سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۲ب.ظ
::آخرین مطلب 59 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 25

انجام عمل جراحي شانت و کارگذاري کاتتر دايم دياليز در جهرم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي جهرم از انجام عمل جراحي شانت(AVF) در ناحيه دست و کارگذاري چندين مورد کاتتر دايم دياليز در بيمارستان پيمانيه اين شهرستان خبر داد. به گزارش…

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي جهرم از انجام عمل جراحي شانت(AVF) در ناحيه دست و کارگذاري چندين مورد کاتتر دايم دياليز در بيمارستان پيمانيه اين شهرستان خبر داد.

به گزارش ميلادلارستان به نقل از خبرگزاري فارس ، قهرمان بمانا، در جمع خبرنگاران با بيان اينکه يکي از راه‌هاي دسترسي به گردش خون بيمار براي انجام همودياليز، استفاده از کاتترهاي وريدي موقت و دايمي است اظهار داشت: به تازگي در جهرم علاوه بر انجام کاتتر وريدي موقت، کاتتر دايم و  همين طور عمل جراحي شانت(AVF) در ناحيه دست(ارتباط غيرطبيعي از طريق جراحي يا مجرايي ارتباطي بين يک شريان و يک وريد) نيز انجام مي‌شود و ديگر بيماران نياز به مراجعه به مرکز استان ندارند.

وي افزود: در جهرم سالانه به طور ميانگين ۲۰۰ مورد کاتتر وريدي موقت انجام مي‌شود و به تازگي خدمات کارگذاري شانت و کاتتر دياليزي دايم نيز اضافه گرديده است.

فرزان نقش‌وار، متخصص جراح عمومي، نيز با بيان اين مطلب که استفاده کاتتر  علاوه بر همودياليز، در تزريق خون و اندازه گيري فشار وريدي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد گفت: کاتتر دابل لومن دياليز، لوله‌اي از جنس مرغوب و با دوام بالاست که در وريدهاي بزرگ بدن استفاده و کارگذاري مي‌شود. بدين معنا که با تکنيک جراحي سلدينگر درون عروق بزرگ قرار گرفته و در جاي خود ثابت مي‌شود. اين لوله بيشتر در محل رگ هاي کشاله ران، رگ‌هاي گردن يا زيرترقوه‌اي استفاده مي‌شود.

اين پزشک متخصص با اشاره به اينکه کاتتر بر اساس نحوه استفاده آن به دو دسته موقت و دائمي تقسيم مي‌شود گفت: کاتتر موقت هنگامي که نياز سريع به انجام دياليز و يا تزريق خون و مايعات اورژانس در بيمار باشد، استفاده مي‌شود و حداکثر چهار تا ۶ هفته هم قابل استفاده است.

 وي در ادامه گفت: معمولا اين کاتترها را هر چهار هفته يک بار تعويض مي‌کنند. کاتترهايي که در محل ران بيمار قرار مي‌گيرند،بدليل خطر عفونت، بايد زودتر تعويض يا جايگزين شوند.

نقش‌وار، با اشاره به مسدود شدن رگ‌هاي سطحي در بيماران دياليز به دليل استفاده مکرر از آنها گفت:  کاتتر دائم يا پرميکت معمولا در بيماراني که نمي‌توان به دلايل مختلفي از گرافت يا فيستول کمک گرفت، استفاده مي‌شود. اين گونه از بيماران اغلب داراي رگ‌هاي کوچک و شکننده يا سن بالا  هستند. کاتترهاي دايم  در صورت مراقبت صحيح يک تا دو سال کار مي‌کنند به اين کاتتر ها پرميکت هم مي‌گويند.

 وي با بيان اين مطلب که از مهم ترين عمل‌هايي که به وسيله کاتتر انجام مي‌شود، همودياليز است گفت: اين عمل براي تصفيه خون از مواد مضري نظير کرآتينين فسفات و اوره و تعديل آن انجام مي‌شود و جريان خون به وسيله کاتتر يا گرافت و فيستول به دستگاه تصفيه کننده يا دياليز متصل مي گردد.

 س- ۲۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین