چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۳ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

حضرت آقا از “پدر امام موسی صدر” و “آیت الله العظمی بروجردی” اجازه اجتهاد داشت

۹ سال از عروج ملکوتی عالم ربانی، مجاهد نستوه و امام جمعه فقید لارستان، آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی می‌گذرد، آن بزرگ مردی که تاریخ استان فارس به ویژه منطقه جنوب…

۹ سال از عروج ملکوتی عالم ربانی، مجاهد نستوه و امام جمعه فقید لارستان، آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی می‌گذرد، آن بزرگ مردی که تاریخ استان فارس به ویژه منطقه جنوب و عشایر، هیچگاه به پاس خدمات ارزشمند و ماندگارش او را از یاد نخواهند برد و همچون سرو استواری در خاطره دوستدارانش ماندگار است. شخصیت چند وجهی این عالم ربانی، صفات و سجایای اخلاقی و معنوی‌اش، وی را به روحانی محبوب و مورد وثوق و احترام میان مردم و خطه جنوب کشور به ویژه استان فارس اعم از شیعه و سنی و همه دردمندان و مستمندان تبدیل کرد.

او مصلح و منادی صلح ، مظهر و نماد وحدت بین اهل سنت و شیعه در جنوب فارس نیز لقب گرفت و درد فراق و غم جانکاه این عالم ربانی نه تنها برای خاندان معزز این فقیه عالیقدر سنگین بود بلکه این مصیبت به غایت عظمی سبب تالم خاطر بسیاری از علما، فضلا، مراجع تقلید، روحانیون و همه منصفان، مصلحان و جویندگان راه حق و حقیقت شد.

مروری بر زندگی این عالم ربانی

آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی، فرزند مرحوم آیت‌الله آقا سید عبدالمحمد فرزند مرحوم آیت‌الله حاج سید عبدالحسین دزفولی نجفی لاری در سال ۱۲۹۹ خورشیدی در جهرم تولد یافت، وی تحصیل را از مکتب خانه آغاز کرد و پس از آن وارد مدرسه علمیه خان در حوزه علمیه شیراز شد.

مرحوم آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی با اتمام دروس مقدمات و سطح در شیراز، راهی حوزه علمیه قم شد و در محضر آیات عظام سید صدرالدین صدر و سید محمدتقی خوانساری، درس خارج فقه و اصول و نزد میرزا محمدعلی حکیم نمازی و ملا احمد دارابی، فلسفه و منظومه را فرا گرفت.

این عالم ربانی در شهر نجف عراق بود که به پیشنهاد برخی از عالمان و پیرو درخواست‌های مردم شهرستان لارستان به ایران بازگشت و مرجع امور دینی مردم این منطقه شد. این هجرت علاوه بر ثمرات و خیرات فراوان تبلیغی و اجتماعی برای لارستان، مانع از انجام امور علمی مرحوم آیت‌اللهی نشد و وی در لار به تدریس علوم دینی پرداخت و از این رهگذر شاگردان بسیاری تربیت کرد.

 

 

قیام طوایف لُر و نَفَر در سال ۱۳۴۲به رهبری آیت‌الله آیت‌اللهی از منحصر به فردترین رخدادهای تاریخ اولیه نهضت انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

این قیام که سرآغاز قیام عمومی عشایر منطقه فارس به شمار می‌آمد با کسب تکلیف از امام خمینی (ره) آغاز شد و در آن، موثرترین نیروهای عشایری منطقه لارستان از طوایف دولخانی، لر و نفر، قائدی و یزدخواست شرکت داشتند.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با توجه به شرکت فعالانه مرحوم آیت‌اللهی در نهضت امام خمینی (ره)، ایشان از سوی امام راحل به امامت جمعه لار منصوب شد و همچنان در سنگر سیاست و اجتماع منشا خیرات فراوان بود.

مرحوم آیت‌اللهی، نماد وحدت شیعه و سنی

آیت‌الله سید محمدرضا آیت‌اللهی  استاد سابق حوزه و دانشگاه به مناسبت نوزدهم خرداد سالروز وفات آیت‌الله آیت‌اللهی در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: یکی از صفات و ویژگی‌های شاخص این عالم ربانی و فقیه عالیقدر که به شدت بر محبوبیت وی افزود، تلاش برای ایجاد وحدت و برادری میان اهل شیعه و سنی در منطقه جنوب استان فارس و لارستان بود.

آیت‌الله سید محمدرضا آیت‌اللهی افزود: به طور معمول در مناطقی که اهل سنت و شیعیان همجوار هستند، درگیری‌های متعدد رخ داده اما به سبب وجود مرحوم آیت‌الله آیت‌اللهی، لارستان تنها منطقه‌ای بود که از این درگیری‌ها مستثنی بود. وی در مورد دلایل محبوبیت آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی در بین اهل سنت و همچنین مردم منطقه لارستان گفت: رقت قلب و محبت بی شائبه ایشان به مردم باعث علاقه مردم به ایشان شده بود و واقعا هم برای مردم اعم از اهل سنت و شیعیان دلسوزبود.

این استاد سابق حوزه و دانشگاه ادامه داد: محبت اهل بیت (ع) سراسر وجود این عالم ربانی را فراگرفته بود، اشعار بی نظیرش در ابراز محبت به اهل بیت (ع) بیانگر ارادت وافر این روحانی جلیل القدر به خاندان پیامبر (ص) بود.

آیت‌الله سید محمدرضا آیت‌اللهی اضافه کرد: القابی که بزرگان به این عالم مجادهد داده‌اند فوق‌العاده است اما ایشان هیچ وقت آنها را بیان نکرد و شاید هم هیچ کسی نمی‌داند که وی از آیت‌الله سید صدرالدین صدر پدر امام موسی صدر، آیت‌الله حاج آقا بزرگ تهرانی، مرحوم آیت‌الله میرزا محمود شیرازی، آیت‌الله مرعشی و آیت‌لله العظمی بروجردی اجازه ی اجتهاد دارد یعنی ایشان تا این اندازه بی تکلف بود و به دنبال نشان دادن خود به عنوان یک دانشمند و مجتهد نبود.

آیت‌الله سید محمد رضا آیت‌اللهی اظهار داشت: این عالم ربانی، شخصیت بسیار پسندیده‌ای داشت، در رفتار، گفتار و سکنات به گونه‌ای رفتار می‌کرد که هر فردی ایشان را می‌دید مفتون و شیدای این شخصیت می‌شد و همچنین باید گفت، تعلق خاطر ایشان به لارستان و مردمان آن به حدی بود که برای من قابل بیان نیست.

وی بیان کرد: یکی از شاگردان ایشان، آیت‌الله مکارم شیرازی است که به شاگردی این بزرگوار افتخار می‌کرد و بسیاری دیگر از بزرگان در نوجوانی و جوانی شاگرد ایشان بودند و به این تلمذ می بالیدند.

رسیدگی به امور مردم

آیت‌الله آیت‌اللهی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های روحانیت اصیل، رسیدگی به امور مردم است، گفت: به خاطر دارم که بارها عده‌ای به مرحوم آیت‌الله آیت‌اللهی می‌گفتند که شما نامه ننویسید یا مُهر نکنید اما ایشان می‌گفت، وظیفه من این است که بنویسم و تا جایی که در توان دارم از مردم پشتیبانی کنم و این کار را هم بدون استثنا و برای همه به ویژه اهالی لارستان انجام می‌داد.

تمجید رهبری از نقش مرحوم آیت‌اللهی برای ایجاد وحدت شیعه و سنی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفرشان به لار دراردیبهشت ماه سال ۸۷ فرمودند:”بحمداللَّه در منطقه‌ی لارستان با اینکه برادران اهل سنت هم در اینجا – در بعضی از بخش‌ها و در بعضی از شهرها – حضور دارند، اما برادری بین مردم شیعه و مردم سنی در این منطقه یک برادری نمونه و تحسین‌برانگیز است. این را ما در گزارش‌ها هم مطالعه کردیم، خواندیم، خود بنده هم مطلع بودم، امروز هم در این جمع نشانه‌های آن پیداست. همه برای اسلام باید تلاش کنیم، شیعه و سنی باید برای اعتلای کلمه توحید، اعتلای ارزش‌های اصیل اسلامی، برای اجرای قوانین محمدی (صلّی اللَّه علیه و آله) همه تلاشمان را انجام بدهیم؛ نگذاریم اختلاف‌نظرها، اختلاف اجتهادها، اختلاف سلیقه‌ها، حتّی گاهی اوقات کینه‌های شخصی و غرض‌ورزی های شخصی، بر زندگی ما و بر مشی ما غلبه کند و دشمن را شاد کند.»

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۸:۰۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین