جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۷ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

مظفری: “صیفی جات” و “گیاهان دارویی” لارستان به کشورهای همسایه ارسال میشود؛‌”عدم شفافیت بازار فروش”‌حلقه مفقوده صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی است

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی لارستان  مهمترین محصولات صادراتی منطقه به کشورهای همسایه را  صیفی جات و گیاهان دارویی عرصه های ملی عنوان نموده و اظهار داشت: بیشتر این محصولات به…

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی لارستان  مهمترین محصولات صادراتی منطقه به کشورهای همسایه را  صیفی جات و گیاهان دارویی عرصه های ملی عنوان نموده و اظهار داشت: بیشتر این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می شوند. مظفری  “عدم شفافیت بازار فروش”‌را حلقه مفقوده صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی عنوان نمود.

همزمان با ۲۱-۲۷ خرداد (هفته جهاد کشاورزی) پرسش و پاسخی کوتاه را با سرپرست جدید جهاد کشاورزی لارستان ترتیب دادیم که البته به علت درگیری زیاد در بروزرسانی خبرها موفق به انتشار آن نشدیم. اکنون با چند روز تاخیر این مصاحبه کوتاه را با هم می خوانیم.

 ۱) اساسا مهمترین محصولاتی که در منطقه تولید میشود چه محصولاتی اند؟

مهمترین محصولات تولیدی منطقه را میتوان گندم – جو-صیفی جات(تولید سیب زمینی وپیاز طرح استمرار)پنبه -کنجد-خرما-مرکبات-عسل-شیر-گوشت قرمز وسفید-آبزیان نام برد اگر چه تنوع محصولات تولیدی منطقه فراوان است اما مهمترین آنها را می توان موارد فوق عنوان نمود.

۲)آیا محصول خاص مناطق دیگر هم با اعمال روشهای مختلف تا کنون در منطقه تولید شده اند؟

تولید سیب زمینی وپیاز طرح استمرار و محصولات خارج از فصل-ماهی دار کردن استخرهای ذخیره آب کشاورزی-پرورش گاو سیمینتال-طرح پرورش شتر

۳)مهمترین محصولات کشاورزی که به خارج از شهرستان صادر میشود چه محصولاتی اند:-محصولات به کجاها بیشتر صادر میشوند؟

کنجد-پنبه و صیفی جات(سیب زمینی وپیاز طرح استمرار)،‌خرما، مرکبات،‌انگوریاقوتی،‌عسل،‌شیر،‌گوشت قرمز وسفید که به میادین میوه و تره بار سراسر کشور صادر می شود

۴)صادرات به کشورهای خارجی بیشتر برای کدام محصولات است و به چه کشورهایی صادرات داشته ایم؟

مهمترین محصولات صادراتی صیفی جات و گیاهان دارویی عرصه های ملی هستند که بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می شود

۵)با توجه به سختگیری استاندارد کشورهای خارجی با این مقوله چگونه کنار می آیبد؟

مهمترین امر خذ گواهی استاندارد محصولات تولید شده است که در این راستا اقدامات لازم انجام می پذیرد.

۶)امنیت غذایی در محصولات تولیدی که جزو شعارهای هفته جهادکشاورزی در سال ۹۹ میباشد را بیشتر توضیح دهید.

به صورت مختصر می توان گفت: درخصوص امنیت غذایی هم جنبه کمی محصولات و خودکفایی در محصولات مورد نیاز مطرح هست و هم جنبه کیفی و تولیدمحصول سالم با هدف تولید پایدار وحفظ منابع پایه مانند آب وخاک.

۷)یکی از حوزه های مهم در مبحث اشتغال زایی ایجاد صنایع کوچک محصولات کشاورزی و تولید فرآورده آنان است .آیا لیست و برآورد اقتصادی پروژه های اینچنینی در مجموعه شما وجود دارد؟مردم چگونه میتوانند از آنها استفاده داشته باشند؟

متقاضیان و عموم مردم می توانند با مراجعه واحد صنایع غذایی این معاونت و استفاده از کد طرح ها از اطلاعات لازم در این خصوص بهره مند گردند.

 ۸)به نظر ما یکی از دلایل عدم ورود بخش خصوصی لااقل در منطقه خودمان عدم اطلاع رسانی شفاف در خصوص پروژه های قابل انجام است. در تکمیل سوال قبل آیا میتوان سامانه ای ایجاد نمود که این طرحها با سازوکار مناسب. در معرض دید قرار گیرد؟

باهماهنگی با سازمان متبوع و امکان دسترسی بهره برداران به پورتال سازمان این امر امکان پذیر می باشد

۹)حلقه مفقوده گسترش صنایع تبدیلی. حوزه کشاورزی در منطقه چیست؟

عدم شفافیت بازار فروش

۱۰) یکی ازموارد مغفول مانده سوالات ما مبحث دامی است. در این زمینه جهاد کشاورزی لارستان چه پیشرفتی داشته است؟

ایجاد مجتمع های دامپروری سبک و سنگین-ایجاد واحدهای مرغداری متعدد با هدف تولید گوشت سفید-رها سازی بچه ماهی در استخرهای کشاورزی و سدهای خاکی با قابلیت نفوذ پذیری پایین-و نیز با توجه به شرایط محیطی بخصوص در پاییز وبهار پرورش زنبور عسل در این شهرستان رونق خوبی داشته است

۱۱) بنظر شما اگر کسی بخواهد در بحث صنایع تبدیلی سرمایه گذاری نماید چه میزان سرمایه لازم دارد و آیا آماری برای راهنمایی سرمایه گذاران وجود دارد؟

این امر امکان پذیر می باشد.اما با توجه به نوسانات قیمت در بازار،‌موضوع باید به روز محاسبه و راهنمایی گردد

 

میلاد لارستان ضمن تشکر از سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی لارستان به منظور آشنایی بیشتر مردم با نحوه ورود به سرمایه گذاری در صنایع غذایی(بسته بندی،‌صنایع تبدیلی و..) به امید خدا  در آینده ای نزدیک با معاونت غذایی جهاد کشاورزی لارستان نیز مصاحبه تکمیلی را انجام خواهد داد.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۷:۴۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین