبد.

 

 اما در سال گذشته،  بخاطر اتفاقاتی در شهرهای اطراف ، جمعی معترض در نمازجمعه ،فرمانداری ،دفتر نماینده ، شورای شهر و…خواهان توضیح مسوولان شهرستان بودند و هنوز یک موضوع فروکش نکرده اتفاق دیگری تمرکز مردم را به هم می زد گویا فراموش کرده بودیم  که کشور در شرایط خاصی است و نه تنها نظام که اصل کشور مورد طمع دشمنان است و سعی آنها برهم زدن آرامش مردم است تا به هر بهانه ای مردم را به خیابان ها کشانده و بعد با تغییر شعار مردم، بر موج اعتراض ها سوار شوند و این حالت هوشیاری  مسوولان و مردم و فعالان شهرستان را می طلبید. چرایی این موضوع نیاز به یک بررسی دقیق دارد اما اگر بخواهیم بطور مختصر به آن بپردازیم باید گفت:  بخش عمده ای از نارضایتی ها و گلایه ها به عدم تحقق وعده های مسوولان برمی گردد که به چند مورد اشاره می کنم.

*ارتقا، حق همه مناطق است تا به تبع آن روستا و یا دهستان و بخش آن ها به توسعه و آبادانی برسد ولی در این میان چرا به خواسته مردم مرکز شهرستان توجه نمی شود؟ برخی از بخش ها ظرفیت ارتقا دارند و هیچکس با آن مخالفتی ندارد اما دست های ناپیدایی بر جدایی آن اصرار دارند تا به اهداف منطقه ای خود برسند  مگر تاریخچه این شهرستان گویای محوریت لارستان در جنوب کشور نبوده است ؟چند بخش از این شهرستان جدا شده اما مسوولان استانی و کشوری همچنان بر جدایی سایر بخش ها اصرار دارند و این درحالی است که برخی شهرستان ها حتی یک بخش از آنها جدا نشده است ولی تمرکز اصلی برروی این شهرستان است  تا این را زمینه ای برای نارضایتی مناطق از مرکز شهرستان قلمداد نمایند.

*چرا باید طرح ها و برنامه های این منطقه همچنان در نقطه صفر باشد و یا حرکت آن به کندی صورت پذیرد؟آیا امکاناتی که در سایر مناطق توزیع می شود با نیاز سنجی همراه بوده است؟

*اگر به نیمی از وعده ها و مصوبات سفر مقام های سیاسی کشور عمل شده بود این موج از نارضایتی ها وجود نداشت .مصوبات سفر مقام معظم رهبری ، روسای جمهوری ، وزرای دولت و مقامات استانی نمونه هایی از این دست هستند.

*مگر منطقه ویژه اقتصادی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری نبود؟ اما هنوز در پیچ و خم نامه نگاری های اداری است و این در حالی است که هر ساله مبالغ  قابل توجهی به سایر شهرستان های استان تخصیص داده می شود. بندر خشک ، طرح انتقال آب خلیج فارس ، ،و… نیز از جمله طرح هایی است که نیازمند توجه ویژه است.

*آیا قرار نبود عملیات اجرایی آزاد راه لار – بندرعباس در خرداد ماه سال ۹۷ شروع شود؟چند سال پیش وزیر راه و شهرسازی سابق در سالن فرمانداری و در حضور جمعی از مردم به مدیرکل وقت راه و شهرسازی اعلام کرد ۲۵ کیلومتر از ابتدای لار شروع شود، چقدر اقدام شده است؟هر روزه شاهد تصادفات و تلفات سنگین مردمی هستیم که در این مسیر تردد می کنند تبعات این تصادفات بسیار زیاد است داغدار و یتیم شدن فرزندان بازماندگان ، عقب ماندن شهرستان از پیشرفت و توسعه تنها جزیی از این تبعات است .محور شیراز – جهرم تقریبا رو به اتمام است اما محور جهرم – لار همچنان نیازمند توجه مسوولان است و محورلار – بندرعباس شاید از اولویت های اصلی این منطقه در حوزه راه سازی است محور لار – بستک نیز تا حدودی فعال است اما ضروری است نماینده محترم و مدیر کل راه و شهرسازی لارستان هماهنگی لازم با اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان هم داشته باشند تا سرعت کار دو چندان شود.

*مرمت و باز سازی اماکن تاریخی چون بازار قیصریه ، قلعه اژدها پیکر ،کاروانسراهای شهر، آب انبارها و دیگر مراکز تاریخی این منطقه که مورد بازدید مقامات بوده ، فقط در حد حرف باقی مانده است زمان می گذرد اما حافظه ملت وعده ها را فراموش نمی کند آرشیو نشریات منطقه سند معتبری برای آنهایی است که می خواهند پیگیر باشند. نگارنده به عنوان یک شهروند وقتی به این موضوع می نگرم مسوولان را مقصر می دانم اگر بودجه نیست چرا وعده دادند ؟  چرا در سایر شهرستان ها طرح هایی با هزینه های چند ده میلیاردی انجام می شود ولی در این منطقه به دیوار سخت عدم بودجه بر می خورد ؟ یک بام و دو هوا را چگونه برای مردم توضیح دهیم ؟

*چرا مصوبه دولت مبنی برتعیین حدود مرزی دو شهرستان لار و گراش تعیین تکلیف نمی شود؟هر روز شاهد هستیم که برخی از  افراد شهرستان همجوار با اقدام تحریک آمیز خود مردم و مسوولان را به واکنش وا می دارند. این مورد  نباید به وسیله ای برای کدورت  مردم دو شهرستان منجر شود مردمی که در بسیاری از امور و هر روزه مراوده های فرهنگی ، اقتصادی ،اجتماعی دارند . یکبار برای همیشه مدیران دو شهرستان با نظارت مقامات استان این مشکل را حل کنند و اجازه به فرصت طلبان ندهند.

*سرمایه های اصلی یک شهرستان و کشور نیروی انسانی کارآمد و تحصیل کرده است، چقدر در مسیر استفاده بهینه از این سرمایه ها حرکت کرده ایم ؟آیا طرح های عظیم و بزرگ صنعتی در این شهرستان که چاره ساز رفع بیکاری جوانان تحصیل کرده است برای این منطقه توجیه اقتصادی ندارد؟ هرچند در سطح استان در زمینه تاسیس شهرک های صنعتی مقام دوم استان را دارا هستیم اما در زمینه صنایع سنگین ( بجز کارخانه سیمان که آن هم … بماند ) دارای ضعف جدی هستیم از این سرمایه های کارآمد درست استفاده کنیم تا جریان مهاجرت، شکل معکوس پیدا کند و آنهایی که رفته اند نیز بازگردند.

*خیرین  منطقه در جای جای این شهرستان اعم از روستا و شهر به بسیاری از نیازمندی های منطقه پاسخ داده اند و قدم های خوبی برای رفع نیازمندی ها و عمران منطقه خود برداشته اند، اما چرا در افتتاح طرح ها و پروژه هاخبری از طرح های صد در صد دولتی نیست و یا بسیار کم است؟ آیا نباید به این روحیه همیاری و مساعدت خیرین با دید بازتری نگریست؟

* آیا زمان آن فرا نرسیده است که مسوولان شهرستان یکصدا پیگیر مطالبات به حق شهرستان باشند؟  امام جمعه شهر به همراه فرماندار و نماینده مجلس و شورای شهر به ید واحده ای تبدیل شوند و همراه و همدل پیگیرحقوق مردم باشند .

*آیا در گام دوم انقلاب  نباید جوانان تحصیل کرده این منطقه ، خود راه توسعه این شهرستان را هموار نمایند؟ تا چه حد از ظرفیت این جوان ها استفاده شده و یا می شود؟ و…    باز هم در این باره خواهیم نوشت.

غلامرضا حامدپور

پایان بخش اول

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۹:۵۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “در گام دوم انقلاب ،لارستان نیازمند حرکت جهادی است”

  1. ناشناس گفت:

    نکنه جمع کردن پلیس راه واسه همین افزایش شهر گراش هست ؟ نکنه تند تند بلوار و درخت کاری واسه همین است

  2. شهروند اینده نگر لاری گفت:

    با ارتقای بخش بزرگ اوز به شهرستان ذمینه مرکزبت لارستان بزرگ در اینده فراهم میشود در صورتیکه در اطراف لار شهرستانهای کوچکتر افزایش یابد دولت برای اداره ومدیریت منطقه با وجود شهرستانهای لار گراش خنج اوز و…. به شهر لار مرکزیت سیاسی واجتماعی می دهد الان در شهرهای قدیمی وبزرگ کشور مانند کاشان نیشابور سبزوار جیرفت و…….خودشان به دنبال ارتقای بخشهای مجاورشان هستند تا ذمینه ایجاد شهرستانهای کوچک واقماری باعث ارتقای سیاسی شهرهای قدیمی شوند این تنها راه پیشرفت کلی ومتوازن متطقه است وگرنه تنگ نطری ومخالفت با ارتقای مناطق مستعد وبزرگ سبب دوری ونفاق در متطقه ودوری از مرکز شهرستان میشود که خود عامل عدم پیشرفت کل منطقه میشود لازم است بدانید که شهرستان لامرد سخت دنبال ارتقای بخش اشکنان است تا شهرستانهای بیشتری در اطراف داسته باشند

  3. لاری از شیراز گفت:

    من هم فکر میکنم که در این دوره وزمانه نباید مانع ارتقا بخشهای لارستان شد زیرا با اینکار نه تنها لار توسعه نمی یابد بلکه هم لار متصرر میشود وهم بخشهای اطراف وکدورت منطقه ای ابجاد میشود توسعه درمنطقه باید همگانی باشد وشرط وشروط برای توسعه وارتقای دیگران نگزاریم چون دیر ویا زود جاهایی که بزرگ باشد دولت انرا ارتقا می دهند هشیار باشیم که شهر ستانهای رقیب ما از کدو رتها سو استفاده نکنند ما لارستانیها به همدیگر محتاجیم

  4. امین صمصامی گفت:

    یک سوال جهرم که مجوز بندر خشک گرفت آیا با ارتقا بخش خفر موافق شدن آیا همین لامرد که قسمتی از بخش گاوبندی لار بود و مخالفتی نشد برای ارتقا ی ان الان با خود لارستان رقابت نمیکنه کمی بی طرف وبه حق مطالب بیان کنیم

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین