سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 35

جدال با «ملخ» در جوار «کرونا»/آفت زدایی 85 هکتار از مراتع لارستان

مردم شهرستان‌های جنوب فارس و لارستان در کنار مبارزه با ویروس ناخوانده «کرونا» در حال مبارزه با یک مهمان نامیمون دیگر یعنی «ملخ‌ها» هستند. به گزارش میلاد لارستان، همچون بهمن‌ماه…

مردم شهرستان‌های جنوب فارس و لارستان در کنار مبارزه با ویروس ناخوانده «کرونا» در حال مبارزه با یک مهمان نامیمون دیگر یعنی «ملخ‌ها» هستند.

به گزارش میلاد لارستان، همچون بهمن‌ماه سال ۹۷ که هجوم ملخ‌ها به کشور را شاهد بودیم، امسال با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و وجود منابع غذایی مناسب، بازهم ملخ‌ها به‌سوی ایران و به‌ویژه جنوب کشور و فارس هجوم آورده‌اند.

در این زمینه محمد زرگری مسئول واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی لارستان در گفت‌وگو با میلاد لارستان بابیان اینکه تاکنون در سطح ۸۵ هکتار از مراتع مبارزه با این آفت انجام‌شده است، اظهار کرد: در ۱۰ هکتار از باغات لارستان نیز مقابله با ملخ‌ها انجام‌شده و خوشبختانه تاکنون گزارشی از خسارت در باغ‌ها اعلام‌نشده است.

وی درباره امکان افزایش حضور بیشتر این آفات در سایر نقاط لارستان در روزهای آینده، گفت: با توجه به تجربه سال گذشته که ۳۵ روستا و هر ۶ مرکز خدمات کشاورزی مستقر در لارستان درگیر بودند، احتمال اینکه بقیه نقاط این شهرستان هم در سال جاری درگیر مبارزه با ملخ‌ها شوند، وجود دارد.

مسئول واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی لارستان بابیان اینکه در حال حاضر فقط عملیات کنترل در بخش‌های «بیرم و جویم» انجام‌گرفته است، تصریح کرد: عملیات پایش به‌طور مستمر در کلیه نقاط شهرستان لارستان در حال انجام است.

این کارشناس با برشمردن مهم‌ترین اقدامات برای مقابله حداکثری با هجوم ملخ‌ها، خاطرنشان کرد: بسیج کلیه ناوگان سم‌پاشی، پایش مستمر کلیه مناطق لارستان، تشکیل ستاد بحران در فرمانداری، درخواست همکاری از کلیه ادارات و ارگان‌ها به‌منظور تأمین تانکر آب، خودرو، پیش‌بینی سم موردنیاز جهت کنترل افت از استان و غیره انجام‌شده است.

زرگری با اشاره به اینکه در سال گذشته ۷ هزار و ۲۲۸ هکتار از اراضی لارستان مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفت، ادامه داد: از این مقدار، یک هزار و ۵۶۶ هکتار مربوط به مزارع، ۳۱۲ هکتار باغ و ۵ هزار و ۳۵۰ هکتار مربوط به مراتع بود.

وی بابیان اینکه با انجام مبارزه به‌موقع،  فقط ۱۸ هکتار از مزارع لارستان مقدار کمی دچار خسارت شد، افزود: امسال سعی شده تا با نصب پوستر، بنر، اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی و غیره در این زمینه آگاه‌سازی لازم انجام شود.

مسئول واحد حفظ نباتات جهاد کشاورزی لارستان با تأکید بر انجام مستمر عملیات پایش توسط اعضای شبکه مراقبت، یادآور شد: در صورت حمله آفت به مزارع و باغات، سم به‌طور رایگان در اختیار بهره بردارن قرار می‌گیرد و در مراتع هم هزینه سم‌پاش توسط دولت پرداخت خواهد شد.

به گزارش میلاد لارستان؛ گر چه ملخ‌ها هنوز د‌‌‌‌ر استان فارس جا خوش کرده‌اند‌‌‌‌ و مبارزه با این آفت همچنان اد‌‌‌‌امه د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ اما بنا بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته هفته آیند‌‌‌‌ه ملخ‌های جد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ی وارد‌‌‌‌ کشور می‌شوند‌‌‌‌ و د‌‌‌‌وباره شهرستان‌های جنوبی استان فارس به‌ویژه لارستان را د‌‌‌‌رگیر می‌کنند‌‌‌‌.

شهرستان‌های جنوبی فارس از د‌‌‌‌وم اسفندماه سال گذشته با آفت ملخ مواجه شد‌‌‌‌ه است البته این آفت اواخر سال ۹۷ هم به شهرهای جنوبی کشور و به‌تبع آن استان فارس حمله کرد‌‌‌‌ و نزد‌‌‌‌یک به شش ماهی کشاورزان مجبور به مبارزه با این آفت شد‌‌‌‌ند‌‌‌‌.

این ملخ‌ها که به صحرایی معروف‌اند‌‌‌‌ از د‌‌‌‌ریای سرخ به ایران آمد‌‌‌‌ند‌‌‌‌. مبارزه با ملخ‌ها د‌‌‌‌ر فارس از اسفندماه ۹۸ آغازشده و همچنان اد‌‌‌‌امه د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و آن‌طور که پید‌‌‌‌است چند‌‌‌‌ ماه د‌‌‌‌یگر هم د‌‌‌‌ر استان ماند‌‌‌‌گار خواهند‌‌‌‌ بود‌‌‌‌.

دراین‌باره حمید‌‌‌‌ د‌‌‌‌بیری مد‌‌‌‌یر حفظ نباتات سازمان جهاد‌‌‌‌ كشاورزی استان فارس گفت: مبارزه با ملخ‌ها و پوره آن اد‌‌‌‌امه د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ به‌طوری‌که هم‌اکنون ۱۱ شهرستان از فارس د‌‌‌‌رگیر این آفت شده‌اند‌‌‌‌.

به گفته وی، د‌‌‌‌ر حال حاضر شهرستان‌های لارستان، قیروکارزین، خنج، ممسنی، کازرون، گراش، ممسنی، فراشبند‌‌‌‌، لامرد‌‌‌‌، مهر و فیروزآباد‌‌‌‌ د‌‌‌‌رگیر این آفت هستند‌‌‌‌.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۸:۴۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین