چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۹ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

افکاری:حدود17 % بودجه فارس باید به 4 شهرستان منطقه تعلق گیرد

چند هفته ای است که همایش مجازی لاراستان به همت مجمع فرهیختگان لارستان در فضای مجازی اینستاگرام در حال پخش شدن می باشد. لزوم پرداختن به موضوع استان شدن و…

چند هفته ای است که همایش مجازی لاراستان به همت مجمع فرهیختگان لارستان در فضای مجازی اینستاگرام در حال پخش شدن می باشد. لزوم پرداختن به موضوع استان شدن و قابلیت ها،‌ زبان لاری و لارستانی و مقوله های پیرامونی آن و بررسی نقاط قوت و ضعف اقتصاد منطقه لارستان از موارد بررسی شده در سه نشست ابتدایی “لاراستان” بوده است.

در ادامه بخش اول از سومین نشست لاراستان در خصوص اقتصاد منطقه را با هم مرور می نماییم. به گزارش میلادلارستان در بخش اول”احمد علی افکاری”‌ معاون سابق اقتصادی و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس و معاون فعلی توسعه و مدیریت سرمایه انسانی این سازمان به بیان ویژگی های توسعه یافتگی،‌ شاخص های بودجه ای،‌توسعه پایدارو برخی دیگر از مسائل پرداخته است.وی در این نشست می گوید:

برای ایجاد توسعه ناگزیر برنامه ریزی و تعریف مشخص هستیم

هدف اقتصاد در منطقه،‌استان و کشور رشد و توسعه می باشد و برای اینکه بتوان به این هدف مهم دست یافت ناگزیر از برنامه ریزی هستیم.‌ در سطح کشور بسیاری استان ها از ما صنعتی تر هستند اما دارای آسیبهای جدی در توسعه خود می باشند.

اولین قدم در برنامه ریزی انجام یک تحلیل درست و منطقی از وضع موجود است و لازمه این امر تبیین نقاط قوت و ضعف می باشد. در مرحله دوم تدوین و طراحی وضعیت مناسب برای یک منطقه با نگاه به وضع موجود می باشد. گام سوم در این خصوص نیز گام برداشتن اجرایی در راستای توسعه می باشد.

در این میان سوال اینجاست که آیا توسعه ای که در استان های اصفهان و مرکزی و… و برخی دیگر از استان ها رخ داده مطلوب کشور می باشد؟ آیا مصرف دو سوم آب شیرین اصفهان توسط شرکت فولاد مبارکه مطلوب است؟‌ بر همین اساس باید توسعه را و منظورمان از توسعه را ابتدا تبیین نماییم.

نکته مهم دیگر اینکه در کنار حوزه اقتصاد باید سایر حوزه ها و بخش ها نیز در راستای توسعه مدنظر قرار گیرند که در این میان مباحث امنیتی،‌ فرهنگی،‌اجتماعی و آموزشی مورد اشاره می باشند که از این حیث منطقه لارستان پتانسیل زیادی دارد

توسعه پایدار شعار نیست،‌توسعه استان اصفهان اکنون مورد سوال است
نتیجه توسعه باید رفاه و آرامش مردم باشد و نه اینکه نتیجه یک توسعه در بلند مدت آسیب جدی به زندگی مردم باشد. بر همین اساس باید گفت موضوع توسعه پایدار یک شعار نیست و این امر باید مورد توجه باشد.

همکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان اصفهان اذعان داشته اند که بسیاری از بیماری های امروزی نظیر سرطان و… و گسترش آن در استان اصفهان به دلیل نوع صنعتی شدن این استان به غلط می باشد که باید اصلاح گردد.  این امر در جنوب فارس نیز قابل تامل است

فرودگاه،‌گمرک،‌ دفتر وزارت خارجه،‌ پتانسیل های توسعه منطقه اند
توجه به زیرساختها یکی از موارد مهم در مقوله رشد و توسعه می باشد. در این میان راه و بزرگراه و شبکه برق و آب و گاز بهداشت و نیز مراکز آموزشی و … به عنوان زیرساخت توسعه بیان می شود.

به نظر بنده به استثنای شیراز که مرکز استان است،‌بعید می دانم که سایر شهرستان های فارس تمام زیرساختها را داشته باشند. اما در این میان لارستان ویژگی های خاصی دارد.

طی برآوردها سالانه ۱۷۰۰ پرواز در فرودگاه لارستان انجام می شود و در این میان برخی فرودگاه های استان گاها یک پرواز نیز در روز در آنها انجام نمی شود و باید گفت برای توسعه حمل و نقل هوایی یک ضرورت است چرا که کارشناسان می گویند فرودگاه ها لوکوموتیو اقتصاد یک منطقه است

از سوی دیگر گمرک لارستان که در سال ۱۳۷۲ ایجاد شده و در زمینه های مسافری،‌حقوق،‌تجاری فعال است می تواند در کنار فرودگاه بسیار قوی عمل کند. در این میان دفتر نمایندگی وزارت خارجه در لارستان نیز از جمله دیگر پتانسیل های بالقوه است که علاوه بر حل مشکلات مسافری و خدمات در این راستا در حوزه توسعه صادرات نیز درسالهای آینده می تواند مفید باشد.

زیرساخت آموزش عالی و بهداشتی منطقه در کنار مردم با فرهنگ و سرمایه قابل توجه لارستانی باید مورد توجه باشد

در کنار موارد فوق وجود زیرساخت های مختلف آموزش عالی در ۴ شهرستان جنوب فارس به عنوان یک قطب در کشور حتی می تواند معرفی گردد. مراکز بیمارستانی تخصصی و قوق تخصصی در لارستان و گراش از جمله دیگر پتانسیلهایی است که باید مورد توجه باشد.

وجود مردم با فرهنگ ۴ شهرستان که واقعا افراد نو اندیش در بین آنها بسیار فراوان است در کنار سرمایه کلان لارستانی های عزیر درکشورهای حاشیه خلیج فارس نیز پتانسیل خفته دیگری است که میتواند جذب شده و رشد و توسعه اقتصادی منطقه مان را همراه داشته باشد

برای آب صنعتی و کشاورزی منطقه خط دوم سد سلمان باید در دستور کار باشد

برای موضوع آب منطقه باید چاره ای اندیشیده شود. خط دوم سد سلمان فارسی باید به صورت جد برای موضوع مشکل آب منطقه در دستور کار قرار گیرد. همان گونه که موضوع دیگر شیرین سازی آب و انتقال آن به کرمان و مرکز ایران اجرایی شده و دولت برای مناطق کم آب برنامه دارد و برای تامین آب منطقه باید با فکر کار کرد

ارتیاط ریلی لار با خط سراسری،‌تبدیل بزرگراه لار-بندرعباس به آزاد راه،‌ایجاد منطقه ویژه اقتصادی که در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رایزنی است،‌ایجاد بندر خشک و… از دیگر مواردی است که باید پیگیری نموده و ضعف ها را به قوت تبدیل نمود.

لارستان تنها از ۷%‌ سپرده های خود تسهیلات گرفته است

استان فارس از نظر مصارف به منابع (تسهیلات به سپرده) وضغ مناسبی نذاشته و در کل استان فارس از کل سپرده ها فقط ۳۱%‌تسهیلات بوده است. این رقم  برای چهار شهرستان جنوب فارس بدتر است و لار(+ اوز) تنها از ۷% ،‌خنج ۱۷ % و گراش ۵% از تسهیلات سپرده استفاده نموده اند.

حدود۱۷ % از بودجه های فارس باید به ۴ شهرستان جنوب فارس تعلق گیرد
یکی از شاخص های بودجه که در بودجه به آن توجه می شود بحث جمیعت و وسعت می باشد. با ترکیب درصد جمعیت و وسعت می توان شاخصی تبیین نمود که بر این اساس لارستان(+ اوز) ۱۱٫۵ % نسبت به کل استان را باید بودجه دریافت نماید. گراش ۱٫۵% و خنج۳٫۶ % باید بودجه از کل بودجه استان دریافت نمایند. این نسبت که نهایتا برای کل استان فارس به ۱۰۰%‌می رسد عملا سرانه دریافت بودجه در هر شهرستان است.

در این میان درصد بسیار کمتری در بودجه سالیانه به این شهرستان ها تخصیص یافته و باید در این زمینه پیگیری نمود.

اعتبارات ملی را نماینده و اعتبارات استانی را مسئولان شهرستان ها با حمایت نماینده پیگیری نمایند

در مورد اعتبارات کشور می توان گفت: بخشی اعتبارات تخصیصی به استان است که در شهرستان های استان توزیع می شود. اعتبار دیگر به وزارتخانه های کشور داده می شود که درست است که در استان ها پروژه هایی انجام می دهند ولی عملا صرف پروژه های ملی در آن استان ها میشود

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ احداث باند دوم لار- جهرم- بندرعباس،‌مشارکت در راه آهن  و نیز راه آهن آنتنی و چند پروژه دیگر ملی در کنار تخصیص اعتبارات به دانشکده های لارستان و گراش و مجتمع آموزش عالی لارستان و پروژه چندین راه شهری و روستایی گنجانده شده است.  برخی از موارد باید از سوی ادارات مربوطه نظیر اداره کل راه و شهرسازی‌،‌ مجتمع آموزش عالی و دانشکده علوم پزشکی با کمک نماینده از وزارتخانه های مربوطه پیگیری شود تا بودجه تخصیص داده شود.

از سوی دیگر در پروژه های استانی و اعتبارات آن نیز علاوه بر پیگیری مسئولان ادارات در سطح استان مدیران ارشد شهرستانی نیز باید اقدام نمایند  و در سطح ملی نیز نماینده مردم باید پیگیری از طریق وزارتخانه ها انجام دهد. در کنار نماینده پتانسیل نیروهای ساکن در تهران می توانند کمک شایانی به پیگیری ها باشد.

در حاشیه این نشست حامد مقدم دبیر و مجری همایش لاراستان گریزی به  آسیب های اجتماعی و فرهنگی که برخی انواع توسعه می تواند داشته باشد زذه و اظهار داشت: به عنوان مثال عسلویه عمده افراد هرم سنی مرد هستند و نیروی کار دائم نبوده و با خانواده نیز نمی آیند و لذا می تواند تداخل و آسیب های فرهنگی نیز ایجاد نماید که پایه رشد پایدار نیز نمی باشد. از این حیث می توان گفت برخی مناطق جنوب فارس که به این سمت حرکت می کنند قابلیت مرکزیت را از دست می دهند.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۵:۲۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین